Boeing F-15SG w Siłach Powietrznych Republiki Singapuru
![Boeing F-15SG w Siłach Powietrznych Republiki Singapuru](files/2018/Lotnictwo/1-2-2018/F%2B15%20singapur.jpg)
Krzysztof Kuska
Najnowsze odmiany samolotów F-15 to dziś najbardziej zaawansowane i cechujące się największymi możliwościami maszyny wielozadaniowe, których potencjał przewyższa jedynie F-22, czyli ich bezpośredni następca. Zważywszy na zaawansowane modyfikacje, które wdrożono na F-15, śmiało można zakładać, że przez najbliższe 20–30 lat będą w stanie zdominować ewentualnego przeciwnika nawet przy założeniu sporej nierównowagi sił. W takiej sytuacji znajdują się siły powietrzne Singapuru, użytkownik F-15SG.
W przypadku Singapuru przewaga użytkowanego uzbrojenia nad wyposażeniem wojsk potencjalnego agresora jest szczególnie ważna z racji ograniczonego terytorium państwa oraz niewielkiej liczebności sił zbrojnych. Posiadania bardzo zaawansowanych samolotów pozwala w ramach ograniczonego potencjału zapewnić maksymalny możliwy efekt. Oczywiście scenariusz taki jest możliwy do realizacji jedynie w przypadku państw bardzo bogatych. Na najnowsze odmiany F-15 decydują się bowiem tylko potęgi gospodarcze bazujące albo na posiadanych zasobach, jak w przypadku szeregu państw z rejonu Zatoki Perskiej, albo na przemyśle i usługach, jak w przypadku Korei Południowej czy Singapuru.
W przypadku Singapuru dodatkowym czynnikiem przemawiającym za mocnymi siłami powietrznymi jest znajdująca się w pobliżu cieśnina Malakka, czyli wąskie gardło globalnej komunikacji morskiej. Wespół z Malezją i Indonezją patroluje on ten rejon, zabezpieczając wolny przepływ handlu.
Sam program zakupu F-15SG otoczony jest tak wielką tajemnicą, że do dziś nie podano oficjalnie liczby F-15 zakupionych przez Singapur oraz nie poinformowano, czy planowane są dalsze kontrakty poszerzające już dostępną flotę. Wszelkie szacunki bazują na drugorzędnych źródłach oraz na tzw. białym wywiadzie.
F-15SG zwycięża w konkursie
Singapur zdecydował się na zakup samolotów bazujących na odmianie F-15E Strike Eagle, czyli dwumiejscowej maszynie uderzeniowej, zoptymalizowanej do atakowania celów naziemnych. Ostateczne konkurs został rozstrzygnięty pod koniec 2005 roku, pokonując w ostatniej fazie konkursu francuskiego Dassault Rafale. Eurofighter Typhoon odpadł z powodu niejasnych możliwości atakowanie celów naziemnych, jako że w tamtym czasie nadal trwały prace nad zapewnieniem tej maszynie szerokiego spektrum możliwości air-to-ground, choć w innych obszarach jego możliwości były bardzo dobre, przy czym imponowała zwłaszcza prędkość wznoszenia na wysokość operacyjną bez konieczności wykonywania zwrotów celem uniknięcia wejścia w przestrzeń powietrzną Malezji.
12 grudnia 2005 roku Ministerstwo Obrony Singapuru ogłosiło oficjalnie chęć zakupu 12 samolotów F-15SG (SG od Singapur). W momencie zamawiania była to najbardziej zaawansowana odmiana samolotu, dostosowana do lokalnych wymagań. Umowa zawierała dodatkową opcję na zakup kolejnej ósemki samolotów w późniejszym czasie.
F-15SG zastąpiły samoloty A-4SU Skyhawk, które zostały wcześniej wycofane. Dostawy samolotów zaplanowano na lata 2008–2009, a cały program był nadzorowany przez Defence Science and Technology Agency. Warto zaznaczyć, że sam przetarg była bardzo długi, ponieważ wyłonienie zwycięzcy zajęło Singapurowi aż siedem lat.
Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 1-2/2018