Flytronic
WB Group
Flytronic
– innowacyjne centrum badawczo-rozwojowe
Współczesny bezzałogowy system latający jest w równej mierze dziełem inżynierów aeronautyków, jak i sztabu projektantów elektroniki oraz informatyków. Jednym z miejsc, w którym powstają bezzałogowe statki latające jest centrum badawczo-rozwojowe Flytronic, część Grupy WB.
Łącząc potencjał badawczy firmy Flytronic, zrzeszający wybitnych naukowców i inżynierów oraz potentata branży zbrojeniowej, firmy WB Electronics, udało się stworzyć unikalne w Polsce centrum badawcze zajmujące się szeroko rozumianymi zagadnieniami z zakresu bezzałogowych systemów latających. Przez ostatnich pięć lat firma Flytronic wyewoluowała z dwuosobowej spółki założonej przez absolwentów Politechniki Śląskiej – Grzegorza Krupę i Wojciecha Szumińskiego – do roli prężnego centrum badawczego, którego celem są badania przemysłowe i prace rozwojowe z zakresu elektroniki, mechaniki oraz informatyki, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb przemysłu aeronautycznego. Obecnie firma zatrudnia 68 specjalistów, głównie absolwentów politechnik Śląskiej i Wrocławskiej, których połączyła wspólna pasja i zamiłowanie do lotnictwa. Spółka ma liczne kontakty w środowisku naukowym oraz bogatą bazę dostawców materiałów i wykonawców prac specjalistycznych. Potencjał firmy, połączony z doświadczeniem oraz pasją pracowników, stwarza niepowtarzalne warunki rozwoju oraz zapewnia możliwość realizacji innowacyjnych przedsięwzięć na szeroką skalę.
Z laboratorium na poligony
Sztandarowym produktem firmy Flytronic, integrowanym i dostarczanym przez WB Electronics, jest system obserwacyjny oparty na platformie FlyEye, bezzałogowym statku latającym (BSL), używanej z powodzeniem w misjach rozpoznawczych, prezentacyjnych oraz testowych na całym świecie. Chrzest bojowy platforma przeszła podczas działań prowadzonych przez Wojska Specjalne SZ RP w kraju i za granicą. Platforma bazuje na najnowocześniejszych rozwiązaniach z zakresu technologii kompozytowych, systemów napędowych oraz transmisji danych. Płatowiec został wyposażony w autorskie rozwiązania awioniczne firmy Flytronic, w tym opracowany od podstaw, w zespole pod kierownictwem Piotra Postawki, system autopilota wraz z algorytmami sterowania oraz kompletny zestaw czujników parametrów ruchu, pozwalające na ponad dwugodzinne misje obserwacyjne w prawie każdych warunkach pogodowych. Opracowane algorytmy sterowania i kontroli płatowca zapewniają bezpieczny lot podczas trwania całej misji, wliczając w to sytuacje awaryjne, takie jak: wpadnięcie platformy w korkociąg, przerwanie startu lub awaryjne lądowanie. System FlyEye jest w całości zintegrowany z systemami C4ISR firmy WB Electronics (ZZKO Topaz, SKO-M).
Zastosowania cywilne
Podążając drogą nieuniknionego transferu technologii wojskowej do sfery zastosowań cywilnych, firma Flytronic rozpoczęła starania o usankcjonowanie prawne ruchu bezzałogowych platform latających w cywilnej przestrzeni lotniczej. Efektem tych starań był pierwszy lot samolotu bezzałogowego w cywilnej, specjalnie wydzielonej strefie powietrznej EA35, który odbył się 7 marca 2012 r. w obecności jednostek ratownictwa z Gliwic. Jest to kamień milowy dla cywilnych zastosowań UAV w Polsce. Od tego czasu BSL FlyEye wykonał szereg misji dla klientów cywilnych, wliczając w to patrolowanie zbiornika technologicznego Żelazny Most, należącego do koncernu KGHM oraz inspekcję linii wysokiego napięcia wykonaną dla firmy Tauron. Platforma została także użyta przez Gliwickie Centrum Ratownictwa do zabezpieczenia meczu podwyższonego ryzyka na stadionie Piasta Gliwice w maju 2012 roku. Wszystkie wymienione powyżej misje wykazały przydatność platform bezzałogowych w zastosowaniach cywilnych.
Krok w przyszłość
Bazując na doświadczeniach zebranych podczas prac nad projektem FlyEye, firma Flytronic zdecydowała się na krok naprzód w technologii samolotów rozpoznawczych, rozpoczynając projekt systemu obserwacyjno-rozpoznawczego oparty o bezzałogowe środki latające średniego zasięgu. Projekt ten, współfinansowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), realizowany jest od ponad roku i ma trwać 3–4 lata. Powstający system przeznaczony jest do rozpoznania terenu z automatycznym wykrywaniem obiektów znajdujących się nie tylko na ziemi i na wodzie, ale również w powietrzu. Będzie on umożliwiał namierzanie celów oraz współpracę z systemami kierowania ogniem, rozpoznawanie i śledzenie celów ruchomych, weryfikację zniszczeń oraz automatyczną obserwację konwojów lądowych i morskich. Ponadto ma on również wspomagać systemy łączności i transmisji danych pola walki jako latająca stacja przekaźnikowa. Przy realizacji projektu kładzie się również nacisk na przyszłą współpracę systemu z innymi systemami, w szczególności C4l.
Rodzina samolotów BSL V/STOL
W ramach projektu powstanie rodzina samolotów BSL V/STOL, składająca się z platform o różnej masie startowej i przeznaczeniu, bazujących na innowacyjnej, modułowej konstrukcji płatowca. Projektowana platforma, w zależności od wersji, zdolna ma być do prowadzenia nawet 20-godzinnych misji rozpoznawczych na wysokości do 5000 metrów i przy zasięgu do 1000 km. Rozważane systemy pionowego/skróconego startu i lądowania pozwolą na operowanie w ograniczonym terenie, nawet z niewielkich polan leśnych. Głównym napędem platformy będzie jednostka elektryczna, jednakże dla zwiększenia elastyczności działania planowane jest zastosowanie napędu hybrydowego, spalinowo-elektrycznego lub z wykorzystaniem ogniw paliwowych.
Pełna wersja artykułu w magazynie NTW 9/2012