90 lat Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych

90 lat Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych

Paweł Bondaryk

Za początek historii dęblińskiej „Szkoły Orląt” uważa się powstanie w Grudziądzu w listopadzie 1925 r. Oficerskiej Szkoły Pilotów, przemianowanej wkrótce na Oficerską Szkołę Lotnictwa. Miała ona kształcić od podstaw personel latający dla lotnictwa wojskowego młodego odrodzonego państwa polskiego, przygotowując adeptów nie tylko do latania, ale również dowodzenia. Już po kilkunastu miesiącach szkołę przeniesiono do Dęblina, gdzie kilka lat wcześniej rozpoczęto budowę nowoczesnego ośrodka szkolenia lotniczego. Pierwsza promocja oficerska miała miejsce 15 sierpnia 1928 r. W następnym roku szkoła zmieniła nazwę na Centrum Wyszkolenia Lotnictwa. Kilka lat później system szkolenia personelu latającego działał już sprawnie w całym kraju, oparty o liczne aerokluby, obozy szkoleniowe Ligi Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej i wojskowe kursy Lotniczego Przysposobienia Wojskowego. Spójny system szkolenia teoretycznego i praktycznego zaowocował doskonałym wyszkoleniem polskich pilotów, którzy kilka lat później mieli wziąć udział w walce z totalitarnymi najeźdźcami.

W ramach obchodów 90-lecia powstania Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych uczelnia zorganizowała szereg imprez, w tym konferencję naukową pt. „Historia, teraźniejszość i perspektywy szkolenia lotniczego” (18-19 czerwca). Jej zwieńczeniem były Międzynarodowe Pokazy Lotnicze, które odbyły się 20 czerwca. Dęblińskie pokazy lotnicze są zawsze przyjazne widzom i innym gościom, nie inaczej było i tym razem. Dla osób przyjeżdżających samochodami zorganizowano parkingi na peryferiach miasta, z których na lotnisko kursowały specjalne autobusy. Na pokazy można było również dotrzeć pociągiem: Koleje Mazowieckie zapewniły specjalne pociągi dowożące widzów ze stacji Dęblin na lotnisko, a po zakończeniu pokazów z powrotem na dworzec PKP. Dęblińska uczelnia jest obecnie w trakcie wdrażania znaczących zmian w szkoleniu personelu lotniczego. Pierwszym etapem szkolenia w powietrzu dla potencjalnych pilotów samolotów jest zdobycie licencji pilota turystycznego (PPL) w Akademickim Ośrodku Szkolenia Lotniczego WSOSP. Po zdobyciu tych uprawnień drogi studentów zakwalifikowanych na docelowe typy statków powietrznych się rozchodzą, odpowiednio na samoloty tłokowe Zlin, a następnie turbośmigłowe PZL-130 Orlik i odrzutowe TS-11 Iskra, lub wielosilnikowe DA42 i M28 Bryza. Przyszli piloci śmigłowców zaczynają latanie od tłokowych Cabri G2 i kontynuują naukę na turbinowych SW-4 Puszczyk. Akademicki Ośrodek Szkolenia Lotniczego WSOSP dysponuje obecnie kilkunastoma nowymi statkami powietrznymi. Do szkolenia podstawowego służy osiem Diamond DA20 Katana, piloci śmigłowców rozpoczynają naukę na lekkich wiropłatach Guimbal Cabri G2 (pięć egzemplarzy). Park samolotowy ośrodka uzupełniają Zlin 242, dwa Zliny 143 oraz dwusilnikowy Diamond DA42. Dostawy kolejnych maszyn są w toku.

Pełna wersja artykułu w magazynie  Lotnictwo 8/2015

Wróć

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter