Brygada Lotnictwa MW

 


Czesław Cichy


 

 

 

Najstarsza brygada lotnicza –

 

Brygada Lotnictwa MW

 

 


Gdyńska Brygada Lotnictwa MW powstała w 1994 r. i jest obecnie  najstarszym istniejącym lotniczym związkiem taktycznym w Siłach Zbrojnych RP.  Szeroki zakres zadań, eksploatacja pięciu typów śmigłowców (Mi-2, Mi-14,  Mi-17, W-3RM, SH-2G) oraz czterech wersji samolotu An-28 Bryza (TD, B1R, B1RM bis,  E) powoduje że jest wyjątkową w skali sił zbrojnych jednostką lotniczą. W tym  roku, 1 listopada, wyspecjalizowana w prowadzeniu działań ratowniczych,  rozpoznaniu obszarów morskich oraz poszukiwaniu i zwalczaniu okrętów podwodnych Gdyńska Brygada Lotnictwa MW obchodzi piętnastolecie swojego  istnienia.


 
 


Prace nad stworzeniem nowej dla lotnictwa morskiego i nowatorskiej wówczas w skali lotnictwa Sił Zbrojnych RP struktury lotnictwa Marynarki Wojennej rozpoczęto na początku lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. W tym celu w Dowództwie MW powołano specjalną grupę organizacyjno-przygotowawczą. Efektem prac grupy dowodzonej przez kmdr. pil. Zbigniewa Smolarka było sformowanie z dniem 1 listopada 1994 r. Dowództwa Brygady Lotnictwa MW w Gdyni Babich Dołach. Miesiąc później przejęła ona w podporządkowanie dotychczasowe jednostki lotnictwa MW. Wynikiem przeprowadzonej wówczas reorganizacji było wydzielenie jednostek logistycznego zabezpieczenia działań lotniczych, co miało zapewnić lepszą realizację zadań zarówno przez jednostki lotnicze jak i logistyczne. Lotnictwo morskie, jako pierwsze w kraju, zorganizowano w struktury zbudowane według koncepcji zabezpieczenia logistycznego, zgodnej z ówczesnymi standardami NATO. Początkowo, po przeformowaniu dotychczasowych pułków i eskadr w strukturze brygady funkcjonowało siedem jednostek: 1. Pucki Dywizjon Lotniczy MW, im. kmdr. por. pil. Edwarda Szystowskiego w Gdyni Babich Dołach, 2. Darłowski Dywizjon Lotniczy MW w Darłowie, 3. Kaszubski Dywizjon Lotniczy MW w Siemirowicach, 3. Batalion Zabezpieczenia, im. kmdr. ppor. inż. Zygmunta Mariana Horyda w Gdyni Babich Dołach, 4. Batalion Zabezpieczenia w Darłowie, 5. Batalion Zabezpieczenia w Siemirowicach, 42. Dywizjon Techniczny w Gdyni Babich Dołach.

15 lipca 1996 r. Brygada Lotnictwa MW otrzymała nazwę wyróżniającą „Gdyńska” oraz imię patrona, jednego z pierwszych lotników morskich II Rzeczypospolitej, kmdr por. pil. Karola Trzaski-Durskiego. Na przełomie 2002 i 2003 r. w lotnictwie MW zaszły duże zmiany. Z eksploatacji  zostały wycofane odrzutowe samoloty myśliwskie MiG-21bis i MiG-21UM, stacjonujące w Gdyni, a zadania wycofanych samolotów rozpoznawczych TS-11R Iskra z Siemirowic przejęły wprowadzane do służby samoloty patrolowo-rozpoznawcze An-28B1R (M 28 Bryza 1R). Kolejne zmiany nadeszły wraz z transferem ze Stanów Zjednoczonych fregat rakietowych typu Oliver Hazard Perry. Brygada otrzymała wówczas śmigłowce SH-2G Super Seasprite. W ten sposób w lotnictwie MW powstał całkowicie nowy rodzaj lotnictwa – lotnictwo pokładowe. Do dzisiaj lotnicy morscy eksploatują cztery z pięciu śmigłowców produkcji zachodniej, jakie służą w polskim lotnictwie wojskowym. Nowością było również wejście do służby dwóch śmigłowców transportowych Mi-17. Po ośmiu latach, w styczniu 2003 r., zmianie uległa struktura brygady. Z dotychczasowych dywizjonów i batalionów utworzono, podobnie jak w Siłach Powietrznych, eskadry i bazy lotnicze.


Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 11/2009

Wróć

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter