Kontradmirał X. Czernicki nowe wcielenie
Adam Mil
Kontradmirał X. Czernicki
nowe wcielenie

W przetargu na remont generalny i modernizację okrętu, rozpisanym przez Terenowy Oddział Techniki Morskiej w listopadzie 2007 r., wzięła udział Stocznia Północna S.A., w której okręt powstał oraz Stocznia Marynarki Wojennej S.A. Zwycięzcą została ta druga, a wartości kontraktu oszacowano na około 42 mln PLN. Podczas negocjacji zakończonych podpisaniem umowy 10 kwietnia 2008 r. kwota ta spadła do 31 mln. Wstępnie planowany termin ukończenia prac wyznaczono wówczas na 31 marca br., ale na początku 2009 roku bardziej realnym terminem przekazania okrętu wydaje się być jednak koniec pierwszego półrocza. Opóźnienie związane jest częściowo z brakiem jednoznacznej wizji modernizacji Czernickiego w MW – decydentów, z którymi SMW ustala szczegóły, jest co najmniej pięciu: gestorzy w postaci zarządów N-3, N-4, N-6 z Dowództwa MW oraz Departament Polityki Zbrojeniowej MON i Terenowy Oddział Techniki Morskiej. Innym powodem przesunięcia terminu zakończenia realizacji projektu jest sytuacja wykonawcy. W SMW nadal nie ma prezesa, a kondycja finansowa i organizacyjna firmy jest nie do pozazdroszczenia. Jeżeli w ramach cięć budżetowych zawieszona zostanie budowa korwety 621 Gawron, na co się zanosi z uwagi na deficyt w budżecie państwa, firma może upaść.
Pełna wersja artykułu w magazynie NTW 3/2009