Izraelski Tygrys

 


Mateusz J. Multarzyński


 

 

 

Izraelski Tygrys

 

 

W październiku 2009 roku, na jesiennym spotkaniu Stowarzyszenia US Army (AUSA), swoją premierę miał pojazd izraelsko-amerykańskiej firmy MDT Armor Corporation – Tiger LPV (Light Protected Vehicle). Miesiąc później został on pokazany na Międzynarodowych Targach Bezpieczeństwa Wewnętrznego Państw – Milipol w Paryżu (NTW 2/2010). W listopadzie br. jeden z dwóch prototypów Tigera znalazł się w Polsce i odbył swego rodzaju tournee po kraju. Organizatorem pokazów, promujących nowy pojazd, była firma Auto-Hit Sp. z o.o z Tych.


 


Pierwsza polska prezentacja Tigera LPV odbyła się 18 listopada br. w 1. pułku specjalnym komandosów w Lublińcu, gdzie zarówno przedstawiciele Dowództwa Wojsk Specjalnych, jaki i samej jednostki mieli okazję zapoznać się z pojazdem, także podczas jazd testowych w ciężkim terenie. Dzień później Tiger trafił do Sulejówka, do Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej, gdzie miał miejsce pokaz, na który, poza reprezentantami wojska, zaproszono także przedstawicieli prasy fachowej, w tym Nowej Techniki Wojskowej. Poza multimedialną prezentacją podczas pokazu zainteresowani mogli odbyć krótkie jazdy zapoznawcze. Trzeba przyznać, że przedstawiciele MDT Armor, a wśród nich główny konstruktor Tigera, bardzo zachęcali do samodzielnego wypróbowania swojego pojazdu i oddali go całkowicie w ręce „kierowców testowych”.

Mało jeszcze znana w Polsce MDT Armor Corporation jest jednym z podmiotów należących do Aerotech Corp., będącego wieloletnim dostawcą produktów dla wojska, służb mundurowych i ochrony porządku itp. Jednym z filarów działalności Aerotecha jest produkcja osłon balistycznych: indywidualnych oraz dla różnego typu pojazdów, a także samolotów, śmigłowców i jednostek pływających. Firmy należące do korporacji, w tym również MDT Armor Corp., posiadają swoje biura oraz zakłady produkcyjne zarówno w Stanach Zjednoczonych (stany Delaware, Michigan oraz Alabama), jak i w Izraelu. Jest to bardzo korzystne rozwiązanie, dające nie tylko dostęp do wielkiego rynku amerykańskiego, ale pozwalające również na sprzedaż np. pojazdów „Made in USA” (choć skonstruowanych w Izraelu) poprzez różne amerykańskie programy pomocy wojskowej, jak np. FMF (Foreign Military Financing). Z drugiej strony firmy te mogą wejść na rynki, które nie zawsze są otwarte dla amerykańskich produktów. W bieżącym roku firma MDT Armor zawarła porozumienie z Textron Marine&Land Systems, które dotyczy promocji Tigera na rynku amerykańskim.

 

Pełna wersja artykułu w magazynie NTW 12/2010

Wróć

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter