Kierunki rozwoju sił powietrznych

 


Gen. dyw. dr Krzysztof Załęski


 


 

Kierunki rozwoju sił powietrznych

 

(cz. II)

 

 

Państwem z pierwszej grupy, którego postępowanie w zasadniczy sposób wpływa na rozwój światowej myśli lotniczej, są Stany Zjednoczone. Kierunki rozwoju amerykańskich sił powietrznych wynikają z założeń nowej doktryny obronnej. Zgodnie z tą doktryną, wojna jest instrumentem polityki narodowej, a zwycięstwo oznacza osiągnięcie celów politycznych. Zadanie przeciwnikowi strat, wygranie kilku bitew czy zajęcie terytorium są tylko sposobem osiągania zwycięstwa.


 
 

 


Zakłada się, że siły powietrzne najefektywniej będą spełniały swoje funkcje, realizując zadania w składzie Ekspedycyjnych Sił Powietrznych (Air Expeditionary Force – AEF). Istotą działań sił ekspedycyjnych jest sprawne przegrupowanie i szybkie rozwinięcie aktywnych środków walki na teatrze działań wojennych, gwarantem zaś ich skutecznego użycia jest to, że nie działają z baz lotniczych państwa uwikłanego w konflikt, co istotnie eliminuje problemy logistycznego zabezpieczenia operacji. Specjaliści z sił powietrznych twierdzą, że w typowych Ekspedycyjnych Siłach Powietrznych powinno się znajdować 34–40 samolotów: 12–14 samolotów myśliwskich F-15C, mieszana grupa 12 wielozadaniowych samolotów myśliwskich F-16C i F-15E wyposażonych w zasobniki nawigacyjno- celownicze LANTIRN (Low-Altitude Navigation and Targeting Infra Red for Night), uzbrojonych w broń precyzyjnego rażenia oraz 6 samolotów ogniowego przełamania naziemnej obrony przeciwlotniczej F-16J, wyposażonych w samonaprowadzające się pociski przeciwradiolokacyjne AGM-88 HARM. Ponadto w składzie Ekspedycyjnych Sił Powietrznych powinno być kilka strategicznych samolotów bombowych, a także powinny być wykorzystane samoloty tankowania powietrznego oraz lotnictwo wsparcia, przede wszystkim samoloty walki elektronicznej, obserwacji obiektów naziemnych z powietrza i rozpoznawcze oraz wczesnego wykrywania i naprowadzania. Przyszłość amerykańskich sił powietrznych – to siły powietrzno-kosmiczne. Mają być wyposażone w pilotowane i bezpilotowe środki powietrzne i kosmiczne, umożliwiające natychmiastowe rażenie dowolnego celu w każdym punkcie globu, także celu znajdującego się głęboko pod wodą lub pod ziemią. Zdaniem amerykańskich ekspertów wojskowych problem stanowi spełnienie wymagań wielowymiarowości działań przez sprzęt lotniczy: samoloty bojowe, samoloty walki elektronicznej, rozpoznawcze i transportowe oraz lotnicze środki bojowe. W najbliższych latach, jak można przypuszczać, najważniejsze będzie wprowadzanie nowej broni precyzyjnego rażenia i bezzałogowych statków powietrznych przygotowanych do jej przenoszenia. W najbliższych latach w lotnictwie wojskowym Stanów Zjednoczonych nadal będą dominowały samoloty typów obecnie użytkowanych. Będą stopniowo modernizowane lub też zastępowane przez sprzęt kolejnych generacji. Główne trendy rozwoju uzbrojenia lotniczego to:
  • budowanie samolotów wielozadaniowych z wykorzystaniem materiałów kompozytowych oraz wyposażanie ich w nowoczesne uzbrojenie (F-22 Raptor i F-35 Lightning II);
  • ciągłe modernizowanie urządzeń nawigacyjno-celowniczych;
  • powszechne stosowanie nowoczesnych kierowanych pocisków rakietowych klasy „powietrze–powietrze” o napędzie rakietowo- strumieniowym, przystosowanych do odpalania ze średnich i dużych odległości (do 150 km);
  • rozwijanie zdolności bezzałogowych statków powietrznych do prowadzenia misji uderzeniowych, wyposażanie ich wmodułowe systemy rozpoznania i walki elektronicznej oraz tworzenie nowych konstrukcji bezzałogowców wykonanych w technologii utrudnionej wykrywalności (stealth);
  • rozwijanie broni precyzyjnego rażenia różnych typów, klasy „powietrze–powierzchnia”;
  • budowa platform oraz systemów, umożliwiających prowadzenie szerokiej gamy rodzajów działalności rozpoznawczej (IMINT, SIGINT, MASINT) z możliwością przekazywania otrzymanych danych do naziemnych ośrodków decyzyjnych oraz komórek analizy w czasie rzeczywistym;
  • opracowanie standardów i formatów wymiany danych oraz procedur, umożliwiających tworzenie elastycznych struktur sieciowych pozwalających na komunikowanie się statków powietrznych w trakcie realizacji misji (w czasie rzeczywistym) i przekazywanie pomiędzy nimi informacji i sytuacji w powietrzu oraz wzajemne wskazywanie celów – innymi słowy wdrażanie rozwiązań sieciocentrycznych na poziomie platform powietrznych.
Kierunki rozwoju Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych wskazują, że Amerykanie coraz wyraźniej dążą do globalnej dominacji. Dążenie to przejawia się w koncepcji „America’s Air Force Vision 2020”, w której przewiduje się aktywne utrzymywanie pokoju i zdecydowane działania w wypadku wojny. Doświadczenia z ostatnich konfliktów zbrojnych utwierdziły autorów koncepcji w przekonaniu, że podstawowym środkiem służącym zachowaniu przewagi militarnej jest panowanie w powietrzu. Dzięki temu w Stanach Zjednoczonych powstaje kilka nowych typów samolotów, które mają być narzędziem światowej dominacji w pierwszej połowie XXI wieku.


Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 10/2010 

Wróć

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter