Airbus – Boeing 2008

 


Jerzy Liwiński


 

 

 

Airbus – Boeing 2008

 

 

 

W ub. roku dwaj najwięksi producenci samolotów komunikacyjnych – europejski Airbus i amerykański Boeing – dostarczyli liniom lotniczym 858 samolotów i pozyskali 1439 nowych zamówień netto. Liderem w dostawach i sprzedaży zarówno pod względem ilościowym jak i wartościowym jest Airbus. Portfel niezrealizowanych zamówień wzrósł do 7429 samolotów i przy obecnym poziomie produkcji zabezpiecza ją na osiem lat.

 
 



Od kilkunastu lat trwa intensywny rozwój przewozów lotniczych. Samoloty starszych typów są sukcesywnie wymieniane na maszyny nowej generacji, charakteryzujące się mniejszym zużyciem paliwa i niższym poziomem emitowanego hałasu i zanieczyszczeń. Te same trasy, które jeszcze do niedawna obsługiwały samoloty o średniej pojemności, są teraz obsługiwane większymi i to z większą częstotliwością rejsów. Lotnicze przewozy wzrastają corocznie po kilka procent, a co kilkanaście lat podwajała się liczba przewożonych pasażerów. Aby zabezpieczyć wzmożone potrzeby przewozowe linie lotnicze dokonują zakupów kolejnych samolotów. W 2008 r. funkcjonujące na światowym rynku dwie największe wytwórnie lotnicze europejski Airbus i amerykański Boeing zbudowały łącznie 858 samolotów, o wartości 89,5 mld USD. Airbus wyprodukował 483 maszyny, o wartości 50,2 mld USD, natomiast Boeing – 375 (39,3 mld USD). W stosunku do wyników roku poprzedniego łączna ilość zbudowanych samolotów zmniejszyła się o 4%. Produkcja Airbusa była większa o 30 samolotów, a jego udział w rynku wzrósł do 56%. Najwięcej zbudowano samolotów wąskokadłubowych typu Boeing 737 i Airbusów serii A320 – 676 (79% dostaw). W ub. roku obaj producenci pozyskali łącznie 1568 nowych zamówień, z tego Airbus – 900, a Boeing – 668. Uwzględniając jednak dokonane korekty 129 samolotów (do wcześniejszych zamówień), sprzedaż netto wyniosła 1439, z czego Airbus – 777, a Boeing – 662. Wynik ten jest o prawie 50% mniejszy, niż był w roku poprzednim, kiedy to został osiągnięty rekordowy poziom: 2754 sprzedane samoloty. Jest on jednak dalej wysoki, a pod względem wielkości jest czwartym wynikiem w historii. Korekta zamówień wynosząca 129 egzemplarzy dotyczyła głównie samolotów Airbusa (123). Na koniec 2008 r. niezrealizowany tereportfel zamówień wynosił 7429 samolotów, o katalogowej wartości 897,5 mld USD. Jest to najwyższy wynik w historii światowego przemysłu lotniczego, a obaj producenci mają w nim 50 proc. udziały. Kalendarz zamówień na nowe samoloty Airbusa i Boeinga jest zapełniony do 2014 r. Oznacza to, że jeśli dana linia chce kupić samolot dzisiaj, to otrzyma go najwcześniej w 2015 r.


Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 3/2009

Wróć

Koszyk
Facebook
Twitter