Krajowe porty lotnicze 2010
Jerzy Liwiński
Krajowe porty lotnicze 2010
W ubiegłym roku w polskich portach lotniczych obsłużono 20,7 mln pasażerów, 82 tys. ton ładunków i odbyło się 286 tys. operacji startów i lądowania. Z lotniska Chopina skorzystało 8,7 mln podróżnych, a z portów regionalnych 12 mln. Kontrolerzy ruchu lotniczego zabezpieczyli obsługę nawigacyjną 260 tys. przelotów w ruchu krajowym i międzynarodowym oraz 325 tys. tranzytów.
![](files/artykuly/lotnictwo/98_lotnictwo_2011_05/1.jpg)
Obecnie porty lotnicze (PL) funkcjonują na jedenastu lotniskach komunikacyjnych w kraju. Państwowe Przedsiębiorstwo „Porty Lotnicze” (PPL) zarządza Lotniskiem Chopina w Warszawie i portem Zielona Góra-Babimost. W pozostałych portach, przekształconych w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku w spółki prawa handlowego, PPL posiada udziały (z wyjątkiem PL Łódź). Zakresem ich działalności jest naziemna obsługa pasażerów i ładunków oraz zabezpieczenie materiałowotechniczne i nawigacyjne statków powietrznych wykonujących operacje startu i lądowania. Za świadczenie tych usług na lotniskach komunikacyjnych pobiera się opłaty lotniskowe, natomiast za terminalowe służby żeglugi powietrznej i nadzór nad ruchem w polskiej przestrzeni kontrolowanej (FIR Warszawa) opłaty terminalowe i trasowe pobiera Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP). Wielkości obowiązujących opłat lotniskowych i terminalowych są zatwierdzane przez prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC), a stawki opłat trasowych ustala Europejska Organizacja do Spraw Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej Eurocontrol. Dla portu lotniczego znacznie większe przychody generują przewozy pasażerskie, dzięki uzyskiwanym opłatom: za lądowanie, postojowej i pasażerskiej, a także różnym opłatom infrastrukturalnym – w tym za użytkowanie pomostów pasażerskich. Pasażerowie przynoszą zyski korzystając również z usług oferowanych w terminalu (np. sklepy i gastronomia).
Porty lotnicze w statystyce
W 2010 r. w krajowych portach lotniczych obsłużono 20 700,9 tys. pasażerów, 82,1 tys. ton ładunków (cargo i poczta) i odbyło się 285,9 tys. operacji startów i lądowania. Blisko połowa pasażerów (42%) i dwie trzecie ładunków (69,5%) przypada na Lotnisko Chopina wWarszawie, w którym obsłużono 8712,4 tys. podróżnych i 57,1 tys. ton ładunków. Porty regionalne odprawiły 11 988,5 tys. pasażerów i ładunki o masie 25,0 tys. ton, podczas 161,5 tys. operacji lotniczych. Spośród nich najlepsze wyniki osiągnęły PL Kraków, który obsłużył 2864 tys. pasażerów (udział 13,8%) i PL Katowice – 2403 tys. pas. (11,6%), a w zakresie obsługi ładunków PL Katowice – 11 195 ton (udział 13,6%) i PL Gdańsk – 4487 ton (5,5%). Liczba obsłużonych pasażerów w 2010 r., w stosunku do wyników roku poprzedniego, zwiększyła się o 1500 tys., a najwyższe wzrosty osiągnęły: PL Warszawa (391 tys.), PL Gdańsk (317 tys.) i PL Wrocław (289 tys.). Jedynym portem, który odprawił mniej pasażerów i osiągnął ujemną dynamikę wzrostu wynoszącą 4,8%, był PL Szczecin-Goleniów. W obsłudze ładunków łączny tonaż zwiększył się o 13,9 tys. ton, z tego najwięcej w PLWarszawa – 6,9 tys. ton i PL Katowice – 4,6 tys. ton. Liczba wykonanych operacji startów i lądowania wyniosła 286 tys. i była na poziomie roku poprzedniego (287,8 tys.). Wysoki wzrost liczby pasażerów wynoszący 27% osiągnął też port w Zielonej Górze, ale liczbowo było to tylko o około tysiąc pasażerów więcej. W ruchu rozkładowym w lotach do/z Polski obsłużono ponad 17,4 mln pasażerów, tj. o 7,8% więcej niż w roku poprzednim. Największa liczba osób podróżowała samolotami: PLL LOT/EuroLOT (5,0 mln), Wizz Air (3,9 mln), Ryanair (3,7 mln), Lufthansa (1,1 mln) i easyJet (0,5 mln). Tych pięciu przewoźników obsłużyło 83% wszystkich pasażerów ruchu rozkładowego. Ponad połowa odprawionych pasażerów (8,9 mln) wykonywała podróż samolotami linii niskokosztowych. W lotach rozkładowych najchętniej wybieranym kierunkiem był: Londyn (2600 tys. pasażerów), Frankfurt (970 tys.), Monachium (752 tys.), Dublin (744 tys.) i Paryż (715 tys.). W ruchu czarterowym obsłużono 3,3 mln pasażerów, tj. o 9,9% więcej niż rok wcześniej. Największa liczba osób podróżowała samolotami LOT Charters (515 tys.), a wśród największych przewoźników znaleźli się także: czeskie linie lotnicze Travel Service (278 tys.), cypryjskie Eurocypria (233 tys.), tureckie AMC Airlines (229 tys.) i Air Italy Polska (223 tys.). Pasażerami byli głównie klienci biur turystycznych udający się na urlopy do znanych kurortów nad Morzem Śródziemnym i w Egipcie. Prawie co trzeci turysta odwiedził egipskie kurorty w Hurghadzie (558 tys.) i Sharm el Shejk (409 tys.). Ponadto, dużą popularnością cieszyły się turecka Antalya (444 tys.) i tunezyjski Monastyr oraz miasta greckich wysp: Heraklion na Kresie (145 tys.) i Rodos (110 tys.). W ruchu czarterowym coraz bardziej aktywni są polscy przewoźnicy, a ich udział w rynku zwiększył się z 21% do 29% (liczba obsłużonych przez nich pasażerów zwiększyła się z 630 do 940 tys.). Wzrostowi temu sprzyjało pojawienie się na rynku nowej polskiej linii lotniczej Enter Air, która w ciągu kilku miesięcy działalności przewiozła ponad 200 tys. turystów.
Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 5/2011