Śmigłowce Cougar Sił Powietrznych Bułgarii
Philip Stevens
Śmigłowce Cougar
Sił Powietrznych Bułgarii
Philip Stevens składa wizytę w 24. Śmigłowcowej Bazie Lotniczej Sił Powietrznych Bułgarii w Krumowie niedaleko Płowdiw sprawdzając czy jest ona gotowa do działań w ramach Sojuszniczych Sił Powietrznych NATO.
Od marca 2004 r., kiedy Bułgaria stała się członkiem Sojuszu Północnoatlantyckiego, Siły Powietrzne Bułgarii (Bulgarski Voennovazdyshi Sili – BVVS) musiały dostosować swoje procedury oraz systemy do standardów obowiązujących w NATO. Restrukturyzacja Sił Powietrznych Bułgarii w celu uzyskania interoperacyjności wewnątrz NATO nabrała tempa w styczniu 2005 r. wraz z podpisaniem przez Ministerstwo Obrony Bułgarii kontraktu opiewającego na kwotę 360 mln euro. Kontrakt z francuską firmą Eurocopter mówił o dostarczeniu Bułgarom dwunastu śmigłowców AS.532UL i AS.532AL Cougar oraz sześciu AS.565MB Panther. W 2005 r. poinformowano również, że Ministerstwo Obrony Bułgarii podpisało z izraelskim Elbit Systems i amerykańskim Lockheed Martinem kontrakt na remonty i modernizację dwunastu śmigłowców szturmowych Mi-24 i sześciu transportowych Mi-17 za kwotę 57 mln euro. Modernizacja ta miała dostosować starsze śmigłowce do standardów NATO, ale w 2007 r. kontrakt ten został zerwany, pomimo że kilka maszyn już stało rozebranych w halach remontowych. Generał brygady Stefan Petrow, dowódca 24. Śmigłowcowej Bazy Lotniczej (24 Vertoletna Aviocionna Basa – 24.VAB) w Płowdiw-Krumowo, otrzymał zadanie uzyskania certyfikacji NATO do prowadzenia działań ewakuacji medycznej (Medical Evacuation – MEDEVAC) dla śmigłowców AS.532UL Cougar. Ten doświadczony pilot myśliwski przed przejściem na śmigłowce szkolił się w lotach na odrzutowych samolotach myśliwskich MiG-17 oraz MiG-21. Z czułością wspomina dawne czasy na tamtych samolotach i półżartem dodaje: gdyby MiG-17 został wyposażony w nowoczesną awionikę to nadal robiłby dziś swoją robotę. To była naprawdę dobra maszyna.
Aby uzyskać jak największą wiedzę, żeby potem poprowadzić swoich podwładnych przez program NATO-wskiej certyfikacji dla śmigłowców ewakuacji medycznej AS.532UL Cougar wyjechał do Kanady. W bazach lotniczych CFB Trenton (baza 424. Transport and Rescue Squadron) oraz CFB Bordon (400. Tactical Helicopter Squadron) spędził trzy miesiące, obserwując jak kanadyjscy partnerzy przeprowadzają operacje tego typu. Był pod ogromnym wrażeniem kunsztu załóg. Generał zebrał również cenne doświadczenia podczas pobytu w Kosowie, gdzie francuskie siły zbrojne zorganizowały konferencję poświęconą zagadnieniom lotniczej ewakuacji medycznej. Spotkanie zaaranżowano wraz z francuskim ministerstwem obrony, które po podpisaniu kontraktu na śmigłowce AS.532 UL i AS.532AL Cougar wysłało do Bułgarii doradców.
Aby uzyskać jak największą wiedzę, żeby potem poprowadzić swoich podwładnych przez program NATO-wskiej certyfikacji dla śmigłowców ewakuacji medycznej AS.532UL Cougar wyjechał do Kanady. W bazach lotniczych CFB Trenton (baza 424. Transport and Rescue Squadron) oraz CFB Bordon (400. Tactical Helicopter Squadron) spędził trzy miesiące, obserwując jak kanadyjscy partnerzy przeprowadzają operacje tego typu. Był pod ogromnym wrażeniem kunsztu załóg. Generał zebrał również cenne doświadczenia podczas pobytu w Kosowie, gdzie francuskie siły zbrojne zorganizowały konferencję poświęconą zagadnieniom lotniczej ewakuacji medycznej. Spotkanie zaaranżowano wraz z francuskim ministerstwem obrony, które po podpisaniu kontraktu na śmigłowce AS.532 UL i AS.532AL Cougar wysłało do Bułgarii doradców.
Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 11/2009