„Huragany” nad dżunglą. Hurricane'y RAF-u w walkach nad Malajami, Sumatrą i Jawą. Cz.2
Jacek Pukropp
Singapur i Malaje
W momencie japońskiego ataku na Pearl Harbor jednostki myśliwskie stacjonujące na Malajach i Singapurze były wyposażone w amerykańskie Brewstery B-339E Buffalo. Przed wojną brytyjskie dowództwo uważało, że ten typ myśliwca jest wystarczający do walk z japońskim lotnictwem. Nie doceniano przeciwnika, chociaż Mitsubishi A6M2 – słynny Zero – zadebiutował w Chinach już w roku 1940 i raporty na temat nowego japońskiego myśliwca były znane. Piloci latający myśliwcami Brewstera szybko przekonali się, że ich cesarscy przeciwnicy bynajmniej nie cierpią na wrodzoną wadę wzroku. Ponoszone straty spowodowały pilną potrzebę wysłania posiłków.
Jest to pewne uproszczenie, bowiem nowoczesne myśliwce były potrzebne także na innych TDW, gdzie działania wojenne już się toczyły, ale pozostaje faktem, że przed wybuchem konfliktu Japończyków lekceważono. Gdy działania wojenne na Dalekim Wschodzie się rozpoczęły, na aliantach duże wrażenie zrobiły osiągi japońskich myśliwców. Nie do wszystkich zagrożenie dotarło jednak realnie – pojawił się pomysł, aby w ramach wsparcia wysłać do Singapuru dwupłatowce typu Gloster Gladiator, które chciano pozbierać m.in. z jednostek meteorologicznych i łącznikowych! Na całe szczęście scenariusza tego nie zrealizowano, a w ramach „awaryjnych wysyłek” skierowano trzy partie myśliwców Hawker Hurricane, z których do samego Singapuru dotarła tylko pierwsza.
51 maszyn wersji Mk IIB wysłano w ramach konwoju WS.12Z (później DM.1). Na statek transportowy HMT Sussex załadowano 41 Hurricane’ów ze zdemontowanymi skrzydłami, a na holenderski frachtowiec MS Abbekerk dziesięć skrzyń z rozmontowanymi myśliwcami. Na statkach konwoju WS.12Z znajdowała się również obsługa naziemna No 232. Sqn RAF i wyposażenie dwóch nieznanych dywizjonów Hurricane’ów. Zaokrętowane były też części obsługi naziemnej pozostałych trzech dywizjonów 267. (Fighter) Wing (oprócz 232. Sqn w skład skrzydła wchodziły No 17., No 135. i No 136. Sqn RAF).
Pełna wersja artykułu w magazynie TW Historia nr specjalny 3/2019