Małe i duże pojazdy taktyczne na Eurosatory 2012


Mateusz J. Multarzyński


 

 

 

 

Małe i duże pojazdy taktyczne

 

na Eurosatory 2012

 

cz. I

 

 

 

Paryż od lat uznawany jest ze jedną ze światowych stolic mody, gdzie można zapoznać się z jej najnowszymi trendami, jakie będą obowiązywały w następnym sezonie. Również odwiedzając paryski salon przemysłu zbrojeniowego Eurosatory 2012 można było zapoznać się z aktualnymi i przyszłymi kierunkami rozwoju szeroko pojętej militarnej mody, oczywiście także w dziedzinie różnorodnych kategorii pojazdów wojskowych.

 

Wśród prezentowanych na Eurosatory pojazdów taktycznych można było zobaczyć zarówno te, które wyznaczają najnowsze trendy, jak i takie, które już „trącą myszką”. W pierwszej części relacji z paryskiego salonu zaprezentowane zostaną przede wszystkim konstrukcje przeznaczone do działań specjalnych – SOF (Special Operations Forces). Jest to dość specyficzna nisza rynkowa, mająca zarazem prestiżowy charakter dla producentów, którzy posiadają tego typu pojazdy w swojej ofercie.

 

Taktyczne pickupy

Pick-upy z napędem 4x4 są w niektórych regionach naszego globu, jak w Afryce czy Azji, jednym z podstawowych środków transportu, siłą rzeczy – także bazą do konstruowania pojazdów taktycznych, wykorzystywanych zarówno przez różnego rodzaju organizacje paramilitarne, regularne sił zbrojne, jak i wszelkiej maści bojowników, czy – jak wolą inni – terrorystów.

W tym roku na salonie Eurosatory można było zobaczyć, poza tradycyjnie oferującą w tej kategorii samochody firmą ACMAT, również militarne wcielenia (fizycznie lub w folderach) cywilnego samochodu typu pick-up – Amarok, produkowanego przez koncern Volkswagen AG.

Na stoisku Rheinmetall swoją premierę miał pick-up Amarok M LMPV (Light Multi-Purpose Vehicle), który został włączony do oferty Rheinmetall MAN Military Vehicles (RMMV). Pojazd ten, w porównaniu do cywilnej wersji, został zmodyfikowany w celu zwiększenia masy całkowitej do 3500 kg (DMC wersji cywilnej to 2820 kg) oraz spełnienia wymagań potencjalnych wojskowych odbiorców. Amarok M dostępny jest w wersji z pojedynczą kabiną (single cab) oraz podwójną (double cab), która mieści do czterech w pełni wyposażonych żołnierzy, ich uzbrojenie indywidualne, środki łączności oraz dodatkowe wyposażenie. Ładowność odmiany single cab wynosi 1396 kg, a double cab – 1259 kg. Pojazd jest napędzany dwulitrowym silnikiem Diesla dostępnym w trzech wersjach, różniących się mocą: 90 kW/120 KM, 120 kW/163 KM oraz 132 kW/180 KM, który może współpracować z 6-przełożeniową manualną lub 8-przełożeniową automatyczną skrzynią biegów.

Zmilitaryzowany Amarok może być wyposażony m.in. w różne systemy uzbrojenia (karabiny maszynowe, granatniki automatyczne), montowane na poruszanej elektrycznie obrotnicy, która instalowana jest nad przedziałem ładunkowym.

Inne militarne wcielenie Amaroka, w Paryżu prezentowane jedynie na folderach, przygotowała austriacka firma Achleitner, pod własną nazwą – Geson. Pojazd ten został stworzony zgodnie z wymaganiami jednego z odbiorców austriackiego producenta, dostępny jest zarówno z pojedynczą, jak i podwójną kabiną oraz z różnymi zabudowami przedziału ładunkowego.

Francuski ACMAT, będący spółką zależną Renault Trucks Defence, prezentował m.in. rodzinę taktycznych pick-upów ALTV (All-Wheeled Light Tactical Vehicle), które od swojej premiery w 2009 roku zostały sprzedane do 24 państw w ilości ponad 500 egzemplarzy.

ALTV bazuje na podwoziu Nissana Navary z 2,5-litrowym, turbodoładowanym silnikiem Diesla o mocy 140 kW/190 KM, współpracującym z 6-przełożeniową manualną skrzynią biegów (w opcji 5-biegowy automat), które zostało zmilitaryzowane i poddane modyfikacjom m.in. w celu zwiększenia dzielności terenowej, DMC do 3,5 tony (masa bojowa może sięgać nawet do 5,8 t) oraz ładowności do 1,4 tony. Firma ACMAT oferuje osiem wersji swojego pickupa, dedykowanych zarówno do użytku w siłach zbrojnych, jak i formacjach bezpieczeństwa wewnętrznego/ porządku publicznego oraz firmach ochroniarskich. Wśród odmian nadwoziowych jest również wersja otwarta – Torpedo, przeznaczona dla jednostek aeromobilnych i specjalnych. Pojazd ten może osiągać maksymalną prędkość 160 km/h, przejechać dystans 1600 km (poj. zbiornika paliwa to 170 litrów) oraz wyposażony jest m.in. w uchwyty (3–4) do mocowania uzbrojenia. Na tegorocznym Eurosatory prezentowany był ALTV Torpedo o poprawionych właściwościach terenowych (powiększony prześwit oraz kąt zejścia).

Drugim pick-upem, dedykowanym do działań specjalnych, którego można było zobaczyć w Paryżu był International SOTV (Special Operations Tactical Vehicle), prezentowany na stoisku firmy Navistar Defence.

 

 

Pełna wersja artykułu w magazynie NTW 8/2012

Wróć

Koszyk
Facebook
Twitter