Co dalej z Su-22 w Polsce?
Maciej Wolański, współpraca: Jerzy Gruszczyński
Co dalej z Su-22 w Polsce?
Samoloty myśliwsko-bombowe Suchoj Su-22 to obecnie najdłużej latające samoloty bojowe w polskich Siłach Powietrznych. Ogółem w latach 1984-1988 sprowadzono do Polski 110 takich samolotów. Chociaż już od połowy lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku rozważano ich modernizację, to jednak do tej pory faktycznie wykonano na nich tylko drobne modyfikacje, dostosowujące je do standardów Sojuszu Północnoatlantyckiego. Dopiero teraz, w związku ze zbliżającym się nieuchronnie końcem ich resursów, podjęto pierwsze decyzje modernizacyjne, jednak do ostatecznego rozstrzygnięcia jeszcze daleka droga.

Do Polski sprowadzono 90 jednomiejscowych samolotów bojowych Su-22M4 i 20 dwumiejscowych szkolno-bojowych Su-22UM3K. Weszły one do wyposażenia 6 pułku lotnictwa myśliwsko-bombowego w Pile (trzy eskadry), 40 pułku lotnictwa myśliwsko-bombowego w Świdwinie (trzy eskadry), 8 pułku lotnictwa myśliwsko-bombowego w Mirosławcu (dwie eskadry) oraz 7 pułku lotnictwa bombowo-rozpoznawczego w Powidzu (jedna eskadra). W 1998 roku rozformowano 6 pułk lotnictwa myśliwskobombowego w Pile. Najwięcej samolotów oraz personelu latającego i technicznego z rozwiązanej jednostki trafiło do Powidza, gdzie właśnie zakończono eksploatację samolotów Su-20. Jednocześnie siedem samolotów Su-22M4 dostosowano do przenoszenia zasobnika rozpoznawczego KKR-1 (wcześniej wykorzystywanego przez Su-20). Od 1999 roku podczas remontów okresowych dokonywano także ich skromnego doposażenia, dostosowującego je do standardów NATO. W ich trakcie zamontowano światła antykolizyjne, dodano odbiornik globalnego systemu nawigacji satelitarnej GPS Trimble 2101AP, system nawigacji taktycznej TACAN Bendig/King KLU-709 i system lądowania według wskazań przyrządów ILS ANV-241MMR (w miejsce radiotechnicznego systemu bliskiej nawigacji RSBN-7S), wprowadzono cyfrowy pulpit sterowania radiostacją R-862, a także dołożono rejestrator parametrów celowniczo-nawigacyjnych ATM-QAR/S-54. Z dniem 1 stycznia 2000 roku w polskim lotnictwie wojskowym ruszyło wdrożenie nowej struktury organizacyjnej. Nastąpiło rozformowanie pułków i przejście na nowy system, oparty o bazy lotnicze i eskadry lotnictwa taktycznego (myśliwskiego, myśliwsko- bombowego, rozpoznawczego). Na bazie 7 pułku lotnictwa bombowo-rozpoznawczego powstały dwie jednostki użytkujące samoloty Su-22M4 i Su-22UM3K – 6 i 7 eskadra lotnictwa taktycznego w Powidzu, 40 pułku lotnictwa myśliwsko-bombo- ? wego – 39 i 40 eskadra lotnictwa taktycznego w Świdwinie, 8 pułku lotnictwa myśliwskobombowego – 8 eskadra lotnictwa taktycznego w Mirosławcu. W tym czasie w eksploatacji było 78 samolotów jednomiejscowych i 16 dwumiejscowych. Z dniem 31 grudnia 2003 roku rozformowano 39 eskadrę lotnictwa taktycznego w Świdwinie. Od 2005 roku w Stanach Zjednoczonych było realizowane przeszkolenie personelu latającego i technicznego 6 eskadry lotnictwa taktycznego na wielozadaniowe samoloty myśliwskie F-16 Jastrząb. W ślad za tym, z dniem 1 stycznia 2007 roku, eskadra została przeformowana i przebazowana na lotnisko Poznań-Krzesiny. Na przełomie 2007 i 2008 roku 7 eskadra lotnictwa taktycznego została przebazowana do Świdwina (powidzkie lotnisko zostało oddane do dyspozycji lotnictwa transportowego, miała tu zostać sformowana 14 eskadra lotnicza transportowego, wyposażona w samoloty C-130E Hercules i M-28 Bryza), gdzie ostatecznie została rozformowana z dniem 30 czerwca 2010 roku. Z tym samym dniem przeformowaniu uległy także 8 i 40 eskadra lotnictwa taktycznego, które weszły w skład 21 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie. Aktualnie 21 Baza Lotnictwa Taktycznego jest jedyną jednostką posiadającą samoloty Su-22M4 i Su-22UM3K (odpowiednio w liczbie 37 i 7 egzemplarzy). Z dniem 1 stycznia 2009 roku w polskim lotnictwie wojskowym zaczęły funkcjonować dowództwa skrzydeł lotniczych (w miejsce dotychczasowych dowództw brygad). W dowództwie skrzydła lotniczego występują dwa piony funkcjonalne: operacyjny i szkolenia. W skład pionu operacyjnego wchodzą: sekcja organizacyjno-kadrowa, sekcja rozpoznawcza, wydział operacyjny, wydział planowania logistycznego, sekcja dowodzenia i łączności. Natomiast w skład pionu szkolenia wchodzą: wydział szkolenia lotniczego, wydział techniki lotniczej, sekcja wysokościowo-ratownicza, sekcja szkoleniowa, sekcja zastosowania bojowego, sekcja standaryzacji i oceny, sekcja zastosowania i sekcja wsparcia bojowego.
1 Skrzydło Lotnictwa Taktycznego z dowództwem w Świdwinie grupuje dwie bazy lotnictwa taktycznego, wyposażone w samoloty myśliwskie MiG-29, oraz bazę lotnictwa taktycznego, wyposażoną w samoloty myśliwsko-bombowe Su-22M4. Dowódcą skrzydła jest generał brygady pilot Tadeusz Mikutel. Co ciekawe, dawne eskadry lotnictwa taktycznego, które weszły w skład grup działań lotniczych baz lotnictwa taktycznego, formalnie utraciły swoje dotychczasowe numery, ale są one nadal używane przez służący w nich personel.
Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 9/2011