Flota linii lotniczych 2008
Jerzy Liwiński
Flota linii lotniczych 2008
Na świecie w liniach lotniczych jest użytkowanych 26,7 tys. dużych i średnich samolotów pasażerskich i towarowych. Dysponują one jednorazową zdolnością przewozową 3,5 mln pasażerów i 90 tys. ton frachtu. Najpopularniejszymi samolotami są Boeingi 737, Airbusy serii A320 i Boeingi 757, a wśród maszyn regionalnych Bombardier CRJ 100/200, Embraer ERJ i turbośmigłowe Bombardier Dash 8/Q Series.

Światowy wzrost gospodarczy, ułatwienia wizowe, rozwój turystyki i znaczne obniżki cen biletów wpływają na wzrost popytu na lotnicze podróże. Tylko w ub.r. w 26,5 mln rejsów rozkładowych, przewieziono 2,3 mld pasażerów i 41,6 mln ton ładunków. Wykonana ogólna praca przewozowa pasażerów i ładunków wyniosła 545 mld TKm, w czym poszczególne regiony świata miały następujące udziały: Ameryka Północna – 31,7%, Europa – 26,8%, Azja/Pacyfik – 29,7%, Bliski Wschód – 5,9%, Ameryka Południowa/Karaiby – 3,8% i Afryka – 2,1%. W połowie br. w liniach lotniczych użytkowanych było 26 680 dużych i średnich samolotów komunikacyjnych, o pojemności powyżej 18 miejsc pasażerskich lub zabierających ekwiwalentny ładunek cargo (tj. o maks. masie startowej powyżej 7 t). Liczba ta nie uwzględnia samolotów pozostających w rezerwie (zakonserwowanych) lub użytkowanych przez firmy na własne potrzeby. Największą ilością samolotów wynoszącą 10 915 dysponowali przewoźnicy z obu Ameryk (40,9% światowej floty). W Europie i państwach WNP użytkowanych było 8390 samolotów (31,5%), Azji, Australii i na Bliskim Wschodzie – 5875 (22%) i Afryce – 1500 (5,6%).
Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 10/2008