Królewskie Siły Powietrzne Bahrajnu

 


Eric Katenberg, Anno Gravemaker


 


 

Królewskie Siły Powietrzne

 

Bahrajnu

 

 

Królewskie Siły Powietrzne Bahrajnu to mały lecz sprawny i nowoczesny rodzaj sił zbrojnych, którego korzenie sięgają 1976 r., kiedy to sformowano Skrzydło Lotnicze. Bahrajn, którego oficjalna nazwa to Królestwo Bahrajnu, jest najmniejszym państwem na Bliskim Wschodzie (jego powierzchnia wynosi zaledwie 741 km2). Jednak Bahrajn jest położony strategicznie na archipelagu w Zatoce Perskiej, blisko Iranu i Iraku, co czyni go ważnym sojusznikiem Stanów Zjednoczonych i Sojuszu Północnoatlantyckiego w regionie.


 
 


W 1968 r. utworzono Siły Obronne Bahrajnu, które składały się wówczas jedynie z jednostek lądowych i nie miały w swoim składzie komponentu lotniczego. Wkrótce jednak Dowództwo Sił Obronnych zdecydowało, że taki komponent jest niezbędny; rozpoczęto więc użytkowanie operacyjne śmigłowców (w 1971 r. Bahrajn uzyskał niepodległość od Wielkiej Brytanii). Pierwsze dwa lekkie śmigłowce wielozadaniowe Bo-105C dostarczono do nowo zbudowanej bazy lotniczej w Riffa; zostały one później uzupełnione przez kolejne dwa Bo-105C. Z powodu wyspiarskiego położenia Bahrajnu, śmigłowce te wkrótce stały się kluczowym czynnikiem w operacjach poszukiwawczo-ratowniczych oraz w zadaniach transportowo-łącznikowych. W 1985 r. pojawiły się pierwsze z dwunastu samolotów myśliwsko-bombowych F-5 Tiger II. W 1987 r. lotnictwo wojskowe zostało zreorganizowane i Skrzydło Lotnicze stało się Siłami Powietrznymi Emiratu Bahrajnu. Zaledwie po pięciu latach od rozpoczęcia eksploatacji F-5 Tiger II, dostarczono pierwszą eskadrę wielozadaniowych samolotów myśliwskich F-16 Fighting Falcon, co istotnie zwiększyło możliwości bojowe lotnictwa. W latach 1994–1995 Bahrajn otrzymał dwie eskadry śmigłowców szturmowych AH-1 Cobra. W 2002 r. państwo stało się monarchią i lotnictwo wojskowe zostało przemianowane na Królewskie Siły Powietrzne Bahrajnu (Royal Bahraini Air Force). W tym samym roku poczyniono także pierwsze kroki w kierunku samowystarczalności w szkoleniu lotniczym, gdy dostarczono tłokowe samoloty T.67M Firefly, uzupełnione w latach 2006–2007 przez samoloty odrzutowe Hawk Mk 129. W ubiegłym roku Królewskie Siły Powietrzne Bahrajnu otrzymały wielozadaniowe śmigłowce transportowe S-70M Black Hawk.

Skrzydło Szkolenia Lotniczego
Wpływ na rozwój Królewskich Sił Powietrznych Bahrajnu miała decyzja o utworzeniu narodowego systemu szkolenia lotniczego, który mógłby prowadzić w kraju szkolenie wszystkich lub większości pilotów wojskowych. Do tego momentu całe szkolenie lotnicze odbywało się w zaprzyjaźnionych krajach (Arabia Saudyjska, Jordania, Zjednoczone Emiraty Arabskie). W 2002 r. Królewskie Siły Powietrzne Bahrajnu podpisały kontrakt z firmą BAE Systems na stworzenie kompleksowego systemu szkolenia lotniczego opartego takna dwóch typach samolotów: Slingsby T.67M Firefly do szkolenia selekcyjnego i podstawowego oraz BAE Systems Hawk Mk 129 do podstawowego i zawansowanego szkolenia na samolotach odrzutowych. Zamówiono trzy T.67M Firefly i sześć Hawków Mk 129 oraz w ramach pakietu dodatkowego służbę trzech instruktorów. Skrzydło Szkolenia Lotniczego jest dowodzone przez ppłk. Yusufa Ahmeda Bubshaita, który tak opisuje przebieg kształcenia w lotnictwie Bahrajnu: Szkolenie selekcyjne obejmuje 10 lotów na Firefly, wszystkie loty odbywają się z udziałem instruktora (nie ma lotów samodzielnych). Po tej fazie okazuje się, czy uczeń ma odpowiednie predyspozycje do latania. Około dziesięciu-piętnastu pilotów rocznie odbywa szkolenie selekcyjne, z których 3–6 kontynuuje szkolenie podstawowe. Kurs szkolenia podstawowego na Firefly rozpoczyna się 20 lotami, w tym czterema zadaniami samodzielnymi. Po tej fazie zapada decyzja, czy pilot będzie latał na samolotach myśliwskich, czy też na śmigłowcach. Zależy ona od możliwości, motywacji i życzenia ucznia. Cały kurs szkolenia podstawowego dla pilotów samolotów myśliwskich składa się z 60 lotów, część dla pilotów śmigłowców jest nieco krótsza. Oba kursy na samoloty myśliwskie: podstawowy i zaawansowany odbywają się na Hawku i trwają od dwunastu do osiemnastu miesięcy. Podczas tego okresu, uczeń wykonuje około 60 zadań w ramach kursu podstawowego i 80 lotów podczas szkolenia zaawansowanego. Po jego ukończeniu uczeń jest promowany i przechodzi na samolot myśliwsko- bombowy (szkolenia taktyczno-bojowego) F-5, aby zdobyć niezbędne doświadczenie w dynamicznym (z wykorzystaniem dopalacza) pilotażu myśliwca, po czym jest zdolny do przejścia na docelowy wielozadaniowy samolot myśliwski F-16. Jednak jest to uwarunkowane decyzją dowództwa Skrzydła Myśliwskiego, które postanawia, gdzie nowy pilot w najlepszy sposób będzie kontynuował swoją karierę. Do dzisiaj wszyscy nasi piloci przechodzili z Firefly na Hawka, a potem na F-5, przed kontynuowaniem latania na F-16, chociaż w 2010 r. po raz pierwszy pilot przeszedł bezpośrednio z Hawka na F-16. Będziemy analizowali ten przypadek i jeśli okaże się dobrym posunięciem, prawdopodobnie w przyszłości będziemy mieli więcej pilotów idących tą ścieżką.
 
 

Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 5/2011

Wróć

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter