KADEX 2014


Miroslav Gyűrösi


 

 

 

 

KADEX 2014

 

 

 

Stolica Republiki Kazachstanu Astana, w dniach 22–25 maja 2014 r., już po raz trzeci gościła międzynarodową wystawę uzbrojenia i sprzętu wojskowego KADEX. Zorganizowano ją na wojskowej części międzynarodowego portu lotniczego Astany.

 

 

 

Organizatorzy przedsięwzięcia, biorąc pod uwagę znaczenie kraju organizatora w regionie i świecie, dążą do jego rozwoju, zapraszając do udziału w nim nie tylko lokalnych producentów i organizacje, ale także reprezentujących państwa aktywne na rynkach środkowoazjatyckich, jak również wiele zupełnie nowych zainteresowanych obecnością na tym perspektywicznym – również dla producentów uzbrojenia – rynku. Poza lokalnymi podmiotami (99 wystawców), w tegorocznej edycji wystawy uczestniczyli przedstawiciele 26 innych państw z Azji, Europy i Ameryki Północnej. Kilka krajów zorganizowało ekspozycje narodowe, wśród nich wymienić należy: Federację Rosyjską (największy uczestnik zagraniczny, 85 wystawców), Turcję (23 wystawców), Ukrainę (21), Polskę (stoisko zorganizowane przez Polską Izbę Producentów na Rzecz Obronności Kraju, 20) i Białoruś (16). Spośród państw Grupy Wyszehradzkiej, oprócz Polski – od pewnego czasu bardzo aktywnej na kazachskim rynku, w KADEX-ie wzięły udział jedynie firmy z Czech (4 wystawców), Słowacja i Węgry niestety nie były reprezentowane.


Na lądzie, w powietrzu i na morzu Jak ma to miejsce w przypadku wielu analogicznych przedsięwzięć o lokalnym charakterze, zakres tematyczny wystawy był bardzo szeroki. Należy bowiem pamiętać, że Kazachstan dysponuje nie tylko licznymi wojskami lądowymi i lotnictwem, ale także marynarką wojenną, operującą na Morzu Kaspijskim. Najliczniej reprezentowane było uzbrojenie i sprzęt armii, ale bardzo aktywni byli także producenci sprzętu lotniczego. W locie i na wystawie statycznej prezentowanych było kilka śmigłowców Airbus Helicopters EC145 kazachskiego lotnictwa, z kolei Airbus Military, zachęcony sukcesem na lokalnym rynku lekkiego samolotu transportowego C-295M (prezentowana maszyna „01“, z numerem seryjnym 093, to pierwszy samolot dostarczony Kazachstanowi), wystawił także prototyp (MSN3) najnowszego transportowca A400M. Airbus Military dostarczył dotąd Kazachstanowi dwa C-295M, kolejne dwa zostały zamówione, a opcja kontraktowa umożliwia zakup kolejnych czterech. Spośród firm lotniczych obecny był również amerykański Beechcraft, prezentujący na ziemi i podczas pokazów w locie swój lekki turbośmigłowy samolot szturmowy AT-6, niestety bez makiet podwieszanego uzbrojenia.

W tym segmencie rynku nie mogło zabraknąć także producentów z Rosji, wystawiających samoloty bojowe i śmigłowce. Szczególne zainteresowanie wzbudzał najnowszy dwumiejscowy myśliwiec wielozadaniowy Su-30SM (nr seryjny 10MK5 1017, nr taktyczny „czerwona 16“), będący 17. wyprodukowanym samolotem tego typu. Obok śmigłowca Mi-17W-5 w barwach kazachskiego lotnictwa, stał nowy śmigłowiec wielozadaniowy Mi-171Sz (nr seryjny 171S003981373442U), wyprodukowany w zakładach w Ułan-Ude, noszący oznaczenia Wojsk Obrony Pogranicza Republiki Kazachstanu.

Ukraiński Antonow promował swój lekki samolot transportowy An-74, dobrze znany pod niebem Kazachstanu. Wystawiono dwie maszyny w barwach Kazachstanu: An-74TK-200 i, niedawno dostarczony, An-74T-200A.

 

Pełna wersja artykułu w magazynie NTW 7/2014

Wróć

Koszyk
Facebook
Twitter