Flota linii lotniczych 2010

 


Jerzy Liwiński


 


 

Flota linii lotniczych 2010

 

 

W liniach lotniczych świata użytkowanych jest ponad 27 tys. samolotów pasażerskich i towarowych. Dysponują one jednorazową zdolnością przewozową 3,5 mln pasażerów i 90 tys. ton ładunków. Najpopularniejszymi samolotami są Boeing 737 i Airbus A320, a wśród maszyn regionalnych Bombardier CRJ 100/CRJ 200 i Embraer ERJ. W rankingu pod względem wielkości floty na czołowych miejscach są amerykańscy przewoźnicy: Delta, American Airlines i Southwest, posiadający po kilkaset samolotów. Flota europejskich przewoźników liczy 8,2 tys., w której najpopularniejszymi maszynami są Airbus A320 i regionalne ATR-42/ATR-72.


 
 

 


Komunikacja lotnicza należy do najszybciej rozwijających się dziedzin transportu. Chociaż ilościowo stanowi tylko ułamek procenta globalnych przewozów, to w ujęciu wartościowym jest to już 40% wyniku światowego. Coroczny światowy wzrost gospodarczy, ułatwienia wizowe, rozwój turystyki międzynarodowej i obniżki cen biletów lotniczych wpływają na wzrost popytu na powietrzne podróże. Samolot z luksusowego środka transportu, z którego dawniej mogli korzystać tylko ludzie bogaci, stawał się z roku na rok dobrem dostępnym niemal dla każdego. Obecnie transportem lotniczym przewozi się corocznie ponad 2 mld ludzi i 40 mln ton ładunków, a same tylko duże i średnie samoloty komunikacyjne wykonują dziennie 75 tys. rozkładowych rejsów. Największą pracę przewozową realizują towarzystwa lotnicze z USA – udział światowy 27,8%, Chin – 7,8%, Niemiec – 5,1%, Wielkiej Brytanii – 4,4%, Zjednoczonych Emiratów Arabskich – 4,1%, Francji – 3,6 i Japonii – 3,4% (dane za 2009 r.). Udział polskich przewoźników w światowych przewozach jest symboliczny i wynosi jedynie 0,13%.

Światowa flota
W połowie 2010 r. w liniach lotniczych świata było użytkowanych 27 050 dużych i średnich samolotów komunikacyjnych, o maksymalnej masie startowej powyżej 7 ton (o pojemności powyżej 18 miejsc pasażerskich lub ekwiwalentnym ładunku cargo). Liczba ta nie uwzględnia samolotów pozostających w rezerwie (na stałe składowanych w centrach konserwacji) lub użytkowanych przez firmy na własne potrzeby. Największą liczbą samolotów – 10 660 szt. – dysponowali przewoźnicy z obu Ameryk (39,4% światowej floty). W Europie i państwach byłego ZSRR użytkowanych było 8220 samolotów (30,4%), Azji, Australii i na Bliskim Wschodzie – 6610 szt. (24,4%) oraz Afryce – 1560 szt. (5,8%). Z wytwórni państw zachodnich pochodzi 24 890 samolotów, a z byłego ZSRR – 2160 szt. W rankingu linii lotniczych pod względem wielkości floty w pierwszej dziesiątce znajduje się ośmiu przewoźników z USA oraz po jednym europejskim (4 miejsce – Air France/KLM) i azjatyckim (9 miejsce – China Southern Airlines). Największą flotą dysponują: Delta Air Lines – 735, American Airlines – 612, Southwest – 552, Air France/ KLM – 362, United Airlines – 359 i US Airways – 347. Dużo samolotów mają też europejscy przewoźnicy: Lufthansa – 263, Ryanair – 229, British Airways – 223, easyJet – 168, Air Berlin – 145, Alitalia – 118 i Iberia – 116. Największą flotą samolotów towarowych dysponuje FedEx Federal Express – 372 i UPS United Parcel Service – 240. W rankingu według producentów samolotów (o masie startowej powyżej 7 ton) pierwsze miejsce zajmuje amerykański Boeing – 10 920 maszyn w eksploatacji (udział w rynku 40,4%). Liczba ta obejmuje 1570 samolotów McDonnell Douglas, wyprodukowanych do 1997 r., tj. do czasu przejęcia aktywów firmy przez Boeinga. Drugie miejsce zajmuje Airbus – 5650 samolotów (20,9%), a na kolejnych znajdują się: kanadyjski Bombardier – 2600, brazylijski Embraer – 1770, ukraiński Antonow – 860 oraz francusko-włoski ATR – 740, brytyjski BAE Systems – 550 oraz rosyjski Tupolew – 500 i Jakowlew – 440. W stosunku do stanów z połowy ubiegłego roku flota samolotów komunikacyjnych na świecie wzrosła tylko o 100 maszyn. Roczna dynamika zmiany wyniosła 0,4% i jest znacznie mniejsza od średniej z ostatnich pięciu lat (1,7%). Flota samolotów produkcji zachodniej zwiększyła się w tym czasie o 1,5%, a z wytwórni byłego ZSRR zmniejszyła się o 10,9%.


Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 11/2010

Wróć

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter