Auto-HiT
Jarosław Brach
Auto-HiT
– polski producent wojskowego
sprzętu transportowego
Auto-Hit S.A. to spółka o całkowicie rodzimym kapitale, której w ciągu niemal dwóch dekad istnienia udało się zająć bardzo mocną pozycję na krajowym rynku motoryzacyjnym, tak cywilnym, jak i wojskowym. Dostarcza ona Siłom Zbrojnym RP – jako przedstawiciel na polskim rynku – pojazdy marki Iveco i Fiat, własnymi siłami realizuje ich modyfikacje i doposażenie, a niezależnie od tego jest samodzielnym producentem wojskowego sprzętu transportowego.
Firma Auto-Hit – jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Tychach – powstała w 1995 roku. Od początku jej działalność była związana z sektorem motoryzacyjnym. Szybko stała się tyskim dealerem regionalnym – dystrybutorem samochodów osobowych i dostawczych włoskiego koncernu Fiat. Dwa lata później, w 1997 roku, w ramach sukcesywnego poszerzania zakresu działalności, uruchomiono w siedzibie Auto-Hitu w Tychach stację kontroli pojazdów oraz dział blacharnia-lakiernia. Również w tym okresie rozpoczęto współpracę z inną spółką zależną Fiata – odpowiedzialną za ciężarówki – Iveco Poland. Współpraca ta, wynikająca z faktu, iż Auto-Hit został regionalnym autoryzowanym dealerem samochodów włoskiego potentata, dotyczyła sprzedaży jego ciężarówek wszystkich klas i typów oraz dokonywania ich autoryzowanych napraw. W tym celu w 1998 roku doszło m.in. do uruchomienia hurtowni części zamiennych dla produktów marek Fiat oraz Iveco.
Jak podkreśla właściciel Auto-Hitu Krzysztof Strykier, idea prowadzenia przez niego biznesu zawsze opierała się na dwóch zasadniczych filarach. Po pierwsze, zgodnie ze świętą zasadą dywersyfikacji ryzyka, dobrze jest mieć kilka słabo bądź wcale niepowiązanych ze sobą źródeł przychodu. W 2000 roku Auto-Hit został uhonorowany nagrodą dla najlepszego dealera samochodowego w Polsce w dziedzinie świadczenia usług motoryzacyjnych. Także w 2000 roku doszło do innego bardzo ważnego wydarzenia związanego z dalszym poszerzaniem profilu działania. Powstał wyodrębniony Dział Produkcji i Obrotu Specjalnego, którego podstawowym zadaniem stała się kompleksowa obsługa Sił Zbrojnych RP, ale także odbiorców reprezentujących inne służby mundurowe. Obsługa ta obejmowała zarówno sprzedaż pojazdów firm z Grupy Fiata: dostawczych marki Fiat oraz ciężarowych marki Iveco, jak i świadczenie ich obsługi posprzedażnej oraz kooperację z innymi przedsiębiorstwami w dziedzinie zabudów specjalnych oraz sprzętu transportowego: niskopodwoziowych naczep do przerzutu ciężkiego sprzętu bojowego i budowlano-logistycznego.
Te posunięcia bardzo szybko zaczęły przynosić wymierne efekty, tym bardziej, że w 2001 roku doszło w Auto-Hicie do wdrożenia Systemu Zapewnienia Jakości wg normy ISO 9001. W tym samym roku zrealizowano pierwszą dostawę samochodów zamówionych przez Ministerstwo Obrony Narodowej. Dwa lata później, w 2003 roku, została uruchomiona okręgowa stacja kontroli pojazdów, a spółka uzyskała koncesję Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji na wytwarzanie i obrót wyrobami o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym.
Bardzo szybko, dzięki wysokiej jakości oraz konkurencyjnym cenom, firma stała się jednym z najpoważniejszych dostawców pojazdów użytkowych dla Wojska Polskiego. Pod względem ilościowym – liczby przekazanych egzemplarzy w kategorii powyżej 6000 kg dopuszczalnej masy całkowitej – zaczęła plasować się w czołówce dostawców – zajmując co najmniej trzecie, a coraz częściej i drugie miejsce. Ten sukces odniosła pomimo silnej konkurencji wewnętrznej, z jednej strony Stara i jego właściciela MAN-a, z drugiej Jelcza, który na początku tego stulecia (lata 2003-2004) całkowicie zrezygnował z produkcji cywilnej, skupiając się wyłącznie na sektorze militarnym. Do tego Auto-Hitowi udało się na trwałe wprowadzić i wypromować w SZ RP markę Iveco.
Równocześnie z działalnością handlowo-usługową, zarząd Auto-Hitu zaczął dokładniej analizować zapotrzebowanie Sił Zbrojnych RP na nowoczesny specjalizowany i specjalny sprzęt transportowy. Na tej podstawie podjęto decyzję o strategicznym znaczeniu, dotyczącą dalszego poszerzania działalności w sektorze militarnym. Decyzję tę podjęto w oparciu o ocenę obecnych i przewidywanych możliwości zakupowych SZ RP, które Auto-Hit był w stanie dostarczyć w krótkim czasie – przy zachowaniu najwyższej jakości i na konkurencyjnych warunkach. Aktywność wytwórcza skoncentrowała się na trzech obszarach, z których dwa były ściśle związane z uruchomieniem nowego zakładu – Działu Produkcji Specjalnej, mieszczącego się w miejscowości Skępe w województwie kujawsko-pomorskim. Jego działalność oficjalnie zainaugurowano 1 lipca 2004 roku, a jako pierwsze linie montażowe opuściły naczepy z serii NS600W Atlas – 6-osiowe, niskopodwoziowe, o ładowności do 60 000 kg, przeznaczone do szosowego przerzutu ciężkiej techniki bojowej. Naczepa NS600W nadal znajduje się w ofercie firmy i jest przedmiotem dostaw. Na przestrzeni lat była wielokrotnie modernizowana – wprowadzane modyfikacje wynikały z postępu technicznego, zmian wymogów odbiorcy. Dzięki temu Siły Zbrojne RP bardzo szybko doceniły walory tej naczepy, która stała się jedną z wizytówek przedsiębiorstwa.
Oprócz produkcji specjalistycznych naczep niskopodwoziowych zakład w Skępem podjął się modyfikacji ciężkich ciągników siodłowo-balastowych oraz wytwarzania nadwozi uniwersalnych do poddawanych procesowi militaryzacji ciężarówek. Szczególnie ważna stała się przebudowa bazowych podwozi na ciężkie ciągniki siodłowo-balastowe Po ocenie potrzeb SZ RP w tej kategorii sprzętu, własnych możliwości oraz w oparciu o pozytywną opinię o do tej pory przekazanych kompletnych importowanych pojazdach tego rodzaju, zarząd firmy doszedł do wniosku, że zamiast sprowadzać gotowe ciągniki z zagranicy, znaczną część koniecznych prac dostosowawczych można realizować we własnym zakresie w zakładzie w Skępem. Stąd zamiast fabrycznie skompletowanych ciągników zaczęto sprowadzać – wówczas z Niemiec – bazowe, de facto cywilne, podwozia 3-osiowe, najpierw z serii EuroTrakker, potem Trakker, które następnie przerabiano na ciężkie ciągniki siodłowo- balastowe. Należy tu podkreślić, iż zakres tych prac był stosunkowo szeroki i nie ograniczał się bynajmniej do montażu wymaganego osprzętu, ale obejmował także dokonywanie wzmocnień konstrukcji oraz poważniejszych przeróbek. Między innymi za kabiną instalowano specjalistyczne wyposażenie, składające się z dwóch wciągarek z osłonami, dodatkowych skrzynek oraz koła zapasowego wraz ze specjalnym żurawiem. Decyzja o budowie na bazie cywilnego Trakkera ciężkiego ciągnika siodłowo-balastowego była kolejnym ważnym etapem we współpracy z MON, ponieważ w ten sposób ograniczono wartość zawsze kosztownego importu sprzętu wysoko specjalizowanego, a Auto-Hit z klasycznego pośrednika przekształcał się w lokalnego producenta stale poszerzanej palety coraz bardziej zaawansowanych wyrobów.
Pełna wersja artykułu w magazynie NTW 04/2013