Linie lotnicze świata 2008
Jerzy Liwiński
Linie lotnicze świata 2008
W ubiegłym roku transportem lotniczym, w rejsach rozkładowych, przewieziono 2270 mln pasażerów i 40,5 mln ton ładunków, a w lotach nieregularnych (czarterowych) dalszych 120 mln pasażerów. W stosunku do roku poprzedniego przewozy pasażerskie zmniejszyły się o 0,4%, a towarowe o 3,1%. Największymi przewoźnikami pasażerskimi są: Delta Air Lines, American Airlines i Southwest, a towarowymi: FedEx, Air France-KLM i UPS Airlines.
![](files/artykuly/lotnictwo/lotnictwo_2009_10/linie_lotnicze.jpg)
Transport lotniczy jest najszybciej rozwijającą się gałęzią transportu, jednym z ważniejszych sektorów w gospodarce światowej, generującym rocznie ponad 500 mld dolarów przychodów. Wielkość przewozów jest funkcją stanu gospodarki poszczególnych państw oraz wskaźnikiem koniunktury gospodarczej na świecie. Wyrazem zależności jest ich skorelowanie z wartością produktu krajowego brutto (według parytetu siły nabywczej). Na świecie działalność przewozową prowadzi dwa tysiące linii lotniczych, z tego około tysiąca realizuje rejsy regularne (rozkładowe). Około 230 największych przewoźników ze 120 krajów jest zrzeszonych w IATA (International Air Transport Association).
Raport roczny ICAO 2008
Według danych Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego ICAO (International Civil Aviation Organization), opublikowanych w dokumencie Doc 9916 Annual Report of the Council 2008, w ubiegłym roku, w lotach rozkładowych, przewieziono: 2270 mln pasażerów (praca przewozowa – 4283 mld pasażerokm/pkm), 40,5 mln ton ładunków (praca przewozowa – 156 mld tonokm/tkm) oraz kilkaset tysięcy ton przesyłek pocztowych (praca przewozowa – 4,8 mld tkm). Łączna praca przewozowa (uwzględniająca wagę pasażerów i ich bagażu oraz tonaż cargo i poczty) ogółem wyniosła 550 mld tkm, w czym poszczególne regiony świata miały następujące udziały: Ameryka Północna – 30,7%, Europa – 27,7%, Azja/ Pacyfik – 29,4%, Bliski Wschód – 6,0%, Ameryka Południowa/ Karaiby – 4,0% i Afryka – 2,2%. Samoloty pasażerskie i towarowe wykonały 26,2 mln rejsów rozkładowych pokonując 34,5 mld km. Średnia długość trasy wynosiła 1313 km, a najdłuższymi charakteryzowały się regiony Bliskiego Wschodu – 2047 km i Afryki – 1594 km. Średnia trasa wykonywana w Europie liczyła 1245 km, w Ameryce Północnej – 1269 km, a w Ameryce Południowej – 1044 km. Wskaźnik zapełnienia miejsc pasażerskich (load factor) wyniósł 76%. Jego najwyższe wartości uzyskali przewoźnicy z Ameryki Północnej – 80%, Europy – 76% i Bliskiego Wschodu – 74%, a najniższe z Afryki – 67% i Ameryki Południowej/Karaibów – 69%. W przewozach cargo odpowiedni wskaźnik wyniósł 63%. Najlepsze wyniki osiągnięto w Europie – 67% i w Azji/ Pacyfiku – 63%, a najgorsze w Afryce – 55% i Ameryce Południowej/ Karaibach – 57%. W ubiegłym roku, w stosunku do poprzedniego, liczba pasażerów zmniejszyła się o 0,4%, a tonaż ładunków o 3,1%. W przedziale czasowym ostatnich dziesięciu lat liczba pasażerów zwiększyła się z 1562 mln (w 1999 r.) do 2270 mln (wzrost o 45%), ładunki z 28,1 mln ton do 40,5 mln ton (44%). Natomiast w okresie dwudziestolecia liczba pasażerów i ładunków wzrosły ponad dwukrotnie. Oprócz rejsów rozkładowych (regularnych) były realizowane też połączenia nieregularne (czarterowe), z których skorzystało około 120 mln osób (praca przewozowa 226 mld pkm). Realizacja lotów nieregularnych nie jest przedmiotem szczegółowych statystyk, prowadzonych przez ICAO.
Raport roczny ICAO 2008
Według danych Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego ICAO (International Civil Aviation Organization), opublikowanych w dokumencie Doc 9916 Annual Report of the Council 2008, w ubiegłym roku, w lotach rozkładowych, przewieziono: 2270 mln pasażerów (praca przewozowa – 4283 mld pasażerokm/pkm), 40,5 mln ton ładunków (praca przewozowa – 156 mld tonokm/tkm) oraz kilkaset tysięcy ton przesyłek pocztowych (praca przewozowa – 4,8 mld tkm). Łączna praca przewozowa (uwzględniająca wagę pasażerów i ich bagażu oraz tonaż cargo i poczty) ogółem wyniosła 550 mld tkm, w czym poszczególne regiony świata miały następujące udziały: Ameryka Północna – 30,7%, Europa – 27,7%, Azja/ Pacyfik – 29,4%, Bliski Wschód – 6,0%, Ameryka Południowa/ Karaiby – 4,0% i Afryka – 2,2%. Samoloty pasażerskie i towarowe wykonały 26,2 mln rejsów rozkładowych pokonując 34,5 mld km. Średnia długość trasy wynosiła 1313 km, a najdłuższymi charakteryzowały się regiony Bliskiego Wschodu – 2047 km i Afryki – 1594 km. Średnia trasa wykonywana w Europie liczyła 1245 km, w Ameryce Północnej – 1269 km, a w Ameryce Południowej – 1044 km. Wskaźnik zapełnienia miejsc pasażerskich (load factor) wyniósł 76%. Jego najwyższe wartości uzyskali przewoźnicy z Ameryki Północnej – 80%, Europy – 76% i Bliskiego Wschodu – 74%, a najniższe z Afryki – 67% i Ameryki Południowej/Karaibów – 69%. W przewozach cargo odpowiedni wskaźnik wyniósł 63%. Najlepsze wyniki osiągnięto w Europie – 67% i w Azji/ Pacyfiku – 63%, a najgorsze w Afryce – 55% i Ameryce Południowej/ Karaibach – 57%. W ubiegłym roku, w stosunku do poprzedniego, liczba pasażerów zmniejszyła się o 0,4%, a tonaż ładunków o 3,1%. W przedziale czasowym ostatnich dziesięciu lat liczba pasażerów zwiększyła się z 1562 mln (w 1999 r.) do 2270 mln (wzrost o 45%), ładunki z 28,1 mln ton do 40,5 mln ton (44%). Natomiast w okresie dwudziestolecia liczba pasażerów i ładunków wzrosły ponad dwukrotnie. Oprócz rejsów rozkładowych (regularnych) były realizowane też połączenia nieregularne (czarterowe), z których skorzystało około 120 mln osób (praca przewozowa 226 mld pkm). Realizacja lotów nieregularnych nie jest przedmiotem szczegółowych statystyk, prowadzonych przez ICAO.
Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 10/2009