Broń ostatniej szansy
Krzysztof Zalewski
Broń ostatniej szansy
Japońskie samobójcze samoloty odrzutowe i rakietowe
Pod koniec drugiej wojny światowej na Pacyfiku japoński przemysł lotniczy nastawił się na masową produkcję samobójczych samolotów, które miały służyć do odparcia amerykańskiego desantu na wyspy macierzyste. Do napędu większości z nich planowano wykorzystać silniki odrzutowe i rakietowe, których technologię pozyskano z Niemiec.
W sierpniu 1944 r. Dowództwo Lotnictwa Cesarskiej Marynarki Wojennej przyjęło plan rozwoju lotnictwa przewidujący wykorzystanie trzech nowych kategorii samolotów, które otrzymały zbiorczą nazwę Kokoku Heiki – Broń Cesarza. Pod tym kryptonimem kryła się taktyka samobójczych ataków – Kamikaze. Samoloty wytypowane do programu Kokoku Heiki podzielono na trzy kategorie: Kokoku Heiki Go 1 (Broń Cesarza Nr 1) istniejące samoloty, które można było łatwo dostosować do przenoszenia 800 kg bomby, Kokoku Heiki Go 2 samoloty o napędzie rakietowym i odrzutowym znajdujące się na różnym etapie rozwoju oraz Kokoku Heiki Go 3 specjalne samoloty uderzeniowe o uproszczonej budowie przeznaczone do masowego użycia.
Kugisho Maru-Dai
W ramach programu Broń Cesarza Nr 2 (Kokoku Heiki Go 2) rozwijano równolegle dwa programy: Maru-Ten (przyszły samolot Nakajima Kikka) i Maru-Dai. Pomysłodawcą samolotu, który stał się podstawą programu Maru-Dai był ppor. Mitsuo Otha pilot transportowca z 405. Grupy Powietrznej. Zaproponował on budowę prostego w produkcji, taniego i skutecznego samolotu uderzeniowego, który miał być przeznaczony dla pilotówsamobójców. Według koncepcji ppor. Otha miał to być samolot o napędzie rakietowym, który w miejsce akcji miał dostarczać specjalnie przekonstruowany dwusilnikowy bombowiec G4M. Koncepcja ta uzyskała pozytywną opinię i wkrótce ppor. Ohta wspólnie z dr. Taichiro Ogawa Instytutu Lotniczego przy Cesarskim Uniwersytecie Tokijskim opracował projekt wstępny, który w sierpniu 1944 r. przedstawiono na spotkaniu dotyczącym dalszego rozwoju lotnictwa. Zapadła wówczas decyzja o rozwoju różnego typu samolotów samobójczych, w tym i projektu Maru-Dai (obok przedstawionych w artykule konstrukcji w Japonii opracowano szybowce samobójcze o napędzie rakietowym Mizuno Jinryu/Shinryu, które zostały opisane przez Ryusuke Ishiguro i Tadeusza Januszewskiego w „Lotnictwo numer specjalny 5”). Po akceptacji założeń 16 sierpnia 1944 r. projekt ppor. Ohta natychmiast skierowano do realizacji. Zadanie to powierzono 1. Arsenałowi Lotniczo-Technicznemu w Jokosuka (Kugisho). Nadzór nad całością programu zlecono kmdr. ppor. Tadanao Mitsugi głównemu konstruktorowi Kugisho, natomiast rozpracowanie projektu powierzono inżynierom Masao Yamana, Rokuro Hattori i Kyuichiro Washizu. Nowy samolot otrzymał oznaczenie „Morski doświadczalny samolot szturmowy Ohka” (MXY7). Miał to być samolot samobójczy przeznaczony głównie do zwalczania sił inwazyjnych. Według założeń miał być łatwy w pilotażu, prosty w produkcji, mieć niewielkie rozmiary ułatwiające maskowanie na ziemi oraz utrudniające wykrycie w powietrzu. Do produkcji w maksymalnym stopniu miano wykorzystać materiały ogólnie dostępne, w szczególności drewno i stal. W bezpośrednie sąsiedztwo obiektu ataku miał on być transportowany przez samolotnosiciel, a po wyczepieniu dalsze działania prowadzić samodzielnie. Prędkość samolotu określono na taką, aby istniała możliwość uniknięcia myśliwców wroga. Do 80% masy samolotu miał stanowić ładunek wybuchowy.
Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo Numer Specjalny 9