LIFT – czy naprawdę ostatnia prosta?

 


Piotr Abraszek


 

 

 

LIFT

 

– czy naprawdę ostatnia prosta?

 

 

3 czerwca br. Inspektorat Uzbrojenia MON przesłał uczestnikom przetargu na samolot szkolenia zaawansowanego (LIFT) zaproszenia do składania ostatecznych ofert, z terminem do 29 lipca br. Towarzyszyły temu, zmienione w stosunku do oryginalnych (udostępnionych przed rokiem), wymagania noszące obecnie nazwę „Specyfikacja przedmiotu zamówienia na zintegrowany system szkolenia personelu lotniczego Sił Zbrojnych RP (poziom LIFT)”.

 



W dokumencie utrzymano system wymagań (obligatoryjne, obligatoryjne z premiowaniem, premiowane za spełnienie, premiowane za wartość). Główne zmiany obejmują:
  • możliwość rozdzielenia dostaw samolotów na dwie partie po 8 maszyn: szkolną z ograniczonymi możliwościami wykonywania zadań bojowych (do końca listopada 2014 r.) oraz docelową, w pełnej konfiguracji bojowej, wraz z modernizacją samolotów pierwszej partii (do końca listopada 2016 r.);
  • usunięcie wymagania obligatoryjnego nr 03.01.02 przenoszenia minimalnej masy uzbrojenia 2000 kg na czterech węzłach podwieszeń;
  • usunięcie wymagania nr 03.03.13 (premiowanego za spełnienie) przetłaczania paliwa wewnętrznego pomiędzy zbiornikami w celu zwiększenia możliwości manewrowych samolotu;
  • usunięcie wymagania nr 03.05.02 (premiowanego za wartość) jak największej liczby systemów działających przy zasilaniu ze źródła rezerwowego;
  • usunięcie wymagania nr 03.05.05 (obligatoryjnego) wyposażenia samolotu w APU;
  • usunięcie wymagania nr 03.07.11 (obligatoryjnego), w którym instalacja wentylacji i klimatyzacji kabiny musi spełniać wymagania według STANAG 3208 ed.5.; usunięcie wymagania nr 03.10.11 (premiowanego za wartość) jak najdokładniejszego określenia pozycji samolotu przez autonomiczne systemy nawigacyjne po godzinie lotu;
  • usunięcie wymagania nr 03.10.13 (obligatoryjnego) wyposażenia odbiornika systemu GPS w moduł SAASM i możliwości odbioru sygnałów z wykorzystaniem kodów C/A, P, Y;
  • usunięcie wymagania nr 03.10.16 (premiowanego za wartość) jak najmniejszego prawdopodobieństwa nieprawidłowej pracy systemu nawigacyjnego;
  • usunięcie wymagania nr 03.11.07 (premiowanego za wartość) prezentacji przez system zobrazowania informacji o nieprawidłowym działaniu i awariach poszczególnych urządzeń i systemów samolotu;
  • usunięcie wymagania nr 03.11.15 (obligatoryjnego) dźwiękowego powiadamiania o sytuacjach awaryjnych i niebezpieczeństwach;
  • usunięcie wymagania nr 03.12.05 (premiowanego za spełnienie) wyposażenia awaryjnych nadajników lokalizacyjnych (ELT) zgodnych z systemem MEOSAR;
  • usunięcie wymagania nr 03.13.02 (obligatoryjnego) informowania załogi w sposób wizualny i dźwiękowy o awariach systemów i stanach awaryjnych mających wpływ na bezpieczeństwo lotu;
  • usunięcie wymagania nr 03.13.03 (premiowanego za spełnienie) bieżącego informowania załogi o awariach i nieprawidłowym działaniu systemów, nie mających wpływu na wykonanie zadania;
  • usunięcie wymagania nr 03.14.23 (obligatoryjnego) dostarczenia samolotu wraz systemem artyleryjskim;
  • usunięcie wymagania nr 03.14.25 (obligatoryjnego) uzyskania przez oferenta zgody producenta i odpowiednich władz na sprzedaż każdego elementu pakietu uzbrojenia; usunięcie wymagania nr 03.15.08 (premiowanego za wartość) jak najbardziej wartościowych dla załogi parametrów i funkcji systemu radiolokacyjnego;
