Gniazdo włoskich Masterów. Zaawansowane szkolenie lotnicze na T-346A w Decimomannu
Mauro Finatii, Paolo Rollino
Kursy walki powietrznej i zwalczania celów naziemnych są częścią szkolenia, które odbywa się w ramach należącego do Włoskich Sił Powietrznych (AMI, Aeronautica Militare Italiana) 212. Eskadry. Jednostka obecnie jest wyposażona w samoloty szkolne Leonardo T-346A Master. Aby pogłębić wiedzę na temat jej działalności, zaproszono nas do bazy w Decimomannu na Sardynii podczas jednego z pierwszych przebazowań jednostki z nowymi samolotami.
T-346A
Włoski T-346A (M-346) wraz z towarzyszącym mu Zintegrowanym Systemem Szkoleniowym (ITS, Integrated Training System) jest uważany za najbardziej zaawansowany system szkoleniowy na świecie. Niedawne wprowadzenie do służby Masterów umożliwiło włoskim siłom lotniczym zrewidowanie całego programu szkoleniowego pilotów oraz udostępnienie cennych pakietów szkoleniowych dla personelu z sił powietrznych innych krajów. Samo AMI ma długą i bogatą tradycję w zakresie szkolenia zagranicznych pilotów, która w przeszłości przyciągała wiele narodów z całego świata. Obecnie dzięki wyjątkowym charakterystykom lotnym T-346, jego pokładowym systemom zadaniowym oraz ITS zaawansowane szkolenie prowadzone w 61. Stormo stało się jeszcze atrakcyjniejsze. Na dzień dzisiejszy oprócz pilotów włoskich sił powietrznych w Lecce-Galatina uczestniczy w rozmaitych kursach na różnych poziomach ponad 50 kursantów (piloci i instruktorzy) z ośmiu krajów. Pochodzą oni z sił powietrznych Argentyny, Austrii, Francji, Grecji, Holandii, Kuwejtu, Polski i Singapuru, a inne państwa obecnie negocjują z Włochami umowy, aby umożliwić wysłanie do Lecce swoich pilotów i instruktorów.
Oprócz wyjątkowych charakterystyk lotnych T-346 jednym z kluczowych czynników, które dają Masterowi prawdziwą przewagę nad pozostałymi samolotami szkolnymi na całym świecie, jest opracowany przez Leonardo Avionics Systems system ITS. Pomimo stosunkowo wysokich kosztów zakupu T-346 i ITS umożliwiają redukcję rzeczywistych kosztów szkolenia pilotów w fazie LIFT (Lead-In Fighter Trainer). W porównaniu do maszyn starszej generacji w trakcie 30-letniego okresu eksploatacji do realizacji zadań potrzebna jest mniejsza liczba samolotów, ponieważ duża liczba wylatanych godzin jest „wirtualna”. Co więcej, dzięki lepszemu przygotowaniu na Masterach podczas realizowanej w jednostkach fazy OCU skraca się etap zapoznawczy, który normalnie pochłania znaczną część czasu przeznaczoną na zasadnicze zadania szkoleniowe i zwykle wykonywany jest na drogich samolotach bojowych pierwszej linii, pozwalając tym samym na zmniejszenie liczby misji szkoleniowych na maszynach bojowych. Ponadto ten samolot doskonale odwzorowujący lot naddźwiękowy i posiadający współczynnik dopuszczalnego przeciążenia od + 8g do -3g można łatwo dostosować do charakterystyk lotnych myśliwców czwartej i piątej generacji.
Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 9/2017