Eksport rosyjskich samolotów i śmigłowców wojskowych w 2017 roku

Robert Ciechanowski
W ubiegłym roku zakłady lotnicze Federacji Rosyjskiej wyeksportowały 36 samolotów bojowych oraz blisko 50 śmigłowców wojskowych. Maszyny te trafiły głównie do tradycyjnych odbiorców rosyjskiej techniki lotniczej.
W 2017 roku Rosyjska Korporacja Produkcji Lotniczej MiG –RSK MiG przekazała siłom powietrznym Egiptu 15 samolotów bojowych i szkolno-bojowych MiG-35 (MiG-29M/MiG-29M2), zmontowanych w Kompleksie Produkcyjnym nr 1 w Łuchowiczach pod Moskwą, należących do RSK MiG. Samoloty zakontraktowano w kwietniu 2015 roku poprzez przedsiębiorstwo Rosoboronoeksport, odpowiadające za eksport rosyjskich systemów uzbrojenia. W łącznej liczbie 46 maszyn znajdzie się prawdopodobnie 40 w wariancie jednomiejscowym, oznaczanym przez producenta MiG-29M, oraz sześć w odmianie dwumiejscowej szkolno-bojowej MiG-29M2.
Zakłady Lotnicze w Komsomolsku nad Amurem KnAAZ, należące do Kompanii Suchoj dostarczyły w ub. roku siłom powietrznym Chin 10 myśliwców Su-35. Samoloty zostały zamówione na mocy umowy podpisanej w listopadzie 2015 roku pomiędzy przedsiębiorstwem Rosoboronoeksport a ministerstwem obrony Chińskiej Republiki Ludowo-Demokratycznej. Cztery pierwsze maszyny zbudowane w 2016 roku przekazano odbiorcy w grudniu tegoż roku, kolejnych pięć dostarczono w lipcu, a pięć następnych – w listopadzie ub. roku. Przekazanie pozostałych 10 maszyn jest spodziewane w bieżącym roku. Drugim zagranicznym odbiorcą myśliwców Su-35 będzie Indonezja, ministerstwo obrony tego kraju podpisało w lutym br. z Rosoboronoeksport umowę na zakup 11 myśliwców tego typu. Dostawy samolotów mają być zrealizowane w latach 2019–2020.
Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 4/2018