Historia projektu 61

 


Władimir Zabłockij, Witalij Kostriczenko


 

 

 

Charty oceanów.

 

Historia projektu 61

 

(cz. II)

 

 

„Sześćdziesiąte pierwsze” były pierwszymi w świecie dużymi okrętami seryjnej budowy napędzanymi wyłącznie turbinami gazowymi i tym samym stanowiły prawdziwy przełom techniczny, szczególnie dla przemysłu ZSRR. Ich piękna, smukła sylwetka i doprowadzona do perfekcji elegancja formy zewnętrznej do dziś nie są obojętne dla niejednego „morskiego serca”. Po spotkaniach na Morzu Śródziemnym, amerykańscy marynarze nadali im przydomek „śpiewające fregaty”. Jego źródłem był charakterystyczny dźwięk pracy turbin gazowych.



 

 



BUDOWA I PRÓBY
Uchwała KC KPZR i RM ZSRR z 1959 roku o rozwoju WMF stwierdzała: „...zobowiązać Chersoński SNCh do zabezpieczenia budowy... poczynając od 1960 r., okrętów proj. 61...”. Budowę jednak faktycznie rozpoczęto wcześniej, niż określały to decyzje najwyższych władz. Jeszcze w drugiej połowie 1958 roku w Stoczni nr 445 (ówczesna nazwa stoczni im. 61 Komunardów, ros. 61 kommunara) w Nikołajewie przystąpiono do przygotowań zmierzających do opanowania produkcji nowych okrętów. Wtedy to rozplanowano kadłub na podłodze traserskiej, a styczniu 1959 rozpoczęto obróbkę pierwszej partii blach kadłubowych. Położenie stępki jednostki prototypowej SKR-25, (nr stoczniowy S-1701), odbyło się 15 września 1959 roku na pochylni nr 2 (tzw. aleksandrowskiej). Montaż kadłuba postępował szybko, chociaż nie bez problemów i opóźnień, tak że 31 grudnia 1960 roku uroczyście go zwodowano i przeholowano do nabrzeża wyposażeniowego. 20 lipca tr. na pochylni nr 1 (tzw. marijskiej) położono stępkę pierwszego okrętu seryjnego – SKR-44, (S-1702), 10 lutego 1961 – drugiego, (S-1703), zaś 10 sierpnia 1963 – trzeciego, (S-1704). Należy w tym miejscu wyjaśnić, że stocznia nikołajewska, jedna z dwóch w tym mieście, była w owym czasie przeciążona zamówieniami i oprócz dozorowców proj. 61 kontynuowała równolegle budowę na wszystkich trzech pochylniach skośnych także innych jednostek pływających: dużych okrętów rakietowych proj. 57-bis, okrętów dozoru radiolokacyjnego proj. 62, okrętów ratowniczych proj. 527 i 530, a także statków-baz wielorybniczych proj. 393 i chłodniowców proj. 569A. Wykonywała również remonty planowe i gwarancyjne wcześniej zbudowanych jednostek, jak też modernizację niszczycieli na podstawie proj. 31, 56K i 56A. Powierzchnia największych pochylni – nr 1 i 2, powstałych w latach 1911-1912 podczas budowy Stoczni Russud, specjalnie dla okrętów liniowych (stąd nieoficjalne, mało już dziś znane ich stare nazwy na cześć pierwszych montowanych tam pancerników – Impieratrica Marija i Impierator Aleksandr III), dawała możliwość jednoczesnej budowy na każdej z nich dwóch lub więcej kadłubów, w zależności od ich rozmiarów. Na dodatek, specjalnie opracowana w stoczni technologia, pozwalała po wodowaniu jednostki przemieszczać sekcje kadłuba następnej bliżej progu pochylni (tzw. przedwodowanie). W tym czasie na zwolnionej powierzchni na początku pochylni można było położyć kolejną stępkę. Wykorzystywano również inną technikę. Stępki jednostek kładziono na różnych płytach tej samej pochylni, i w miarę ich gotowości wodowano – znaczna szerokość „pancernikowych” pochylni i obecność czterech płyt do wodowania zapewniała także i to. W ten sposób można wyjaśnić fakt, że daty wodowań i położenia stępki okrętów tego samego typu budowanych w tej samej stoczni w tym przypadku nie są zbliżone, co zazwyczaj jest regułą. Dotyczy to w pełnej mierze także okrętów proj. 61. Po doświadczalnym wyznaczeniu środka ciężkości prototypu, jego wyporność standardową określono na 3400 t z zapasem 65 t i zapasem stateczności 0,04 m. 10 kwietnia 1962 roku SKR-25 rozpoczął próby na uwięzi, które zakończono 23 lipca. Pomiędzy 16 i 23 czerwca okręt stał na doku pływającym w celu oczyszczenia i pomalowania części podwodnej kadłuba. 24 lipca holowniki po raz pierwszy wyprowadziły nowy dozorowiec (d-ca kmdr ppor. A. A. Isajew) z basenu stoczni. Zawinął on do Sewastopola w celu przeprowadzenia zakładowych prób morskich, połączonych dla prototypu ze specjalnymi próbami morskimi urządzeń mechanicznych nowego wzoru (od 30 grudnia 1961 do 22 stycznia 1962 r.).

 
Pełna wersja artykułu w MSiO 3/2010

Wróć

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter