Le Bourget 2017
![Le Bourget 2017](files/2017/Lotnictwo/7-8/Le_Bourget.jpg)
Michał Gajzler
Tomasz Kwasek
Szymon Tetera
Pięćdziesiąta druga edycja paryskiego Miedzynarodowego Salonu Lotnictwa i Kosmonautyki (Le Salon International de l’Aéronautique et de l’Espace) odbyła się w dniach 19–25 czerwca 2017 roku na lotnisku Le Bourget, gromadząc 2381 wystawców z 48 krajów, którzy wystawili 140 statków powietrznych, które obejrzało 322 tys. zwiedzających, w tym 142 tys. profesjonalistów. W wakacyjnym numerze LOTNICTWA zamieścimy obszerny przegląd demonstrowanych na salonie nowości oraz podpisanych umów.
Samoloty bojowe
Na Le Bourget zaprezentowano najnowsze postępy w programie rozwoju samolotu wielozadaniowego Rafale. Po pierwsze, w związku z realizacją kontraktów eksportowych (dostawy Rafale do Egiptu, Kataru i Indii) Dassault i Thales poinformowały, że trwają lub zakończyły się testy nowych rozwiązań technicznych przeznaczonych dla tych odmian samolotu: zasobnika rozpoznawczego Talios (zamówiony przez Indie dla Rafale DH/EH), zasobnika rozpoznawczo-celowniczego Sniper ATP i wyświetlacza nahełmowego Targo II (oba dla katarskich Rafale EQ/DQ), bomb swobodnie spadających serii Mk 82/83/84 (dla wszystkich ewentualnych użytkowników samolotu). Po drugie, nowe systemy uzbrojenia i wyposażenia mają otrzymać francuskie maszyny: pociski powietrze–powietrze Meteor dla wszystkich francuskich maszyn i zasobniki rozpoznawczo-celownicze Talios (TArgeting Long Range Identification Optronic System), zamówione na razie przez francuską marynarkę wojenną dla Rafale M. Poza tym w 2018 roku ma rozpocząć się produkcja seryjna przeznaczonych dla francuskich sił zbrojnych samolotów w standardzie Rafale F3-R wyposażonych w zmodyfikowane oprogramowanie radiolokatora RBE2 AESA oraz wspomniane pociski Meteor i zasobnik Talios. Modernizacji podlegają także starsze maszyny Mirage 2000 należące do Armee de’l Air – zakontraktowany w ub. roku przez francuski resort obrony pakiet MLU (Mid-Life Upgrade) dla dwumiejscowych samolotów uderzeniowych Mirage 2000D. Modernizacja, która rozpocznie się w przyszłym roku i obejmie co najmniej 55 znajdujących się w linii maszyn, będzie polegać na integracji z samolotem pocisków powietrze–powietrze MICA-IR i bomb kierowanych AASM (Armement Air-Sol Modulaire) Hammer, zasobnika Talios oraz nowego łącza wymiany danych. Wprowadzone mają być także podwieszany zasobnik z działkiem DEFA 550F kal. 30 mm oraz małogabarytowe bomby kierowane laserowo ASPTT (Air-Sol Petite Taille Tactique).
Włoski koncern Leonardo pokazał trzy maszyny szkolenia zaawansowanego i szkolno-bojowe: M-345 HET, M-346FA oraz T-100. Ten pierwszy, czyli lekki samolot szkolenia podstawowego i zaawansowanego HET (High Efficiency Trainer), został opracowany jako następca i na bazie doświadczeń z eksploatacji rozpowszechnionego Alenia Aermacchi M-311. Pierwszy prototyp HET oblatano w grudniu 2016 roku, a inauguracyjny lot zmodyfikowanej maszyny przedseryjnej zaplanowany jest na przyszły rok. Teoretycznie maszyna ma mieć możliwość przenoszenia uzbrojenia o masie do 1000 kg na czterech węzłach podskrzydłowych (do przebazowania mają być podwieszane dwa dodatkowe zbiorniki paliwa po 265 dm3), ale integracja systemu awionicznego ze środkami bojowymi jest przewidziana po 2020 roku. W stosunku do prototypu samoloty seryjne mają mieć zmodyfikowane wloty powietrza do silników oraz podwyższoną kabinę pilotów. M-345 został zamówiony przez Aeronautica Militare (5 sztuk w br., docelowo 50 maszyn). Według przedstawicieli włoskiego koncernu Leonardo w ciągu roku mają być podpisane kontrakty na zakup HET z co najmniej dwoma państwami. Leonardo liczy również na zainteresowanie francuskich Armee de’l Air jako następcy zmodernizowanych w latach 2009–2011 samolotów Alpha Jet.
Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 7-8/2017