Flota linii lotniczych 2011

 


Jerzy Liwiński


 

 

 

Flota linii lotniczych 2011

 

 

Na świecie w liniach lotniczych jest użytkowanych 26 tys. średnich i dużych samolotów komunikacyjnych, wykonujących dziennie 80 tys. rejsów rozkładowych. Jednorazowa zdolność przewozowa całej tej floty wynosi 3,5 mln pasażerów i 90 tys. ton ładunków. Najpopularniejszymi samolotami są Boeingi 737 i Airbusy 318/319/320/321, a wśród maszyn regionalnych turbośmigłowe Bombardiery Dash 8/Q i ATR 42/ATR 72. Najmłodszymi flotami dysponują przewoźnicy azjatyccy i europejscy, a najstarszymi afrykańscy. W rankingu, pod względem liczby użytkowanych samolotów, na czołowych miejscach są amerykańscy przewoźnicy: Delta, American Airlines, Southwest, United i FedEx, posiadający po kilkaset samolotów.

 


Zadania transportu powietrznego pasażerów i ładunków realizuje ponad tysiąc linii lotniczych. W ubiegłym roku należące do nich samoloty wykonały 27,7 mln rejsów rozkładowych przewożąc 2,6 mld pasażerów i 48 mln ton ładunków. Ogólna praca przewozowa (uwzględniająca wagę pasażerów i ich bagażu oraz cargo i pocztę) wyniosła 603 mld tkm, a największy udział w niej udział miały linie lotnicze z: USA (25,9%), Chin, Niemiec, Emiratów Arabskich i Wielkiej Brytanii. Prognozy na rok bieżący przewidują 5,5% wzrost ruchu i 600 mld dolarów przychodów operacyjnych, ale jednym z największych wyzwań branży lotniczej pozostaną wciąż niestabilne i ciągle rosnące koszty paliwa.

Flota linii lotniczych 2011
W połowie bieżącego roku w liniach lotniczych świata było użytkowanych 26 tys. średnich i dużych samolotów komunikacyjnych, o pojemności 14 i więcej miejsc lub zabierających ekwiwalentny ładunek cargo (o masie startowej powyżej 6 ton). Liczba ta nie uwzględnia samolotów na stałe składowanych w centrach konserwacji oraz użytkowanych przez firmy na własne potrzeby. Największą liczbą samolotów – 10 200 szt. – dysponują przewoźnicy z obu Ameryk (39% światowej floty). W Europie i państwach byłego ZSRR użytkowano 7700 samolotów (30%), Azji, Australii i na Bliskim Wschodzie – 6600 szt. (25%), a w Afryce – 1500 szt. (6%).

W rankingu linii lotniczych pod względem wielkości floty w pierwszej dziesiątce znajduje się aż ośmiu przewoźników ze Stanów Zjednoczonych oraz po jednym azjatyckim (6 miejsce – China Southern Airlines) i europejskim (10 miejsce – Lufthansa). Największymi flotami dysponują: Delta Air Lines – 719 szt., American Airlines – 613, Southwest – 555 i United Airlines – 360. Dużo samolotów mają też europejscy przewoźnicy: Lufthansa – 281, Ryanair – 272, Air France – 246, British Airways – 225, easyJet – 173, Turkish Airlines – 142, Alitalia – 128, Air Berlin – 121, Iberia – 118 i KLM – 108. Największymi flotami samolotów towarowych dysponują FedEx Federal Express– 359 i UPS United Parcel Service – 219.

W rankingu producentów pierwsze miejsce zajmuje amerykański Boeing – 10 190 maszyn w eksploatacji (udział w rynku 39%). Liczba ta obejmuje 1185 samolotów McDonnell Douglas, wyprodukowanych do 1997 r., tj. do czasu przejęcia aktywów firmy przez Boeinga. Drugie miejsce zajmuje Airbus – 5953 samoloty (23%), a na kolejnych znajdują się: kanadyjski Bombardier – 2655, brazylijski Embraer – 1765, francusko-włoski ATR – 780, ukraiński Antonow – 747, amerykański Hawker Beechcraft – 600 i brytyjski BAE Systems – 460.

W liniach lotniczych jest użytkowanych 150 różnych typów oraz wersji samolotów. W pojedynczych egzemplarzach są użytkowane samoloty typu: Antonow An-225 i An-22 oraz Scottish Jetstream, a po kilka egzemplarzy: Suchoj Sukhoi Superjet 100 (2 szt.), Iluszyn Ił-86 (3), Aerospatiale Nord 262 (3), Antonow An-38 (4), Iliuszyn Ił-114 (5) i Convair 600/640 (5), NAMC YS-11 (5), BAE One-Eleven (6), GAF Nomad (6) i Lockheed L-1011 Tristar (6).

Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 11/2011

Wróć

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter