Egzotyczne Kajmany z polskim akcentem
![Egzotyczne Kajmany z polskim akcentem](files/2015/Lotnictwo/02/1.jpg)
Michał Petrykowski
Kajmany to stosunkowo mało znane niewielkie wyspy położone w basenie Morza Karaibskiego. Po rozwiązaniu Federacji Indii Zachodnich w 1962 r. uzyskały one autonomię, jednak wciąż pozostają pod wpływem Wielkiej Brytanii, stanowiąc jej terytorium zamorskie. Pomimo niewielkiej powierzchni (zaledwie 259 km2), państwo liczące zaledwie 56 tys. mieszkańców jest jednym z głównych międzynarodowych centrów finansowych. W 2008 r. na jego terenie zostało zarejestrowanych ponad... 90 tys. firm zagranicznych! Drugą najważniejszą gałęzią gospodarki wysp jest turystyka – każdego roku archipelag odwiedza ok 2 mln osób... Nic dziwnego, że Kajmany pod względem przychodu narodowego brutto są nie tylko liderem w regionie Karaibów, ale pod względem PKB na mieszkańca plasują się w pierwszej piętnastce na świecie.
Na terenie tego niewielkiego państwa od ponad 45 lat funkcjonuje lokalna linia lotnicza – Cayman Airways. Własny przewoźnik w przypadku Kajmanów to nie tylko „wizytówka” kraju. Specyficzne uwarunkowania ekonomiczne, obecność wielu zagranicznych firm oraz znaczący udział ruchu turystycznego sprawiają, że linia lotnicza odgrywa ważną rolę we wspomaganiu lokalnej gospodarki. Relatywnie duży udział w ruchu pasażerskim Cayman Airways zajmuje ruch „etniczny” – połączenia zapewniają dogodną komunikację dla zamieszkujących wyspy uchodźców z Jamajki, Kuby i Hondurasu. Nie należy zapominać również o logistycznym znaczeniu przewoźnika – ponad 90% dóbr znajdujących się na wyspach pochodzi z zewnątrz kraju. Wśród specyficznych zadań do jakich wykorzystywane są samoloty linii należy… ewakuacja mieszkańców i turystów z terenu wysp w przypadku huraganów, które niekiedy nawiedzają tę część Karaibów z dość dużą siłą (np. tajfun „Ivan”, który nawiedził Kajmany w 2004 r., spowodował zniszczenia lub uszkodzenia 85% budynków).
Linie Cayman Airways powstały 7 sierpnia 1968 r. z przekształcenia Cayman Brac Airways, Ltd. Ta ostatnia została utworzona w 1955 r. przez Lineas Aereas Costarricences, S.A. (LACSA) z Kostaryki i obsługiwała lokalne połączenia na rzecz British West Indies Airways. Początkowo 51% akcji Cayman Airways należało do rządu Kajmanów, 49% zaś do LACSA. Pierwsze regularne rejsy z George Town (Grand Cayman) do Cayman Brac przewoźnik wykonywał w oparciu o samoloty Douglas DC-3, kilka miesięcy później do floty dołączył wypożyczony z LACSA BAC One Eleven, obsługujący trasę na Jamajkę. Na początku lat siedemdziesiątych do linii trafił przedłużony wariant BAC-1-11 531, który zainaugurował rejsy do Stanów Zjednoczonych (Miami); w barwach przedsiębiorstwa znalazły się również tłokowe DC-6, wykorzystywane m.in. w rejsach towarowych. W grudniu 1977 r. właścicielem 100% akcji Cayman Airways został lokalny rząd, dwa lata później do obsługi tras między wyspami wszedł Britten-Norman BN-2A Trislander oraz Hawker Siddeley HS.748.
Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 2/2015