Kontrakty śmigłowcowe Airbus Helicopters na Heli-Expo 2018


W czasie odbywających się w Las Vegas amerykańskich targów Heli-Expo 2018 koncern Airbus Helicopter podpisał kilka umów na dostawę śmigłowców dla operatorów z całego świata.
Airbus Helicopters i niemiecka firma Helicopter Travel Munich (HTM) podpisały podczas kontrakt na zakup czterech wiropłatów H125, co oznacza powiększenie floty operatora do 25 śmigłowców. Maszyny będą używane do lotów pasażerskich, prac na wysokościach, filmowania i sesji zdjęciowych, ale także do gaszenia pożarów. W ub. roku HTM odebrała dwie większe maszyny rodziny H145. Nowe H125 będą wyposażone w cyfrowy glass-cockpit serii G500.
Z kolei japońscy operatorzy zamówili podczas targów trzy śmigłowce. Firma Auto Panther zamówiła jeden ACH130 w ekskluzywnej wersji „Stylence by ACH” zainspirowanej projektem wnętrza samochodu sportowego. Śmigłowiec będzie używany do lotów dla VIP-ów z korporacji w prefekturze Kagoshima na południu Japonii. Noevir Aviation Inc. zamówiła z kolei śmigłowiec H125 z cyfrową awioniką G500 przeznaczony do transportu pasażerów na terenie kraju. Natomiast trzeci kontrakt został podpisany z Nakanihon Air Service i obejmuje jeden śmigłowiec H135. Dzięki temu zamówieniu flota maszyn H135 należących do tej firmy zwiększy się do 20 egzemplarzy. Maszyny są używane do różnych misji, w tym ratownictwa medycznego oraz pozyskiwania danych elektronicznych.
Heli-Expo były także miejscem podpisania umowy pomiędzy Airbus Helicopters a chińskim podmiotem Heliflite China, obejmującej sprzedaż siedmiu śmigłowców H125 i trzech H130. Chińska spółka z siedzibą w Xian uzyskała również status oficjalnego dystrybutora Airbus Helicopters w regionie. Śmigłowce obu typów będą wykorzystywane jako maszyny do transportu osób i ładunków oraz jako lotnicze pogotowie medyczne HEMS (Helicopter Emergency Medical Service) na terytorium Chin.
Największe jednorazowe zamówienie na śmigłowce Airbusa w czasie Heli-Expo złożyła jednak amerykańska spółka Metro Aviation Inc. Porozumienie dotyczy dostawy 25 maszyn H145e (EC145e), które będą wykorzystywane do lotniczego transportu medycznego oraz innych usług. EC145e to niskokosztowa wersja śmigłowca H145 z awioniką glass-cockpit dla jednego pilota. Metro Aviation Inc. zamówiło 7 sztuk EC145e w latach 2015-2016. Maszyny była początkowo przystosowane do lotów z widzialnością ziemi VFR (Visual Flight Rules). Metro następnie nawiązało współpracę z Genesis Aerosystems, aby uzyskać uzupełniające certyfikaty, pozwalające na zastosowanie w EC145e układów VFR EFIS (VFR Electronic Flight Instrument System), autopilota i systemu wspomagania stabilności zgodnego z wymaganiami amerykańskiego urzędu FAA (Federal Aviation Administration). Oczekuje się, że certyfikację IFR śmigłowce otrzymają w tym roku. Airbus Helicopters będzie produkował EC145e w swoim zakładzie montażu końcowego w Columbus, w stanie Missisipi, gdzie produkowane są także UH-72 Lakota dla wojsk lądowych Stanów Zjednoczonych i komercyjne H125, przeznaczona na rynek amerykański. Metro zamierza dostosowywać śmigłowce do wymagań klientów w swojej placówce w Shrevenport w stanie Luizjana.
Kolejne trzy śmigłowce H145 jako uzupełnienie floty powietrznego transportu medycznego obsługującej konsorcjum szpitali zamówiła Boston MedFlight, organizacja non-profit z Nowej Anglii, która jest klientem Airbus Helicopters od 1985 r.
Z kolei meksykański operator naftowo-gazowy Transportes Aéreos Pegaso podpisał umowę na śmigłowiec H175, co powiększyło zamówienie do czterech maszyn tego typu. Pierwszy śmigłowiec dostarczono w 2016 r., a pozostałe trzy zostaną odebrane w latach 2018-2019.
Podczas targów Heli-Expo w Las Vegas ogłoszono również pierwszego klienta na najnowocześniejszy w ofercie firmy śmigłowiec H160. Będzie to Babcock Aviation. Firma podpisała z Airbus Helicopters pięcioletnią ramową umowę dotyczącą zakupu tych śmigłowców, które będą przeznaczone do misji lotniczego pogotowia ratunkowego, ale także również innych działań w sytuacjach kryzysowych. Drugim odbiorcą modelu H160 będzie nieujawniony obecnie podmiot z Ameryki Północnej, który zakupił cztery śmigłowce ACH160 z tego jeden w konfiguracji "Stylence by ACH". Pozostałe trzy śmigłowce zostaną dostarczone w ekskluzywnej konfiguracji "ACH Exclusive".
Tekst: Tomasz Kwasek
Foto: Airbus