Druga młodość Halifaxów

Druga młodość Halifaxów

Marcin Chała

24 listopada Lockheed Martin Canada poinformował o zakończonej modernizacji pierwszej transzy fregat typu Halifax. W ramach programu HCM/FELEX zmodyfikowano 4 z 12 jednostek serii. Są to: prototypowy Halifax (FFH 330), Calgary (FFH 335), Fredericton (FFH 337) i Winnipeg (FFH 338).

Pod koniec lat 80. położono stępki pod pierwsze cztery Halifaxy, podczas gdy budowę kolejnych ośmiu rozpoczęto już po upadku muru berlińskiego. Cała dwunastka weszła więc już do służby w okresie postzimnowojennej odwilży, kiedy ryzyko morskiego konfliktu równorzędnych flot zmalało niemal do zera. Współcześnie fregaty zmuszone są do operowania i neutralizowania zagrożenia nie tylko na otwartych wodach, ale również (a czasem przede wszystkim) na akwenach przybrzeżnych. W związku z tym na przełomie wieków w Kanadzie rozpoczęto pracę nad programem modernizacji, tych praktycznie nowych okrętów, tak by mogły z powodzeniem wykonywać zadania w aktualnych i przyszłych realiach.

21 kwietnia 2008 r. rząd w Ottawie rozpisał kontrakty na remont i modernizację tuzina okrętów. Program ten znany jest jako HCM/FELEX (Halifax Class Modernization/Frigate Equipment Life EXtension). Już 7 listopada wybrano głównego wykonawcę, wspomnianego na wstępie Lockheed Martin Canada, który pokonał General Dynamics Canada. Łączny koszt programu szacowany jest na 4,3 mld USD, jest on także najbardziej kompleksowym przedsięwzięciem jakie kiedykolwiek zrealizowano w siłach zbrojnych Kanady w okresie pokoju. Zakończenie jego realizacji spodziewane jest w 2018 r., kiedy to do służby powróci ostatni zmodyfikowany okręt. Na każdym z nich dokonane zostanie w przybliżeniu 150 zmian, zarówno tych niewielkich, po poważniejsze, do których zaliczyć można instalację nowego systemu walki. Prace przy każdej z jednostek potrwają średnio 18 miesięcy...

Pełna wersja artykułu w magazynie MSiO 3-4/2015

Wróć

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter