Kolejny krok w sprawie wyboru następcy Talonów

Kolejny krok w sprawie wyboru następcy Talonów

Łukasz Pacholski

17 marca br. Departament Obrony Stanów Zjednoczonych opublikował wymagania dotyczące programu T-X, czyli pozyskania nowych odrzutowych samolotów szkolenia zaawansowanego, które mają zastąpić obecnie eksploatowane Northrop T-38 Talon. Niemal od razu nieaktualna stała większość zawartych wcześniej aliansów podmiotów chcących zaoferować swoje produkty w planowanym postępowaniu. To zaś oznacza, że w najbliższych tygodniach i miesiącach możemy być świadkami zaskakujących decyzji.

Największy program dotyczący zakupu nowych odrzutowych samolotów szkolenia zaawansowanego na świecie przyciąga uwagę wszystkich producentów, którzy - ze względów politycznych - mogą zaoferować Amerykanom swoje produkty. Nie może to dziwić, na „dzień dobry” mowa jest bowiem o potrzebie pozyskania nawet 350 egzemplarzy samolotu. T-X ostatnio wyraźnie przyspieszył. Dotychczas mówiło się o publikowaniu wymagań dopiero w połowie 2016 roku, jednak Waszyngton (wzorem niektórych państw Europy) stara się wykorzystać niestabilną sytuację w Europie Wschodniej i na Bliskim oraz Środkowym Wschodzie, a także Afryce Północnej w celu zwiększenia wydatków obronnych i tempa modernizacji sił zbrojnych. Wdrożony do służby w 1961 roku T-38 Talon przestał bowiem już dawno spełniać wymagania dotyczące szkolenia pilotów wielozadaniowych samolotów IV generacji i bombowców B-1B oraz B-2A, o maszynach V generacji nawet nie wspominając. Obecnie szkolą się na nim przyszli piloci wszystkich maszyn bojowych USAF: F-15C/D/E Eagle/Strike Eagle, F-16C/D Fighting Falcon, A-10 Thunderbolt II, F-22A Raptor, F-35 Lightning II, B-52H Stratofortress, B-1B Lancer i B-2A Spirit. To zaś przekłada się na koszty, których wymaga dodatkowe przeszkolenie pilotów po opuszczeniu przez nich szkół lotniczych i przed trafieniem do jednostek operacyjnych. Według danych Departamentu Obrony USA Talony wypełniają potrzeby szkoleniowe jedynie w 33%. Pozostałe etapy edukacji lotniczej muszą być realizowane na droższym sprzęcie bojowym. Dodatkowo, pomimo modernizacji, od 2011 roku Talony nie osiągają wymaganej przez USAF 75% gotowości operacyjnej. To zaś powoduje kolejne koszty i trudności. Do pełnego obrazu należy dodać problemy związane ze zużyciem zmęczeniowym konstrukcji - ostatni T-38 trafił do USAF z linii produkcyjnej w 1972 roku.

Pełna wersja artykułu w magazynie NTW 5/2015

Wróć

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter