Bitwa pod Honkaniemi
Tomasz Wojciechowski
Bitwa pod Honkaniemi
Wybuch „Wojny Zimowej" w listopadzie 1939 roku był kolejną odsłoną europejskiego konfliktu pomiędzy państwami demokratycznym a totalitarnymi. Fińska armia nie mogła liczyć na wygraną w starciu z potężną Armią Czerwoną, w tym z jej jednostkami pancernymi. W czasie tej wojny doszło do potyczki pancernej pod Honkaniemi, która zakończyła się porażką fińskich czołgistów. Z drugiej strony w czasie wojny Finowie zdobyli i wcieli do służby 161 wrogich czołgów i samochodów pancernych. Dzięki temu można było wkrótce stworzyć i wyposażyć Brygadę Pancerną skierowaną do walki w dobie „Wojny Kontynuacyjnej".
![](files/artykuly/poligon/Poligon_2010_05/finowie.jpg)
Powstanie fińskich jednostek pancernych 30 czerwca 1919 roku minister obrony Finlandii, gen. mjr Rudolf Walden, wydał rozkaz nakazujący utworzenie Pułku Czołgów Hyökkaysvaunurykmentin (H.Y.R.). Pułk został oficjalnie sformowany w dniu 15 lipca 1919 roku, a jego pierwszym dowódcą został mjr Harry Uno Alfthan. Ogłoszono ochotniczy zaciąg do nowej formacji. W ciągu pierwszych dni zgłosiło się siedmiu oficerów kawalerii, trzech piechoty, oraz po jednym z artylerii i marynarki. Początkowo wyznaczono etat pułku na 214 oficerów i żołnierzy, jednak we wrześniu zmieniono go na 179 osób. Pierwszym garnizonem jednostki była mała wyspa Santahaminaa niedaleko Helsinek. Zakupiono 14 czołgów Renault FT-17 uzbrojonych w armatę Puteaux kalibru 37 mm oraz 18 czołgów wyposażonych w karabin Hotchkiss kalibru 8 mm. Ponadto w 1921 roku zamówiono w firmie Jules Weitz specjalne platformy do transportu tych czołgów. Łącznie zakupiono ich 16, zaś do holowania czołgów dokupiono jeszcze sześć ciągników Lahti. W sierpniu w H.Y.R. służyło 11 oficerów, 39 podoficerów, 34 podoficerów młodszych oraz 111 szeregowców skierowanych. Pierwszy regulamin opracowano we wrześniu 1919 roku, była to „Instrukcja obsługi czołgów, eksploatacji i kierowania” (Ohjeita keveiden hyökkdysvaunujen kaytössd ja ohjauksessa).
W tworzeniu H.Y.R. uczestniczyli Francuzi. Wraz z dostawą czołgów skierowali grupę specjalistów mających pomóc Finom w organizowaniu wojsk pancernych, a jej dowódcą został por. D’Arcier. W tym czasie na pobliskim froncie rosyjskiej wojny domowej załamała się kolejna ofensywa gen. Judenicza, który w tej sytuacji zwrócił się o pomoc do Finów i francuskiej misji wojskowej. Finowie nie włączyli się do walk z powodów politycznych, jednak ulegli prośbom Francuzów i zgodzili się na wysłanie dwóch czołgów do Estonii. Czołgi (numery seryjne 68348 i 67072) przybyły do Tallina 17 października 1919 roku. Dowódcą ekspedycji był por. D’Arcier, drugim czołgiem dowodził por. Kipin. Do pierwszej akcji bojowej doszło w dniach 27-31 października w okolicach Narwy. W późniejszym okresie jeszcze czterokrotnie fińskie czołgi brały udział w walkach, łącznie przejechały 130 km. Po całkowitym rozbiciu wojsk rosyjskich, czołgi zostały przekazane wojskom estońskim, a w kwietniu 1920 roku zostały przetransportowane do Helsinek. Ponieważ zużycie pojazdów walczących w Estonii było znaczne, Francuzi zgodzili się na przekazanie dwóch nowych czołgów (66614 i 67220). W ten sposób 21 września na pokładzie transportowca SS Ceres przybyły do Helsinek dwa kolejne czołgi Renault FT-17. Po powrocie do Finlandii D’Arcier i Kipin opracowali raport omawiający użycie wozów w walkach. Stwierdzili w nim że: „czołg