H-2B i HTV
Waldemar Zwierzchlejski
H-2B i HTV
– kosmiczne debiuty Japonii
10 września 2009 r. to data ważna zarówno dla Japońskiej Agencji Aerokosmicznej JAXA, jak i dla Międzynarodowej Stacji Kosmicznej ISS. W jednej chwili na scenie pojawiła się nowa, największa z dotychczasowych japońska rakieta nośna H-2B, a także jej ładunek użyteczny – automatyczny statek transportowy HTV. Wraz z rosyjskimi Progressami M i europejskimi ATV, a w przyszłości także statkami Dragon i Cygnus budowanymi przez firmy amerykańskie, w pełni przejmie możliwości logistyczne amerykańskich wahadłowców, którym pozostało już jedynie kilkanaście miesięcy eksploatacji.
HTV – historia i parametry ogólne W 1995 r. Japonia przeszła do programu Międzynarodowej Stacji Kosmicznej ISS z gotowym projektem swojego segmentu, przeznaczonego uprzednio dla planowanej, lecz niezrealizowanej stacji Freedom. Jako jedyna agencja w żadnym stopniu nie zmieniła (czytaj: nie zredukowała) jego początkowych, pochodzących jeszcze z 1985 r., założeń. Zgodnie z nimi, japoński segment miał składać się z czterech elementów – laboratorium, modułu logistycznego, platformy zewnętrznej i manipulatora. Jednak jeszcze w 1990 r. postanowiono projekt dopełnić o bezzałogowy statek transportowy, nazwany roboczo H-II Transfer Vehicle, gdzie H-II oznaczało jedną z przyszłych wersji japońskiej rodziny rakiet nośnych. Jego zaprojektowanie i wykonanie powierzono firmie Aerospace Systems Corp., filii Mitsubishi Heavy Industries. Zakładano, że do pierwszego startu statku HTV powinno dojść w 2001 r., jednak kilka czynników wpłynęło na ośmioletnie opóźnienie. Pierwszym i najważniejszym, było opóźnienie montażu samej ISS, które spowodowało, że ostatni element japońskiego segmentu – JEF (Japan Exposed Facility) – został dołączony do stacji dopiero w połowie 2009 r., a bez jego obecności spora część przestrzeni ładunkowej HTV nie mogłaby być wykorzystana. W tej sytuacji opóźnienie w budowie samego statku – zwłaszcza jego oprogramowania nawigacyjnego – nie miało już istotnego znaczenia. Automatyczny statek transportowy HTV, mający w ogólnym planie kształt cylindra o średnicy 4,4 m i długości 9,8 m, składa się z pięciu głównych części. Są to kolejno:
- 1. hermetyczna komora ładunkowa – PLC (Pressurized Logistics Carrier);
- 2. niehermetyczna komora ładunkowa – ULC (Unpressurized Logistics Carrier);
- 3. umieszczona w ULC wysuwana paleta – EP (Exposed Pallet);
- 4. moduł awioniki – AV (Avionics Module);
- 5. moduł napędowy – PM (Propulsion Module).
Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 1/2010