ILA Berlin Air Show 2008
Paweł Bondaryk, Michał Przybysz
ILA Berlin Air Show 2008
Odbywające się co dwa lata na lotnisku Schoenefeld międzynarodowe targi ILA w tym roku przebiegały pod nieco zmienioną nazwą ILA Berlin Air Show. Nie da się ukryć, że oprócz wydarzeń typowo targowych, wystaw i konferencji, w których wzięło udział ponad 1100 wystawców z 37 krajów, coraz większą rolę w organizowanej przez naszych zachodnich sąsiadów imprezie odgrywają pokazy lotnicze. Co ciekawe, prezentacje w locie odbywały się równolegle z normalną pracą lotniska.

Nowy port BBI
Na pierwszy rzut oka dało się zauważyć, że lotnisko Schoenefeld jest w chwili obecnej wielkim placem budowy. Przypominał o tym wszechobecny kurz i piasek, unoszone przez wirniki startujących i lądujących śmigłowców oraz wiejący wiatr. Powstające kosztem dwóch miliardów euro nowe lotnisko Berlin Brandenburg International (BBI) ma już za trzy lata przejąć rolę pozostałych dwóch portów lotniczych stolicy Niemiec, Tempelhof i Tegel.
Ze starego założonego jeszcze w 1934 r. lotniska Schoenefeld pozostanie tymczasowo terminal północny oraz południowy pas startowy. Nowy kompleks zajmie łącznie prawie 1500 ha, będzie dysponował docelowo dwoma pasami o długości 3600 i 4000 m. Budynek portu 180x220 m zostanie wybudowany według prostego, lecz funkcjonalnego schematu, podobnego do portów w Monachium czy Dubaju. Siedmiopoziomowy terminal powstaje na polach na południe od obecnego portu, w miejscu wiosek Diepensee i Selchow. Rozbudowa lotniska wymagała przesiedlenia 370 mieszkańców oraz zburzenia kilkudziesięciu domów. Zamknięty został północny pas starego lotniska, a przez jego środek przechodzi ukończony wiosną 2008 r. nowy odcinek autostrady A113, łączącej miasto z nowym portem i obwodnicą Berlina. Oprócz autostrad dojazd na lotnisko zapewnią dwie linie kolejowe, dworzec kolei miejskiej (dwa tory) i regionalnej ICE (cztery tory) w podziemnej części portu. Niemieckie koleje mają zamiar zapewnić pasażerom dogodne połączenia nie tylko z Berlinem (dojazd do centrum miasta w 20 min) i najbliższymi miastami, ale również z bliską zagranicą, w tym Polską i Czechami. Początkowa przepustowość portu BBI ma wynieść 22–25 mln pasażerów rocznie. Docelowo, po dobudowaniu kolejnych terminali, umiejscowionych na zachód od pierwszego, lotnisko ma dysponować możliwością obsługiwania w ciągu roku nawet do 40 mln pasażerów i 65 miejscami parkingowymi dla samolotów. Można się spodziewać, że w ciągu najbliższej dekady nowe berlińskie lotnisko zostanie trzecim po Frankfurcie i Monachium niemieckim hubem, oraz bezsprzecznie najważniejszym portem lotniczym we wschodniej części Niemiec.
Ciąg dalszy w numerze