Ruszyła produkcja seryjna Ka-52
Piotr Butowski
Ruszyła produkcja seryjna Ka-52

Jest to trzeci Ka-52 - po prototypie „061” wyprodukowanym w 1996 roku przez warsztaty Kamowa w Lubercach pod Moskwą oraz egzemplarzu przedseryjnym „062” wykonanym i oblatanym w Arsienjewie 27 czerwca 2008 roku. W grudniu 2008 roku śmigłowce „061” i „062” przyleciały do ośrodka szkolenia lotnictwa armijnego 344. CBPiPLS w Torżku, 200 km.... od Moskwy, w celu przeprowadzenia prób uzbrojenia. Dyrektor zakładu Progress w Arsienjewie Jurij Denisienko zapowiedział, że dostawy Ka-52 dla Sił Powietrznych Rosji ruszą w 2009 roku. Zatwierdzony w listopadzie 2006 roku państwowy program zakupów uzbrojenia przewiduje wyprodukowanie dla rosyjskich sił powietrznych 12 śmigłowców Ka-52 do 2015 roku. Siergiej Michiejew, generalny konstruktor Kamowa ogłosił, że finansowanie programu Ka-52 zostało ostatnio zwiększone, a terminy realizacji zamówienia – skrócone (nieoficjalnie mówi się, że ta partia śmigłowców będzie dostarczona do 2012 roku). Śmigłowce Ka-52 mają być wykorzystywane do zadań specjalnych, bowiem na masowy śmigłowiec bojowy nowego pokolenia Rosjanie wybrali Mi-28N. Znacznie większych zamówień Rosjanie spodziewają się z zagranicy. Michiejew ogłosił w Farnborough w lipcu ubiegłego roku, że oczekuje sprzedania za granicę co najmniej 120 śmigłowców Ka-52. Później podał, że we wrześniu nadeszła oferta zakupu partii Ka-50 i Ka-52 od „pewnego kraju”. Z innych źródeł wiadomo, że rozmowy o zakupie Ka-52 prowadzone są z Syrią, Libią, Wenezuelą, a także z Chinami (Indiom Rosjanie oferują śmigłowiec bojowy Mi-28NE). Wcześniej różne wersje śmigłowca Kamowa – bez sukcesu – uczestniczyły w przetargach w Turcji (Ka-50-2) i w Korei Południowej (Ka-52K).
Pełna wersja artykułu w magazynie NTW 2/2009