Renault FT z powodu słabego uzbrojenia może działać jedynie w dużych formacjach i przy silnym wsparciu artylerii”. Szkolenie odbywało się w trzech oddziałach – A, B i C. W oddziale A szkolenie przechodzili specjaliści czołgowi (strzelanie i kierowanie ogniem), oddział B obejmował kierowców i mechaników czołgowych rekrutujących się spośród podoficerów zawodowych, zaś oddział C szkolił kierowców-rezerwistów. Organizacja H.Y.R. oparta została na jednostkach artylerii. H.Y.R. składał się z I dywizjonu i II dywizjonu. W dywizjonie znajdowały się dwie baterie: 1. i 2. bateria w I dywizjonie oraz 3. i 4. bateria w II dywizjonie. Baterię tworzyły dwa plutony, każdy posiadający trzy czołgi. W późniejszym okresie powrócono do organizacji batalionowej i kompanijnej, co oczywiście wiązało się ze zmianą nazewnictwa. 3 września 1921 roku H.Y.R. został przeniesiony do nowego garnizonu w miejscowości Hameenlinna. Zorganizowano tam duży poligon umożliwiający ćwiczenia. Nowym dowódcą został płk Aarne Sihvo. Był to niezwykle energiczny oficer, położył on olbrzymie zasługi dla rozwoju fińskich wojsk pancernych. W 1923 roku opublikował pierwszą w Finlandii pracę teoretyczną dotyczącą działań wojsk pancernych „Lekki czołg piechoty w boju” (,,Kevyt taisteluvaunujalkavaen asseena”). Opracował regulaminy szkoleniowe, a w 1926 roku postulował wsparcie oddziałów czołgowych specjalnie wyszkolonymi kompaniami piechoty wyposażonymi w samochody. W 1936 roku Sihvo opublikował najważniejszą pracę teoretyczną jaką była książka „Wojska pancerne i ich zastosowanie” („Panssarijoukot ja niiden toiminta „). Na początku lat 20. podjęto starania o zakup nowych pojazdów. W kręgu zainteresowania Finów znalazł się pojazd kołowo-gąsienicowy typu Saint-Chamond 1921. Pojazd ten mógł poruszać się w trakcji gąsienicowej, jak i kołowej. Rozwiązanie to zostało zastosowane w kilku pojazdach np. czechosłowackim pojeździe KH-50, czy też węgierskim V-4. Teoretycznie trakcja kołowa zapewniała dobrą mobilność na drogach, a gąsienicowa w terenie, jednak eksploatacja pojazdu sprawiała wiele kłopotów. W 1923 roku Finowie zakupili jeden egzemplarz w celu przeprowadzenia prób, założenia mówiły natomiast o zakupie docelowo 10 sztuk tych pojazdów. Nowy dowódca H.Y.R, mjr Edvard Kumlin, wystąpił z koncepcją utworzenia oddziałów wyposażonych w te pojazdy, które wchodziłyby w skład jednostek kawalerii. Autopataljoona stanowiłby ekwiwalent szwadronu i do jego zadań należałoby rozpoznanie. Próby z Saint- Chamond Modele 1921, które przeprowadzono w 1924 roku w Hameenlinnie, wypadły jednakże negatywnie i zrezygnowano z organizacji tych jednostek. Czołgi Renault FT-17 okazały się trudne w eksploatacji ze względu na ich stan techniczny. Z tego powodu kilka z nich zostało wyłączonych ze służby, a tymczasem 1 styczna 1925 roku Pułk Czołgów został przemianowany na Batalion Czołgów – Hyökkaysvaunupatalijoona (H.V.P.) Batalion tworzyły cztery kompanie czołgów, każda w składzie dwóch plutonów. Ze względu na liczne ograniczenia finansowe, 1 maja 1927 roku musiano ponownie ograniczyć etaty, H.V.P. został przeformowany i powstała Kompania Czołgów – Hyökkaysvaunukomppania (H.Y.K.), która z kolei 11 listopada została przemianowana na Samodzielną Kompanię Czołgów– Erillinen Hyökkaysvaunukomppania (Er.H.YK.). W 1932 roku dowódcą Er.H.YK. został mianowany mjr Niilo Sahlgren.
Pełna wersja artykułu w magazynie Poligon 5/2010