Linie lotnicze Iberia

 


Michał Petrykowski


 

 

 

Linie lotnicze Iberia

 

 


28 czerwca 1927 r. powołano do życia linię Iberia – Compania Aerea de Transportes. Jednym z głównych inwestorów została Deutsche Luft Hansa, z której także pochodziły pierwsze samoloty linii, trzysilnikowe Rohrbach Roland. Przedsiębiorstwo otrzymało zezwolenie na wykonywanie lotów na najważniejszej do dziś lokalnej trasie z Madrytu do Barcelony. Inauguracja połączenia, a zarazem działalności Iberii, miała miejsce 14 grudnia 1927 r., uroczystość zaszczycił zaś sam król Hiszpanii Alfons XIII.


 
 


Początki cywilnej komunikacji lotniczej w Hiszpanii sięgają lat dwudziestych ubiegłego wieku, kiedy to na mocy uchwalonego w połowie 1920 r. dekretu zdecydowano o otwarciu pierwszych połączeń pocztowych: z Sevilli do Laracha w Maroku, z Barcelony na Majorkę oraz z Malagi do Melilli. Inauguracyjny lot wykonany samolotem de Havilland DH-9, należącym do Companía Espanola de Tráfico Aéreo (CETA), odbył się 15 października 1921 r. Cztery lata później na lokalnych trasach pojawiła się kolejna firma – Unión Aérea Espanola (UAE) – wykonująca rejsy z Madrytu do Sewilli i Lizbony w oparciu o samoloty Junkers F.13 i G.24. W rozwój pierwszych przedsiębiorstw lotniczych na Półwyspie Iberyjskim byłaktywnie zaangażowany również kapitał niemiecki. Nie były to działania przypadkowe – ograniczenia nałożone na niemieckich przewoźników po zakończeniu pierwszej wojny światowej powodowały m.in. trudności z wykonywaniem lotów nad terytorium Francji. Aby uzyskać swobodny dostęp do zachodniej części Europy, nawiązano kontakty z rządem hiszpańskim, oferując pomoc w utworzeniu lokalnej linii lotniczej. 28 czerwca 1927 r. została powołana do życia Iberia – Companía Aérea de Transportes; jednym z głównych inwestorów, obok lokalnego finansisty (i pierwszego dyrektora linii) Horacio Echevarriety została Deutsche Luft Hansa. Z niemieckiej linii pochodziły również pierwsze samoloty Iberii, trzysilnikowe Rohrbach Roland. Przedsiębiorstwo otrzymało zezwolenie na wykonywanie lotów na już wówczas znaczącej i do dziś najważniejszej lokalnej trasie z Madrytu do Barcelony. Inauguracja połączenia, a zarazem działalności linii, miała miejsce 14 grudnia 1927 r., uroczystość zaszczycił zaś sam król Hiszpanii Alfons XIII. Na początku 1928 r. Iberia otrzymała zgodę na wykonywanie rejsów do Niemiec: z Barcelony przez Marsylię, Genewę, Zurych, Stuttgart, Lipsk, Erfurt do Berlina. W połowie roku do floty dołączyła łódź latająca Dornier Wal, która obsługiwała trasę z Kadyksu na Wyspy Kanaryjskie, sprawdzając przy okazji możliwości realizacji dalszych połączeń pocztowych, przez Wyspy Zielonego Przylądka aż do Ameryki Południowej. Zmiany polityczne w Hiszpanii w latach dwudziestych oraz następstwa kryzysu ekonomicznego nie pozostały bez wpływu na rozwój transportu lotniczego. Za czasów dyktatury Miguela Primo de Rivery zdecydowano o skonsolidowaniu wszystkich linii lotniczych w jedno centralnie zarządzane przedsiębiorstwo. Z rynku zniknęły więc CETA, UAE oraz Iberia; to ostatnie przedsiębiorstwo o dobrze znanej dziś nazwie formalnie zakończyło działalność 29 maja 1929 r., nie zostało jednak wykreślone z rejestru i odrodziło się kilka lat później.

 

Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 11/2009

Wróć

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter