Długoterminowa prognoza Boeinga

 


Jerzy Liwiński


 

 

 

Długoterminowa prognoza Boeinga

 

 

 

Boeing opublikował najnowszą edycję prognozy światowego rynku transportu lotniczego – „Current Market Outlook 2009”. Szacuje ona, że w latach 2009–2028 przewozy wzrosną prawie trzykrotnie, a linie lotnicze zakupią 29 tys. nowych samolotów, o wartości 3,2 biliona dolarów. Flota dużych samolotów komunikacyjnych będzie liczyła ponad 35 tys. maszyn, a ich największymi użytkownikami będą azjatyckie i amerykański linie lotnicze.



 

 



Długoterminowa prognoza światowego transportu lotniczego i rynku samolotów komunikacyjnych „Current Market Outlook” („Aktualne perspektywy rynku”) – jest przygotowywana przez zespół analityków Boeinga. Szacuje ona na okres 20 lat wielkość ruchu pasażerskiego i towarowego oraz rozwój ilościowy samolotów komunikacyjnych (nie uwzględnia maszyn regionalnych z napędem turbośmigłowym). Prognoza ukazuje się regularnie od 1964 r., a zawarte analizy obejmują poszczególne regiony świata. Korzystają z niej analitycy linii i portów lotniczych, a także grupy finansowe i przedstawiciele rządów państw. Najnowsza 46. edycja „Current Market Outlook 2009” została zaprezentowana w Londynie 11 czerwca 2009 r. przez wiceprezesa Boeinga ds. marketingu, Randy Tinsetha. Według jego komentarza: W ciągu ostatnich trzydziestu lat, zarówno w czasie dobrej jak i złej koniunktury notowano średni wzrost ruchu lotniczego ponad pięć procent rocznie, co świadczy o odporności tego sektora rynku na trendy w gospodarce światowej Długoterminowa perspektywa następnych dwudziestu lat to będzie czas dominacji czynników wpływających na wsparcie dużego zapotrzebowania na nowe samoloty.

Rozwój ruchu lotniczego
Reprezentujący Boeinga analitycy rynku transportu lotniczego prognozują, że średnioroczny wzrost gospodarczy na świecie w najbliższych 20 latach (2009–2028) będzie wynosił 3,1%, co ma generować średnioroczne przyrosty liczby pasażerów wynoszące 4,1% oraz pracy przewozowej pasażerów – 4,9% i ładunków – 5,4%. Większy od gospodarczego wzrost przewozów będzie wynikać głównie z dalszych obniżek cen biletów, rozwijania siatki połączeń, a także korzystnych trendów w międzynarodowym handlu. Autorzy prognozy szacują, że za 20 lat światowe przewozy lotnicze (regularne i nieregularne) będą prawie trzykrotnie większe niż są obecnie (2,3 mld pasażerów, 40 mln ton ładunków). Przyczynią się do tego głównie silny rozwój gospodarczy w regionie azjatyckim i dalszy rozwój linii niskokosztowych. W regionie Dalekiego Wschodu i wysp Pacyfiku, dysponującym dużym potencjałem przemysłowym i demograficznym, średnioroczny wzrost jest szacowany na 6,9%, tj. znacznie większy niż dla Ameryki Północnej (2,5%). Biorąc jednak pod uwagę fakt, że rynek azjatycki starównowi obecnie cztery piąte amerykańskiego i będzie rósł w znacznie szybszym tempie, należy się spodziewać, że za 20 lat stanie się największym rynkiem na świecie (3,1 bln pasażerokilometrów/pkm) i będzie dwa razy większy od amerykańskiego (1,6 bln pkm) i europejskiego (1,3 bln pkm).
 
 

Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 8/2009

Wróć

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter