Bułgarskie odrzutowce
Séan Wilson/Prime Images
Bułgarskie odrzutowce
W niniejszym artykule prezentujemy zmiany, jakie zaszły w polskiej flocie handlowej, a także rybackiej flocie dalekomorskiej w minionym roku. Po raz pierwszy na łamach MSiO podobne zestawienie zaprezentowaliśmy w ubiegłym roku i mamy nadzieję, że stanie się to coroczną tradycją, podobnie jak
![](files/artykuly/lotnictwo/lotnictwo_2009_04/bulgaria.jpg)
3. Iztrebitelna Awiacjonna Basa (Baza Lotnictwa Myśliwskiego) Graf Ignatievo (3.IAB) to najważniejsza jednostka bojowa Wojsk Lotniczych Sił Powietrznych Bułgarii. Baza znajduje się ok. 10 km na północ od miasta Plovdiv. Bazują tu naddźwiękowe samoloty myśliwskie MiG-21 i MiG-29, wypełniające zadania związane z obroną powietrzną obszaru kraju. Siły Powietrzne Bułgarii użytkowały różnorodne wersje myśliwców MiG-21. 1/3 Iztrebitelna Awio Eskadriła (Eskadra Lotnictwa Myśliwskiego – 1/3 IAE) to obecnie jedyna jednostka bułgarska, któwciąż używa 18 samolotów myśliwskich MiG-21bis, które zostały dostarczone w latach 1983-85. Dwa samoloty uzbrojone w kierowane pociski rakietowe „powietrzepowietrze” do bliskich manewrowych walk powietrznych R-60MK stale pełnią dyżur w ramach pary dyżurnej, według standardów NATO (Quick Reaction Alert). Obok jednomiejscowych samolotów bojowych, eskadra używa jeszcze trzech dwumiejscowych samolotów szkolno-bojowych MiG-21UM, spośród 33 dostarczonych Bułgarii w latach 1974–1990. Poza wyposażeniem w nowy transponder, bułgarskie MiG-21 nie zostały zmodernizowane i oczekuje się, że w ciągu najbliższych kilku lat samoloty tego typu zostaną wycofane z eksploatacji. Zastępca dowódcy 3. Eskadry Lotnictwa Myśliwskiego, mjr Stanisław Peszew wyjaśnił: Spodziewamy się, że MiG-21 będą eksploatowane jeszcze przez dwa, a maksymalnie trzy lata. Obecnie nie jesteśmy jeszcze w stanie powiedzieć, jaki typ samolotu je zastąpi, ale planuje się, że nowe wielozadaniowe samoloty bojowe zostaną początkowo pozyskane poprzez ich dzierżawę (leasing). Dzięki temu jedna eskadra otrzyma nowy sprzęt na okres pięciu– sześciu lat. Taki stan potrwa do momentu rozstrzygnięcia procedury zakupu docelowego typu samolotu bojowego dla Sił Powietrznych Bułgarii. 2/3 Iztrebitelna Awio Eskadriła (2/3 IAE) używa samolotów myśliwskich MiG-29A/UB. Siły Powietrzne Bułgarii otrzymały 22 samoloty tego typu w latach 1989–1990, w tym osiemnaście jednomiejscowych samolotów bojowych MiG-29A i cztery dwumiejscowe samoloty szkolno-bojowe MiG-29UB. Niestety, jeden z samolotów MiG-29A został utracony w katastrofie w 1994 r. Ograniczenia budżetowe oraz rosnące koszty nowoczesnych wielozadaniowych samolotów bojowych sprawiają, że Bułgaria, podobnie jak wiele innych krajów, jest zmuszona do wydłużenia resursu obecnie używanych samolotów myśliwskich. Dowódca 3. IAB, gen. bryg. Rumen Radew wyjaśnił: Bułgarskie Ministerstwo Obrony oraz rosyjska korporacja RSK MiG osiągnęły porozumienie w sprawie wydłużenia resursu naszych samolotów MiG-29A/UB o dodatkowe 4000 godzin. Jest to ekwiwalent dodatkowych kilkunastu lat eksploatacji. Do chwili obecnej remonty i przedłużenie żywotności dokonano na siedmiu samolotach, które powróciły już do służby. Kolejne dziewięć wróci do służby do maja 2009 r. Podobne prace zostaną prawdopodobnie wykonane na kolejnych czterech samolotach.
Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 4/2009