Carlo Kuit, Paul Kievit
Alarm w Hyeres!
Historia Hyeres-Palyvestre sięga 1919 r., kiedy to sekretarz Marynarki Wojennej Francji zdecydował o budowie bazy lotnictwa morskiego w tym rejonie i o osuszeniu w tym celu okolicznych bagien. 1 lutego 1925 r. oficjalnie została ona nazwa na Centrum Lotnictwa Morskiego Palyvestre (Centre d’Aviation Maritime du Palyvestre) i od tego momentu przez cały czas należała do lotnictwa Marynarki Wojennej Francji (Aeronavale). Wraz z zamknięciem bazy Saint-Mandrier w październiku 2003 r. trzy tamtejsze dywizjony śmigłowców przeniesiono na stałe do Hyeres-Palyvestre. Obecnie stanowią one trzon francuskiego lotnictwa morskiego w południowej części kraju.
![](files/artykuly/lotnictwo/99_lotnictwo_2010_04/alarm.jpg)
W bazie lotnictwa Marynarki Wojennej Francji Hyeres stacjonują trzy dywizjony operacyjne (31., 35., 36. Flotille) oraz dywizjon doświadczalny, Centrum Eksperymentalnego Lotnictwa Morskiego Francji – CEPA (Centre d’Expérimentation Pratique de l’Aviation Navale). Pierwszy z dywizjonów z Hyeres – 31. Flotille, jest wyposażony w sześć śmigłowców Lynx HAS.2 (FN) i HAS.4 (FN). Śmigłowce Lynx są przede wszystkim używane do poszukiwania i zwalczania małych jednostek nawodnych, w ramach misji ASuW (Anti Surface Warfare). Dywizjon 31. Flotille to jedyna jednostka francuskiego lotnictwa morskiego obarczona tego typu zadaniami. W lipcu 2010 r. śmigłowce Lynx zostaną przeniesione do bazy lotnictwa morskiego Lanveoc w Bretanii. Oficer operacyjny dywizjonu 31. Flotille, Faccio Franck, mówi: Przyczyną przeniesienia Lynxów jest dążenie do zgromadzenia śmigłowców tego typu w jednej bazie dla zmniejszenia kosztów ich eksploatacji. W bazie Hyeres pozostaną jedynie dwa śmigłowce Lynx do ewentualnego pełnienia dyżurów w ramach misji ASuW. W latach 2010-2011 dywizjon zostanie czasowo rozwiązany i ponownie sformowany po dostawie śmigłowców NH-90 do bazy Hyeres. Obecnie trzech pilotów dywizjonu przechodzi szkolenie w zakładach NH Industries w Marsylii. Program szkolenia wstępnego obejmuje pięć tygodni intensywnych lotów, po których piloci uzyskają status Primo Formateur (w pełni zdolni do działania). Oznacza to, że jako najbardziej doświadczeni na typie statku powietrznego będą przygotowywać dokumentację szkoleniową i instrukcje na nowe śmigłowce. Wypracowanie programów szkolenia, przygotowanie i zweryfikowanie instrukcji oraz pełnej dokumentacji pilotażowo-szkoleniowej zajmie dwa lata.
Głównym zadaniem śmigłowców NH-90, używanych przez lotnictwo Marynarki Wojennej Francji, będzie wykonywanie misji związanych ze zwalczaniem małych jednostek nawodnych ASuW oraz poszukiwanie i zwalczanie okrętów podwodnych ASW (Anti Submarine Warfare), czyli przejmą one zadania obecnie wykonywane przez śmigłowce Lynx. Marynarka Wojenna Francji zamówiła 27 śmigłowców NH-90 w wersji NFH (NATO Frigate Helicopter) do zastąpienia śmigłowców SA.321G Super Frelon oraz Lynx HAS.2 (FN) i HAS.4 (FN) w służbie lotnictwa morskiego. Pierwsze cztery śmigłowce NH-90 mają zostać dostarczone jeszcze w 2010 r. i mają być przeznaczone dla dywizjonu 31. Flotille.
Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 4/2010