2. Pułk Lotniczy „Kraków”

 


Henryk Czyżyk


 


 

2. Pułk Lotniczy „Kraków”

 

(cz. II)


 

Uroczysta zbiórka w Goleniowie, na której rozformowano 2. PLM, odbyła się 10 stycznia 1994 r., uczestniczyli w niej m.in. ówczesny dowódca Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej gen. dyw. dr pil. Jerzy Gotowała, dwaj byli dowódcy pułku: gen. bryg. pil. Czesław Mikrut i płk dr pil. Ryszard Olszewski, ówczesny dowódca 2. Korpusu Obrony Powietrznej gen. bryg. pil. Mieczysław Walentynowicz, a także płk dypl. pil. Stanisław Targosz i ppłk dypl. inż. Henryk Czyżyk. 2. PLM zapisał się dobrze w historii Wojsk Lotniczych, m.in. był ważnym ogniwem lotnictwa bojowego, elitarną jednostką lotniczą oraz kuźnią kadr dowódczych i generałów.


 
 


W 1981 r. pułk niezależnie od wydarzeń zachodzących w kraju realizował program szkolenia lotniczego, utrudniany przez zimowe warunki atmosferyczne. W styczniu na zastępcę ds. liniowych dowódcy 21. Pułku Lotnictwa Rozpoznania Taktycznego i Artyleryjskiego do Powidza został przeniesiony mjr pil. Jan Jermakowicz, a na szefa strzelania powietrznego wyznaczono mjr. pil. Jerzego Grzeszczuka. Dokonano także zmian na stanowiskach funkcyjnych w eskadrach, gdzie na nawigatorów eskadr i dowódców kluczy postawiono młodych pilotów, którzy podwyższyli kwalifikacje zdobywając pierwszą i drugą klasę pilota wojskowego. Decyzje te miały pozytywny wpływ na systematycznośćszkolenia lotniczego. Pułk w lipcu 1981 r., na czas remontu lotniska, został przebazowany do Płot, gdzie przebywał do połowy września. W tym czasie również nastąpiła wymiana eskadr. 3. eskadra lotnictwa myśliwskiego dowodzona przez mjr pil. Zbigniewa Śluza, w dniach od 8 do 21 września 1981 r. szkoliła się na terenie Niemiec w 7. Pułku Lotnictwa Myśliwskiego im. Wilhelma Piecka w Drewitz, a do Goleniowa przybyła eskadra lotnicza z NAL NRD z drewitzkiego pułku. W styczniu 1982 r. przybyła do pułku 12-osobowa grupa absolwentów Wyższej Oficerskiej Szkoły Lotniczej, która natychmiast przystąpiła do szkolenia lotniczego oraz wykonywania innych zadań. W marcu zostały zorganizowane ćwiczenia „Przyjaźń-82”, w których pułk działał w składzie 2. Korpusu OPK. W tym samym okresie po wstępnych przygotowaniach wznowiono szkolenie młodych pilotów przybyłych z WOSL w lotach na samolotach TS-11 Iskra. 17 kwietnia 1982 r. dowódca 4. Dywizji Lotnictwa Myśliwskiego, gen. bryg. pil. Tytus Krawczyc, na uroczystej zbiórce, przedstawił nowego dowódcę pułku mjr. dypl. pil. Czesława Mikruta przybyłego z 41. PLM. Jednocześnie podziękował ppłk. pil. Zbigniewowi Biedrzyckiemu za pełnienie obowiązków dowódcy pułku w tak trudnym okresie. W tym samym czasie po przeniesieniu mjr. pil. Wenancjusza Rolki do 41. PLM, na zastępcę dowódcy 2. PLM ds. liniowych został wyznaczony mjr dypl. pil. Jan Nowak z 9. PLM. Na stanowisko starszego nawigatora pułku wyznaczono mjr. pil. Władysława Gadowskiego. W maju kontynuowano szkolenie lotnicze organizując loty z autostrady. Loty wykonywało 11 doświadczonych pilotów, w tym 7 pilotów z pułku, którzy zostali skierowani na strzelania rakietowe do ZSRR. 12 lipca 1982 r. podczas normalnego lotu szkoleniowego samolotem TS-11 Iskra załoga w składzie ppłk pil. Ryszard Krzeszewski i mjr pil. Władysław Gadowski, na skutek uszkodzenia silnika, przymusowo lądowała w przygodnym terenie. Piloci wykonali lądowanie po mistrzowsku nieuszkadzając samolotu i nieodnosząc obrażeń. Najbardziej ucierpiało pole rzepaku, za które przyszło zapłacić odszkodowanie. Wśród awansowanych do stopnia podpułkownika z okazji Święta Wojska Polskiego 12 października 1982 r. był dowódca mjr dypl. pil. Czesław Mikrut. Pułk w tym samym roku w szkoleniu lotniczym uzyskał 133% planowanego nalotu.

 

Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 6/2010 

Wróć

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter