Elektroniczny włóczęga
![Elektroniczny włóczęga](files/2015/Lotnictwo/03/05.jpg)
Séan Wilson/Prime Images
Od blisko czterdziestu lat samoloty EA-6B Prowler (włóczęga, ciemny typ) służą w Korpusie Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych wypełniając zadania związane z prowadzeniem walki radioelektronicznej, i dzięki wykonanym modyfikacjom typ ten ma pozostać w służbie do 2019 r. Autor odwiedził bazę EA-6B Prowler, lotnisko Korpusu Piechoty Morskiej Cherry Point w Północnej Karolinie.
Nasz samolot to jedyny typ służący w Korpusie Piechoty Morskiej przeznaczony do prowadzenia walki radioelektronicznej. Pole walki ulega ciągłym przeobrażeniom i staje się coraz bardziej wymagające. Wielu naszych przeciwników prowadzi intensywne szkolenie w radzeniu sobie z zakłóceniami radioelektronicznymi i aby uzyskać przewagę nad nimi ważne jest, by systematycznie zwiększać nasze możliwości bojowe – wyjaśnia kpt. J. L. „Wombat” Boersman, oficer walki radioelektronicznej dywizjonu Marine Tactical Electronic Warfare Squadron 2 (VMAQ-2).
Korpus Piechoty Morskiej otrzymał pierwsze samoloty Northrop Grumman EA-6B Prowler w 1977 r. Zostały one wprowadzone do użycia w dywizjonie VMAQ-2, gdzie zastąpiły używane tu dwumiejscowe EA-6A Electronic Intruder. Obecnie EA-6B pozostaje w wyposażeniu czterech dywizjonów Korpusu Piechoty Morskiej – VMAQT-1 „Screaming Banshees”, VMAQ-2 „Death Jesters”, VMAQ-3 „Moon Dogs” i VMAQ-4 „Seahawks”, wszystkie stacjonują w Bazie Lotniczej Korpusu Piechoty Morskiej (Marine Corps Air Stadion – MCAS) Cherry Point w Północnej Karolinie, stanowiąc część grupy lotniczej Marine Air Group (MAG) 14, która z kolei wchodzi w skład skrzydła 2nd Marine Aircraft Wing (MAW).
1 lipca 1992 r. VMAQ-2, w tym czasie był największym dywizjonem taktycznym w Korpusie Piechoty Morskiej, któremu podlegały trzy wydzielone pododdziały X, Y i Z, został zreorganizowany i podzielony na kilka dywizjonów. Pododdział X został przeformowany w VMAQ-1, obecnie jest to jednostka odpowiadająca za szkolenie załóg samolotów EA-6B Prowler na potrzeby Korpusu Piechoty Morskiej i w związku z tym nosi nazwę Marine Tactical Electronic Warfare Training Squadron One (VMAQT-1). Dywizjon VMAQ-3 został natomiast sformowany z wydzielonego Pododdziału Z.
Czwarty dywizjon EA-6B Prowler, VMAQ-4, został sformowany 21 maja 1981 r., początkowo jako jednostka rezerwowa, wchodząc w skład rezerwowego 4. Skrzydła Lotniczego Korpusu Piechoty Morskiej. Po zorganizowaniu, dywizjon został 7 listopada 1981 r. wyposażony w samoloty EA-6A. Dziesięć lat później, w marcu 1991 r. dywizjon VMAQ-4 został przeniesiony ze składu rezerw do składu sił regularnych, z jednoczesnym przezbrojeniem z EA-6A Electronic Intruder na EA-6B Prowler.
Obecnie dywizjon VMAQT-1 dysponuje siedmioma samolotami EA-6B, podczas gdy trzy dywizjony liniowe mają po pięć samolotów każdy. Zgodnie z planem samoloty z dywizjonu VMAQT-1 zostaną wycofane jako pierwsze, w 2016 r., a kolejne dywizjony będą wycofywały swoje EA-6B co roku, jako ostatni w 2019 r. zrobi to dywizjon VMAQ-2.
Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 3/2015