KAI T-50 Golden Eagle
Jerzy Gruszczyński, Michał Fiszer
Korea Aerospace Industries
T-50 Golden Eagle
Zintegrowany system szkolenia zbudowany wokół samolotu T-50 Golden Eagle to dziś najbardziej efektywne narzędzie lotniczego szkolenia zaawansowanego i taktyczno-bojowego na świecie. Jednocześnie trzeba pamiętać, że zintegrowany system szkolenia lotniczego koncernu Korea Aerospace Industries składa się z samolotu(Aircraft System), naziemnego systemu szkoleniowego (Ground Based Training System) oraz systemu logistycznego (Integrated Logistic System), co pozwala na maksymalnie efektywne wykorzystanie zintegrowanego systemu szkolenia, przy minimalnych nakładach finansowych (optymalna relacja: koszt-efekt).

Przemysł lotniczy w Republice Korei jest jednym z najmłodszych na świecie. Narodził się on bowiem dopiero pod koniec lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku, ale już w dziesięć lat później mógł się pochwalić pierwszymi poważnymi osiągnięciami. Produkcją lotniczą zajął się wówczas także poprzednik obecnego koncernu Korea Aerospace Industries – firmaSamsung Aerospace Industries, powstała w 1977 r., jako część koncernu Samsung. Początkowo prace koncentrowały się na prowadzeniu remontów silników lotniczych w zakładzie w Changwon. Następnie przyszedł czas na wytwarzanie części silnikowych i płatowcowych (m.in. do samolotów komunikacyjnych zachodnioeuropejskiego konsorcjum Airbus i amerykańskiego koncernu Boeing). Firma Samsung zbudowała nowy zakład w Sacheon, w pobliżu bazy Sił Powietrznych Republiki Korei. W nowym zakładzie produkowano płatowce śmigłowców Bell. W drugiej połowie lat osiemdziesiątych zakład zaczął się przygotowywać do licencyjnej produkcji wielozadaniowego samolotu myśliwskiego Lockheed Martin F-16 i do opracowania turbośmigłowego samolotu szkolenia podstawowego KTX-1 (Korean Trainer Experimental 1) oraz odrzutowego samolotu szkolenia zaawansowanego KTX-2. Niemal równoległe prowadzenie dwóch dużychprogramów badawczo-rozwojowych przez młodą firmę w branży lotniczej było wielkim wyzwaniem nie tylko z technicznego punktu widzenia, ale także oznaczało znaczne ryzyko finansowe. Stało się to szczególnie widoczne w połowie lat dziewięćdziesiątych, kiedy to państwami azjatyckimi wstrząsnął poważny kryzys ekonomiczny. Najgorszym był 1997 r., kiedy to tzw. kryzys walutowy spowodował szczególnie silny wstrząs w gospodarkach państw Dalekiego Wschodu. W 1998 r. zdecydowano, że dla poprawy położenia przemysłu lotniczego w Republice Korei, trzy główne firmy zostaną połączone w jedną, dla spotęgowania ich potencjału finansowego i produkcyjnego.Samsung Aerospace Industries, Daewoo Heavy Industries i Hyundai Space and Aircraft utworzyły wówczas koncern KoreaAerospace Industries, który zaczął oficjalnie funkcjonować od 1 października 1999 r.
Główną siedzibą nowo powstałego koncernu stał się zakład w Sacheon, będący Industries. W 2001 r. Korea Aerospace Industries tu skupił działalność produkcyjną, likwidując dwa pozostałe mniejsze i mniej nowoczesne zakłady. Obecnie Zakład nr 1 w Sacheon jest wykorzystywany do produkcji samolotów (i komponentów do nich) oraz bezzałogowych aparatów latających, podczas gdy Zakład nr 2 w Sacheon prowadzi prace badawczo-rozwojowe nad wielozadaniowym śmigłowcem transportowym KUH Surion oraz przeprowadza remonty i modernizacje samolotów. Biuro koncernu, zajmujące się marketingiem, sprzedażą i kontaktami z mediami znajduje się w Seoulu, a centrum badawczorozwojowe w Daejeon. Dziś koncern Korea Aerospace Industries zatrudnia około 3000 pracowników, z których około 1350 należy do wysoko wykwalifikowanego personelu inżynieryjno-technicznego.Początek XXI wieku przyniósł dla zreorganizowanego koreańskiego przemysłu lotniczegoczas dalszych sukcesów i pierwsze poważniejsze osiągnięcia eksportowe. Dziś Korea Aerospace Industries jest nowoczesnym i szybko rozwijającym się koncernem w branży lotniczej, wciąż zwiększającym swoje możliwości w zakresie opracowywania i produkcji samolotów, śmigłowców, bezzałogowych aparatów latających, wytwarzania struktur lotniczych (współpraca międzynarodowa w produkcji komponentów, m.in. dla Airbusa, Boeinga, Bombardiera, Embraera), remontu i modernizacji statków powietrznych oraz budowie systemów satelitarnych (m.in. satelity rozpoznania obrazowego). Obecnie 40% zysku koncernu (1,18 mld USD) pochodzi z eksportu, do 2020 r. udział eksportu w dochodach Korea Aerospace Industries ma wzrosnąć do 60% (4,3 mld USD) i wiele na to wskazuje, że tak właśnie będzie. W obszarze programów samolotowych uwaga Korea Aerospace Industries jest skoncentrowana na samolocie szkolenia podstawowego KT-1, szkolenia zaawansowanego T-50, szkolenia taktyczno-bojowego TA-50, lekkim wielozadaniowym samolocie myśliwskim FA-50 oraz wielozadaniowym samolocie myśliwskim KF-X. poprzednio własnością Samsung Aerospace
Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 11/2013