Japoński dywizjon szkolny w Gdyni


Andrzej Nitka


 

 

 

 

Japoński dywizjon szkolny w Gdyni

 

6-10 sierpnia 2013

 

 

 


Japońskie Morskie Siły Samoobrony (Japan Maritime Self-Defence Force – JMSDF), które powstały w połowie lat 50. ubiegłego wieku w celu zabezpieczenia szlaków żeglugowych do i z Japonii, ochrony strefy wyłączności gospodarczej oraz nadzoru nad własnymi wodami terytorialnymi dysponują liczną flotą nowoczesnych jednostek bojowych i pomocniczych.

 

 

Dywizjon szkolny JMSDF i jego wokołoziemskie rejsy W związku z dynamicznym wzrostem liczby okrętów, a więc i personelu potrzebnego do ich obsadzenia, niezbędny był wydajny system szkolenia marynarzy i oficerów, również w aspekcie praktycznym, na pokładach jednostek pływających. Zapewnia to dywizjon szkolny podległy dowództwu szkolenia JMSDF. Jego skład jest zmienny, jako że tworzą go obok okrętów budowanych od początku do tego celu1 również starsze generacyjnie niszczyciele, fregaty, czy okręty podwodne, które przystosowywane są sukcesywnie do pełnienia funkcji szkoleniowych.

Pod koniec lat 50. zaistniała potrzeba odbywania praktyk podczas długotrwałych rejsów oceanicznych. Najlepszą formułą do tego celu okazały wokołoziemskie marsze zespołu okrętów szkolnych. Pierwszy odbył się w 1957 i od tego czasu – z małymi wyjątkami – powtarzany jest co roku. Obok okrętu szkolnego uczestniczą w nim zwykle dwie jednostki eskortowe, najczęściej niszczyciele, znajdujące się nadal w służbie czynnej lub przeklasyfikowane już na okręty szkolne. Japońskie okręty zawijają do portów na prawie wszystkich kontynentach, w tym również w Europie, jednak w Polsce gościły po raz pierwszy w sierpniu br. Tegoroczny rejs szkoleniowy jest już 57. w historii. Rozpoczął się 22 maja w Tokio, a jego zakończenie jest planowane na 30 października w tym samym porcie. W czasie 162 dni japońskie okręty pokonają ponad 30 tys. Mm, zawijając do 18 portów na czterech kontynentach. Dowódcą rejsu jest kadm. Fumiyuki Kitagawa, zaś na pokładach jednostek znajduje się 730 oficerów i marynarzy, w tym 178 nowo mianowanych oficerów JMSDF (wśród nich 17 kobiet) oraz dwóch młodych oficerów z Tajlandii.

 

Flagowiec dywizjonu – Kashima
Jednostką flagową zespołu jest Kashima (TV 3508), którą dowodzi kmdr Toshihiro Ohno. Zbudowano ją specjalnie do celów szkolnych, zastąpiła w służbie wysłużony, bo powstały w latach 60., okręt szkolny Katori (TV 3501). Pierwotnie jej budowa miała zostać sfinansowana w ramach budżetu na rok 1991, jednak w związku z zaangażowaniem Japonii
w działania w Iraku i towarzyszącymi temu wydatkami, środki na budowę udało się zatwierdzić dopiero w budżecie na kolejny rok.

Kontrakt podpisano z firmą Hitachi Zosen Corporation 17 marca 1993 r. Położenie stępki odbyło się w dawnym arsenale w Maizuru 20 kwietnia 1993, wodowanie 23 lutego 1994, zaś do służby okręt wszedł 26 stycznia 1995 r.

Jego kadłub cechuje się lekkim wzniosem w części dziobowej i wydatnym uskokiem na rufie w rejonie lądowiska dla śmigłowca. Ustawiono na nim trzy nadbudówki. Pierwsza znajdująca się na pokładzie dziobowym mieści m.in. mostek oraz stanowi podstawę dla masztu kratownicowego. Druga posadowiona na śródokręciu ma wkomponowany w jej strukturę komin, w którym obok wylotów spalin umieszczono czerpnie powietrza do turbin gazowych. Po bokach komina na żurawikach znajduje się kuter reprezentacyjny i łódź robocza na lewej burcie oraz druga łódź na prawej. Ostatnią nadbudówkę na pokładzie rufowym, przed lądowiskiem dla śmigłowca, zajmują duże pomieszczenia szkolne.

 

 

Pełna wersja artykułu w magazynie MSiO 9/2013

Wróć

Koszyk
Facebook
Twitter