FIDAE 2012
Piotr Butowski
FIDAE 2012
Santiago de Chile, 27 marca-1 kwietnia 2012 r.
Wystawa FIDAE (Feria Internacional des Aires y del Espacio) jest organizowana co dwa lata począwszy od 1980 roku w Santiago, stolicy Chile, i jest największą wystawą lotniczą w Ameryce Południowej. W tym roku w FIDAE uczestniczyło 561 firm (dwa lata temu – 420) z ponad czterdziestu krajów, więcej niż kiedykolwiek przedtem.

Wystawa odbyła się w międzynarodowym porcie lotniczym im. Arturo Merino Beniteza, twórcy lotnictwa chilijskiego. Z lotniska korzysta także Grupo de Aviacion No10 (10. Grupa Lotnicza) Sił Powietrznych Chile z samolotami transportowymi C-130, tankowania powietrznego KC-135 i prezydenckim Boeingiem 737.
Pierwsza wizyta Airbus A400M w Ameryce
A400M wylądował w Santiago de Chile w poniedziałek 26 marca zaraz po południu. Na drodze kołowania zgotowano mu uroczyste przyjęcie w strugach wody z dwóch samochodów pożarniczych. Samolot nie przyleciał bezpośrednio z Europy, ale zrobił przedtem krótki postój na lotnisku Cochabamba w Boliwii. Jak podali przedstawiciele Airbusa, przelot z Europy do Ameryki Aktualności programu PAK FA 23 marca był równo tysięcznym lotem wykonanym przez A400M. Samolot był krótko na wystawie FIDAE i nie uczestniczył w pokazach w locie. Po dwóch dniach wyleciał do stolicy Peru, Limy, a zaraz potem z powrotem do Boliwii na lotnisko La Paz. Pobyt w Ameryce Łacińskiej został wykorzystany nie tylko do zaprezentowania samolotu możliwym klientom, ale także do prób bazowania na wysoko położonych lotniskach: La Paz znajduje się 3990 m n.p.m. Pobyt w Chile, Peru i Boliwii był pierwszą wizytą A400M w Ameryce Łacińskiej; z powrotem do Europy samolot poleciał 1 kwietnia. W FIDAE uczestniczył drugi egzemplarz doświadczalny A400M MSN002 z hiszpańską rejestracją EC-402, ten sam, który wcześniej pokazano w Farnborough w 2010 roku. Także załoga była hiszpańska (co nie dziwi podczas prezentacji w Ameryce Południowej) dowodzona przez Ignacio „Nacho” Lombo. Gustavo Garcia, wiceprezes Airbus Military ds. marketingu powiedział zaraz po przylocie A400M, że firma zamierza sprzedać 400 samolotów na całym świecie, ale nie zaryzykował oceny, ile z nich trafi do Ameryki Łacińskiej. Jako najbardziej prawdopodobnych klientów w regionie wymienił państwa już użytkujące samoloty transportowe Airbusa (CASA 212, 235 i 295): Meksyk, Brazylię, Kolumbię i Chile. W tej chwili w próbach jest pięć samolotów doświadczalnych (najnowszy wystartował 29 grudnia 2011 roku), które wykonały już ponad 1000 lotów w łącznym czasie prawie 3000 godzin. W produkcji są dwa pierwsze samoloty seryjne przeznaczone dla Sił Powietrznych Francji. Pierwszy z nich ma wystartować przed końcem tego roku i być przekazany do eksploatacji w marcu 2013 roku. Pierwszą jednostką A400M będzie 123. Baza Lotnicza Charles Paoli koło Orleanu, gdzie trwają już przygotowania do przyjęcia A400M (obecnie stacjonują tam C-130 Hercules i C-160 Transall). Za 170 mln euro jest tam remontowany i wzmacniany pas startowy, rozbudowywane są miejsca postojowe, istniejące hangary są zmodernizowane, a w budowie jest jeszcze jeden nowy hangar dla dwóch A400M. Powstanie nowa wieża kontrolna oraz pomieszczenia dla dwóch symulatorów (pierwszy będzie gotowy we wrześniu 2013, drugi zaś – w 2016 roku).
Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 5/2012