Flota linii lotniczych 2013
Jerzy Liwiński
Flota linii lotniczych 2013
W liniach lotniczych na świecie jest użytkowanych 25,5 tys. samolotów komunikacyjnych. Dysponują one jednorazową zdolnością przewozową 3,6 mln pasażerów i 90 tys. ton ładunków. Najpopularniejszymi samolotami są Boeingi 737, Airbusy serii A320 i Boeingi 777, a wśród maszyn regionalnych Embraery E-Jets oraz turbośmigłowe Bombardiery Dash 8/Q i ATR-42/ATR-72. Flota europejskich przewoźników liczy 6,8 tys., w której najpopularniejszymi są A320 i ATR-42/ATR-72.
Komunikacja lotnicza należy do najszybciej rozwijających się dziedzin transportu. Chociaż ilościowo stanowi tylko ułamek procenta globalnych przewozów, to w ujęciu finansowym jest to już 30% wyniku światowego. Obecnie transportem lotniczym przewozi się rocznie ponad 3 mld ludzi i 50 mln ton ładunków, a samoloty komunikacyjne wykonują dziennie po 90 tys. rejsów. Światowy wzrost gospodarczy, ułatwienia wizowe, rozwój turystyki międzynarodowej i obniżki cen biletów lotniczych wpływają na wzrost popytu na powietrzne podróże. Długoterminowe prognozy rynku szacują, że w ciągu najbliższych 20 lat, ruch lotniczy zwiększy się trzykrotnie, a do jego zabezpieczenia będzie konieczne podwojenie obecnie użytkowanej floty. Ponadto, rosnące koszty paliwa i coraz bardziej restrykcyjne wymogi ochrony środowiska zmuszają przewoźników do przyspieszonej modernizacji floty i wycofania mało ekonomicznych samolotów starszych typów.
Flota linii lotniczych w statystyce W lipcu 2013 r. w liniach lotniczych na świecie było użytkowanych 25,5 tys. średnich i dużych samolotów komunikacyjnych, o pojemności 14 i więcej miejsc lub zabierających ekwiwalentny ładunek cargo (o masie startowej powyżej 6 ton). Liczba ta nie uwzględnia samolotów bazowanych w centrach konserwacji oraz użytkowanych przez firmy na własne potrzeby. Największą liczbą samolotów dysponowali przewoźnicy z Ameryki Północnej – 8 tys. szt. (31,5% światowej floty). W Europie i państwach byłego ZSRR było użytkowanych łącznie 6,8 tys. samolotów, w Azji i na wyspach Pacyfiku – 6,4 tys., w Ameryce Południowej – 1,9 tys., w Afryce – 1,3 tys. i na Bliskim Wschodzie – 1,1 tys. szt.
W okresie ostatnich dwunastu miesięcy do służby liniowej weszło 1400 nowych samolotów, w tym m.in.: Boeing 737NG (420 szt.), Airbus A320 (350), A330 (100), A321 (85), Boeing 777 (85), a także Embraer 190 (65), ATR-72 (60) i Bombardier Q400 (36). Natomiast z eksploatacji zostały wycofane kilkudziesięcioletnie samoloty, charakteryzujące się zwiększonym zużyciem paliwa, w tym m.in: Boeing 737 Classic (228 szt.), Boeing 747 (85), Boeing MD-80 (70), Boeing 727 (60), Fairchild Metro/Merlin (89), Beech 1900D (84), Antonow An-24 (63), An-26 (58), Jakowlew Jak-40 (56), Antonow An-12 (44) i Bombardier CRJ 100/200 (51).
W rankingu linii lotniczych pod względem wielkości floty w pierwszej dziesiątce znajduje się aż ośmiu przewoźników ze Stanów Zjednoczonych i dwóch chińskich. Największymi flotami dysponują: Delta Air Lines – 715 szt. (Boeing MD-80 – 178, Boeing 757 – 168, Boeing 767 – 94, Boeing 737 – 83, Boeing 777 – 18, Boeing 747 – 16, Airbus A320 – 69, A319 – 57 i A330 – 32), United Airlines – 708, American Airlines – 612, Southwest – 591 i ExpressJet – 422. Dużo samolotów mają również europejscy przewoźnicy: Lufthansa – 310, Ryanair – 303, British Airways – 255, Air France – 249 i Turkish Airways – 197.
Największymi flotami samolotów towarowych dysponują przewoźnicy kurierscy FedEx Federal Express i UPS United Parcel Service. W wyposażeniu FedEx znajduje się 349 szt. (Airbus A300 – 71, A310 – 30, Boeing 757 – 64, 777 – 23, Boeing MD-11 – 63, Douglas DC-10 – 60), a UPS – 234.
Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 10/2013