L-Cat – desantowy katamaran
Tomasz Grotnik
L-Cat – desantowy katamaran

Duża prędkość w czasie operacji desantowej techniki i wojska z morza na brzeg, to atut wręcz konieczny. Jednak większość eksploatowanych w tym celu środków desantowych – z wyjątkiem kosztownych poduszkowców – taką cechą się nie charakteryzuje. Konstrukcja niemal każdej barki desantowej używanej obecnie przez floty świata pamięta czasy inwazji w Normandii. Nie inaczej ma się sprawa we francuskiej Marine Nationale. 15 barek amerykańskiego typu LCM(8) zapewnia przerzut sprzętu z pokładów dwóch okrętów projekcji i dowodzenia typu Mistral oraz dwóch okrętów desantowych typu Foudre. Choć są relatywnie młode, wady odziedziczone po historycznych protoplastach skłoniły Delegaturę Generalną Uzbrojenia (DGA) do ogłoszenia już w 2000 r. zapytania ofertowego na nowy typ małej desantówki. Niestety, ze względów finansowych projekt został zawieszony i powrócono do niego dopiero po trzech kolejnych latach. Program wymiany barek zapisany jest w obecnym budżecie paryskiego ministerstwa obrony i będzie rozpatrzony przez parlament wiosną bieżącego roku. Ewentualny kontrakt mógłby zostać zawarty najwcześniej około 2010–2011 roku.
Geneza
LCM(8) to płaskodenne jednostki o ograniczonej dzielności morskiej, pod obciążeniem rozwijają prędkość około 8–10 w., która i tak jest mocno uzależniona od stanu morza, ponadto ich manewrowość przy małych prędkościach również jest niska. Stąd wziął się pomysł wykorzystania w konstrukcji nowej barki desantowej zalet układu katamarana. Prace badawcze i projektowe pochłonęły około 10 mln euro. Projekt opracowany przez CNIM nie mógł zostać zrealizowany samodzielnie z powodu braku możliwości technicznych. Budowę katamarana ze stopów aluminium zlecono zatem stoczni Chantiers Naval Gamelin z La Rochelle. Zakład ten specjalizuje się w budowie jednostek pływających (m.in. jachtów) z tego materiału. Prototypowy L-Cat (Landing Catamaran) zwodowano 4 sierpnia 2008r. Stoczniowe próby techniczne zakończono we wrześniu, a 7 października 2008 r. L-Cat dotarł do Tulonu, gdzie został zaprezentowany przedstawicielom Marine Nationale. Jesienią ub. r. rozpoczęto próby współpracy jednostki z okrętami typów Mistral i Foudre. Ich zakończenie jest planowane na maj tego roku, a ich dokładny grafik jest uzależniony od chwilowej dostępności dużych okrętów desantowych, uczestniczących w bieżących działaniach floty.