Czarne krzyże nad Zatoką Gdańską

Andrzej Olejko
5 – 13 wrzesień 1939 roku
Niemieckie lotnictwo morskie nad Bałtykiem podczas Polenfeldzug 1939
Działania Luftwaffe oraz niemieckiego lotnictwa morskiego po 3 września 1939 roku znamionuje ich całkowita dominacja w powietrzu…
5 IX 1939 roku
W świetle zapisów z Kriegstagebuch Kü.Fl.Gr. 506., załogi K.A.St. 1./506. wykonały siedem lotów w czasie 19 godzin i 13 minut; załogi K.Mz.St. 3./506. Staffel nie wykonywały lotów; podobnie i załogi 4./186. Trägerstaffel.
Świt 5 IX 1939 roku, jak co dzień przyniósł standardowe rozpoznanie Zatoki Gdańskiej przez załogi K.A.St. 1./506. z bazy lotnictwa morskiego w Neutief. O godz. 3.34 wystartował do lotu wodnosamolot pływakowy typu Heinkel He-60 oznakowany literą kodową S4+Q wodując o godz. 7.25 (załoga zameldowała sytuację bez zmian w odniesieniu do 4 IX 1939 roku w rejonie Gdyni, Jastarni, Helu, Wielkiej Wsi i słabą opl.). W meldunku do F.d.Luft. Ost. z godz. 8.45 zapisano, iż w gotowości bojowej od godz. 8.00 znajdowało się 10 wodnosamolotów K.Mz.St. 3./506. i 11 załóg 4./186. Trägerstaffel.
Rankiem 5 IX 1939 roku niemieckie wodnosamoloty po raz kolejny zostały ostrzelane przez baterie 2. MDAPL. Załogi 1./Kü.Fl.St. 506. dokonały bombardowania z lotu ślizgowego bombami SC 250 obiektów na półwyspie Hel (w świetle polskich źródeł kilkakrotnie tego dnia załogi niemieckich wodnosamolotów pojawiały się w rejonie nadbrzeżnej baterii artylerii nr 31 im. Heliodora Laskowskiego), zaś piloci Tr.J.Gr. II./186. nie wykonali lotów bojowych.
6 IX 1939 roku
W świetle zapisów z Kriegstagebuch Kü.Fl.Gr. 506., załogi K.A.St. 1./506. na terenie Wojskowej Składnicy Tranzytowej na Westerplatte zaobserwowały silne płomienie, otrzymując silny ostrzał opl. Załogi wykonały tego dnia cztery loty w czasie 13 godzin i 42 minut; załogi K.Mz.St. 3./506. Staffel wykonały osiem lotów w czasie 13 godzin i 26 minut; załogi 4./186. Trägerstaffel nie wykonywały lotów – razem wykonano 12 lotów w łącznym czasie 27 godzin i 8 minut.
Z dniem 6 IX 1939 roku Tr.J.Gr. II.(J)/186. zakończyła swój udział w walkach i została przebazowana do bazy lotniczej Kiel-Holtenau (pomiędzy godz. 13.00 a 14.05 samoloty myśliwskie typu Messerschmitt Bf 109 E zostały przebazowane lotem spod królewieckiego lotniska Gutenfeld do bazy lotniczej w Stolp-Rietz, zaś o godz. 14.20, samoloty jednostki wystartowały celem przelotu do Anklamu, gdzie wylądowały o godz. 15.10, by pomiędzy godz. 17.00 a 17.55 osiągnąć cel – Kiel-Holtenau).
Wieczorem 6 IX 1939 roku baterie 2. MDAPL skutecznie przepędzały ogniem niemieckie wodnosamoloty znad półwyspu Hel, a wraz z upływem dni ich załogi kontynuowały nękające naloty nocne, które nie zawsze były szybko namierzane. Natężenie akcji bojowych z udziałem załóg Stukasów nad polskim wybrzeżem wyraźnie osłabło 5 IX 1939 roku, pomimo tego, że 11 załóg samolotów typu Junkers Ju-87 B Stuka stało w gotowości bojowej od godz. 8.00. Natomiast 6 IX 1939 roku o godz. 0.15 4./186. Trägerstaffel otrzymała rozkaz zaatakowania celów na Helu do godz. 12.00. Jedenaście załóg samolotów typu Junkers Ju-87 B Stuka załadowanych bombami SC 500 przygotowano do lotu na lotnisku Stolp-Rietz, lecz o godz. 11.45 rozkaz odwołano.
Pełna wersja artykułu w magazynie MSiO nr specjalny 6/2016