Borsuk trafi do wojska

Borsuk trafi do wojska

Mariusz Cielma

 

Pierwsze BWP-1 trafiły do Ludowego Wojska Polskiego w 1973 roku, rozpoczynając rewolucję w ówczesnych pododdziałach piechoty zmechanizowanej. Po ponad pół wieku, piechota zmechanizowana Sił Zbrojnych RP ponownie wkracza w czas rewolucyjnych przemian. W końcu. Dnia 27 marca br. podpisano pierwszą umowę wykonawczą na bojowe wozy piechoty Borsuk i już w tym roku mamy zobaczyć pierwsze ich egzemplarze w jednej z brygad. To oczywiście początek drogi do zastąpienia wspomnianych BWP-1, podobnie jak w nabierającej tempa historii samego Borsuka, ale niezaprzeczalnie stanowi krok milowy dla wojska i przemysłu.

Uroczystość podpisania pierwszej umowy wykonawczej na bwp Borsuk, niespodziewanie odbywającej się w Warszawie, a nie w Stalowej Woli, uświetnili: wicepremier minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, minister spraw wewnętrznych i administracji, w przeszłości również minister obrony narodowej (konkurs NCBiR na nowy bwp rozstrzygnięto we wrześniu 2014 roku, rok wcześniej podpisano umowę na wieżę ZSSW-30) Tomasz Siemoniak, minister aktywów państwowych Jakub Jaworowski oraz wiceministrowie resortu obrony: Paweł Bejda i Cezary Tomczyk. Podpisy pod samym dokumentem złożyli z ramienia konsorcjum: prezes zarządu PGZ S.A. Krzysztof Trofiniak i prezes zarządu HSW S.A. Wojciech Kędziera. Z kolei skarb państwa przy kontrakcie reprezentował zastępca szefa Agencji Uzbrojenia płk Piotr Paluch.

Przedmiotem umowy jest przede wszystkim zakup 111 bojowych wozów piechoty Borsuk (prócz podstawowego wariantu, także dwie podwersje do bojowego dowodzenia pododdziałami) z terminem dostawy w latach 2025-2029, a także pakiety szkoleniowy i logistyczny, opracowanie dokumentacji technicznej do produkcji seryjnej, opracowanie programu komisyjnych badań zdawczo-odbiorczych, przeprowadzenie tych badań, wreszcie i doprowadzenie wpierw przekazanych egzemplarzy i prototypów do obecnie zatwierdzonej przez zamawiającego konfiguracji. Wartość umowy sięgać ma około 6,57 mld PLN brutto. Łączne potrzeby Wojska Polskiego, sygnalizowane umową ramową w lutym 2023 roku, wynieść mają 1014 bwp Borsuk oraz 341 pojazdów specjalistycznych na bazie tej platformy. To zadanie (realnie) na sporo dłużej niż na dekadę.

Dlatego spółka HSW rozwija swój potencjał – dotychczasowy i nabywając nowe obiekty – do zwiększenia zdolności produkcyjnych. Jak mówił podczas uroczystości podpisania pierwszej umowy wykonawczej prezes HSW Wojciech Kędziera, za dwa lata jego spółka ma być gotowa do produkcji 100 Borsuków i 60 Krabów rocznie. Szacunkowo produkcja zwiększyć się ma trzykrotnie w stosunku do dzisiejszego potencjału. To jest realne, bo w infrastrukturę i rozwój HSW do 2030 roku państwo polskie zainwestować ma blisko 1,3 mld PLN. Efekty, w postaci nowych hal produkcyjno-montażowych będzie widać już w drugiej połowie 2025 roku. Rozwojowi HSW sprzyja także przejęcie w październiku 2023 roku po inwestorze chińskim pobliskiej części produkcyjnej maszyn budowlanych, z blisko 600-osobową załogą.

Pierwsze pojazdy powinny trafić do wojska w perspektywie kilku miesięcy, co wynika w dużej mierze z potrzeby opracowania dokumentacji, przeprowadzenia prób zdawczo-odbiorczych czy szkolenia użytkownika. Już w przeszłości informowano, że pierwsze Borsuki trafią do 15. Giżyckiej Brygady Zmechanizowanej – strażnika przesmyku suwalskiego.

Pełna wersja artykułu w magazynie NTW 4/2025

Wróć

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter