Eagle V nowym pojazdem Wojsk Specjalnych ?
Mateusz J. Multarzyński
Po przeprowadzonym przez Inspektorat Uzbrojenia dialogu technicznym (w listopadzie i grudniu 2014 r. oraz w marcu bieżącego roku)na tzw. krótkiej liście pozostali trzej oferenci, w tym GDELS z pojazdem Eagle V. Aktualne plany zakładają przeprowadzenie postępowania na pozyskanie WPWS w 2016 roku, a dostawy, uwzględniając kilkunastomiesięczny proces produkcji i integracji wyposażenia, mogłyby się rozpocząć w 2017 r.
W dniu 8 lipca br., na terenie Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku, został zorganizowany przez firmę IMS-Griffin Sp. z o.o., przedstawiciela GDELS w Polsce, pokazy dynamiczny pojazdu Eagle V dla przedstawicieli mediów (kilka tygodni wcześniej z pojazdem mieli okazję zapoznać się bliżej potencjalni użytkownicy). Zaproszeni dziennikarze mogli poznać tajniki konstrukcji wozu, jego możliwości trakcyjne i transportowe, a także uzyskać informacje o rodzinie samochodów Eagle (4x4 i 6x6), a także ich użytkownikach.
Pojazdy Eagle V są obecnie wytwarzane zarówno w macierzystych zakładach GDELS-Mowag w Kreuzlingen w Szwajcarii, jak i w Kaiserslautern w Niemczech. W tych drugich, a także w Sembach, również w Niemczech, odbywa się finalny montaż samochodów przez Deutsches Heer (wojska lądowe Niemiec), z partii 176 sztuk zamówionych w maju 2013 r.
Sprawdzona konstrukcja
Wybór Eagle'a V i wcześniejszej wersji Eagle IV (w sumie Bundeswehra zamówiła 495 sztuk) został dokonany przez Bundeswehrę w ramach programu GFF (Geschützten Führungs und Funnktionsfahrzeuge), czyli pozyskania nowych typów opancerzonych pojazdów wielozadaniowych, przeznaczonych głównie dla jednostek biorących udział w misjach zagranicznych. O wyborze szwajcarskiej konstrukcji zadecydowały nie tylko jej walory w postaci wysokiej mobilności taktycznej i do przerzutu strategicznego, dużej ładowności, obszernego wnętrza nadwozia, czy wysokiej odporności balistycznej, odłamkoodporności (w tym na IED) oraz minoodpornosci, ale także niskie koszty eksploatacji i szkolenia kierowców oraz obsługi. Duże znaczenie miało „pokrewieństwo” Eagle V, z używanymi już wcześniej przez Bundeswehrę Eagle IV i samochodami GDELS DURO IIIP/Yak, co wpływa na redukcję kosztów ich eksploatacji, bowiem stopnień unifikacji podzespołów pomiędzy tymi modelami wynosi około 80% dla Eagle V 4x4 i 6x6, Eagle IV oraz DURO IIIP.
Również doświadczenia z eksploatacji Eagle w Afganistanie, gdzie kontyngent Bundeswehry używał 200 pojazdów Eagle IV, które łącznie przejechały ponad 1 mln km przy zachowaniu 92% gotowości operacyjnej, wpłynęły na decyzję o zakupie partii wozów nowej generacji.
Poza Niemcami Eagle V od 2011 r. używa także Schweizer Armee – 4 sztuki w wersji EOD (Explosive Ordanace Disposal). W tym samym roku, na podstawie podpisanego w 2010 r. kontraktu pomiędzy GDELS a Flughafen Zürich AG, został dostarczony jeden pojazd do jednostki policji Portu Lotniczego w Zurichu (Zürich Airport Police).
Od 2014 r. Eagle V w wersji 5-miejscowej, a więc zbliżonej do jednej z konfiguracji WPWS-a, dostarczany jest również duńskiej Hæren.
Pełna wersja artykułu w magazynie NTW 8/2015