  • usunięcie wymagania nr 03.16.05 (premiowanego za wartość) jak największych możliwości systemu RWR w zakresie wykrycia i identyfikacji źródeł opromieniowania radarowego samolotu;
  • usunięcie wymagania nr 03.16.12 (premiowanego za spełnienie) automatycznego podejmowania decyzji przez układ samoobrony o użyciu adekwatnych do zagrożenia środków przeciwdziałania;
  • usunięcie wymagania nr 03.19.02 (premiowanego za wartość) jak najmniejszej SPO; usunięcie wymagania nr 04.01.04 (obligatoryjnego) identycznej z samolotem odporności klimatycznej pakietu uzbrojenia;
  • usunięcie wymagania nr 05.02.02 (obligatoryjnego) wyposażenia samolotu w instalację przeciwoblodzeniową i instalację sygnalizacji oblodzenia silnika;
  • usunięcie wymagania nr 05.04.02 (premiowanego za wartość) jak największej odporności zespołu napędowego w przypadku dostania się do wlotu ciała obcego;
  • usunięcie wymagania nr 07.03.05 (premiowanego za wartość) jak najprostszych obsług poziomu I;
  • usunięcie wymagania nr 07.03.06 (premiowanego za wartość) jak najdłuższego okresu pomiędzy obsługami poziomu I; usunięcie wymagania nr 07.03.08 (premiowanego za wartość) jak najmniejszej pracochłonności obsług poziomu I;
  • usunięcie wymagania nr 07.03.10 (premiowanego za wartość) jak najmniejszej pracochłonności lokalizacji awarii dowolnego systemu samolotu i uszkodzonego elementu;
  • usunięcie wymagania nr 07.03.11 (premiowanego za wartość) jak największej liczby systemów, w których możliwe jest wykrycie i zlokalizowanie
  • awarii podczas obsług poziomu I;
  • usunięcie wymagania nr 07.04.01 (premiowanego za wartość) jak najniższego kosztu godziny lotu;
  • usunięcie wymagania nr 07.04.02 (premiowanego za wartość) jak najniższego kosztu utrzymania w eksploatacji zespołu napędowego; usunięcie wymagania nr 07.04.03 (premiowanego za wartość) jak najniższego kosztu utrzymania w eksploatacji samolotu;
  • usunięcie wymagania nr 07.05.03 (obligatoryjnego) konieczności przedstawienia przez producenta danych odnośnie maksymalnego okresu przekazywania samolotu oraz częstotliwości i rodzaju obsług technicznych w tym czasie;
  • usunięcie wymagania nr 07.06.01 (obligatoryjnego) zgodności samolotu z odpowiednimi normami ochrony środowiska obowiązującymi w UE.
Inne usunięte wymagania dotyczą symulatora naziemnego i jego eksploatacji. Ponadto niektóre wymogi zostały zmienione – najważniejsze zmiany objęły zmniejszenie zasięgu wykrywania radaru (wymaganie nr 03.15.03) do 70 km dla celu o SPO 5 m2 (poprzednio było to 100 km dla celu o SPO 1 m2), stacja radiolokacyjna nie musi już umożliwiać automatycznego omijania przeszkód terenowych (TFR – wymaganie nr 03.15.05). W wymaganiach nr 03. 14.11 i 03.14.12 ograniczono asortyment uzbrojenia do bomb Mk.82 w wersjach niekierowanych, JDAM i Paveway II (poprzednio były to dodatkowo bomby Mk.81 i 83 również w wersji Paveway III). Samolot może być wyposażony w inny niż AN/ALE-47 system samoobrony (wymaganie nr 03.16.01), którego możliwości mogą być mniejsze niż w poprzedniej wersji dokumentu (wymaganie nr 03.16.02). Kryteria oceny oferty zakładają 60% za koszt zakupu i eksploatacji, 25% za spełnienie warunków premiowanych, 10% za offset i 5% za polonizację samolotu.


 

Pełna wersja artykułu w magazynie NTW 7/2011

Wróć

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter