2. Dywizjon Pociągów Pancernych w walce

 


Adam Jońca


 

 

 

2. Dywizjon Pociągów Pancernych

 

w walce

 

 

 

Charakter działań wojennych polsko-ukraińskich i polsko-sowieckich w latach 1918–1920, a też później, w III Powstaniu Śląskim, sprawił, że bardzo istotnym środkiem walki stały się pociągi pancerne. Były bardzo różne: od dojrzałych konstrukcyjnie i o nadzwyczajnej sprawności bojowej po całkowicie improwizowane, gdzie jako opancerzenie posłużył beton, blacha kotłowa lub szyny

 
 

 


17 października 1923 roku, rozkazem Sztabu Generalnego WP, nastąpiło przejście ze stopy wojennej na tryb pokojowy – istniejące pociągi pancerne przekazane zostały do jednostek wojsk kolejowych, a sprzęt już nie przydatny oddano do dyspozycji Polskich Kolei Państwowych. W tymże październiku 1927 roku Dywizjon Szkolny Pociągów Pancernych, stacjonujący pod Warszawą, w Jabłonnie (czyli późniejszym, po zmianie nazwy, Legionowie) przeformowano w 1. Dywizjon Pociągów Pancernych. Wiosną 1928 roku z 1. Pułku Saperów Kolejowych w Krakowie wydzielono kadrę i sprzęt tworząc 2. Dywizjon Pociągów Pancernych z miejscem stacjonowania w Niepołomicach. Jednocześnie z poznańskiego 3. Pułku Saperów Kolejowych przekazano do 1. i 2. Dywizjonu Pociągów Pancernych utrzymywany tam sprzęt bojowy. W skład 2. Dywizjonu Pociągów Pancernych weszły następujące pociągi: nr 5 Śmiały, nr 6 Groźny, nr 7 Piłsudczyk, nr 8 Stefan Czarnecki, nr 9 Pierwszy Marszałek, nr 10 Bartosz Głowacki, a także kilka wagonów bojowych z rozformowanych wcześniej pociąĆwiczenia gów oraz opancerzone i „czarne” lokomotywy. Pociąg nr 8 Stefan Czarniecki został już wkrótce, bo w 1930 roku, rozformowany. Na bocznicy w Niepołomicach, zbyt szczupłej żeby pomieścić wszystkie pociągi Dywizjonu, stacjonował Piłsudczyk, pełniący rolę pociągu szkolnego 2. Dywizjonu, jego skład gospodarczy i drezyna Tatra. W latach trzydziestych bocznicę rozbudowano, zbudowano warsztaty naprawcze, koszary dla załogi pociągu szkolnego i kompanii drezyn. Ze stacji Kraków – Bonarka wychodziła bocznica kolejowa i sieć torów, na których pomieściły się pozostałe pociągi Dywizjonu. Były tam też koszary dla załogi pozostającego w czynnej służbie tzw. pociągu manewrowego, którym był Pierwszy Marszałek, zwany już wtedy skrótowo Marszałkiem. Na ćwiczenia oba czynne pociągi wyjeżdżały na linię Pilawa-Tłuszcz, wyłączoną z ruch PKP. Ostre strzelanie odbywało się na poligonie w podwarszawskim Rembertowie. Pociągi ćwiczyły też w rejonie Czarnego Dunajca, a pod koniec lat trzydziestych ostre strzelanie odbywały na Polesiu, gdzie bazą stał się Parachońsk, maleńka stacyjka pod Pińskiem. Jazdy ćwiczebne odbywały się też pod Siedlcami i Mińskiem Mazowieckim. Wiosną 1939 roku wojna wisiała w powietrzu – do Dywizjonu na krótkie przeszkolenie powoływano rezerwistów, zaczęto wprowadzać zmiany organizacyjne, przeformowywano skład Dywizjonu.

 

Pełna wersja artykułu w magazynie NTW Numer Specjalny 5

Wróć

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter