Linie lotnicze świata 2011
Jerzy Liwiński
Linie lotnicze świata 2011
W ubiegłym roku linie lotnicze na świecie, w rejsach rozkładowych przewiozły 2738 mln pasażerów i 51,4 mln ton ładunków, wykonując pracę przewozową 5,1 bln pasażerokilometrów (pkm) i 181 mld tonokilometrów (tkm). W stosunku do roku poprzedniego wykonana praca przewozowa pasażerów zwiększyła się o 5,6%, a ładunków utrzymywała się praktycznie na tym samym poziomie (zmiana wyniosła -0,1%). W lotach nieregularnych (czarterowych) przewieziono dalszych 130 mln pasażerów. Największymi liniami pasażerskimi są: Delta (164 mln), Southwest (110 mln), United Continental i American Airlines, a towarowymi FedEx, Air France-KLM i UPS Airlines.
Najmłodszą i wciąż dynamicznie rozwijającą się gałęzią transportu jest komunikacja lotnicza. Wysoki komfort podróży i duża prędkość przemieszczania, bezpieczeństwo, sukcesywnie malejące ceny biletów, a także spełnianie wymogów ekologicznych, w zakresie hałasu i emisji spalin, to główne zalety płynące z jej wykorzystywania. Bezpieczeństwo w lotnictwie cywilnym, które jest głównym warunkiem dalszego rozwoju, wymaga stałej modernizacji floty oraz rozbudowy naziemnych systemów nawigacyjnych i wyposażenia lotnisk. Wymaga to jednak dużych nakładów finansowych i wysoko wykwalifikowanego personelu. Na świecie działalność przewozową prowadzi półtora tysiąca linii lotniczych, z tego około tysiąca realizuje rejsy w ruchu rozkładowym. Szacuje się, że globalnie w każdej chwili w powietrzu znajduje się 10 do 15 tys. samolotów komunikacyjnych.
Raport roczny ICAO za 2011 r.
Z raportu rocznego Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego ICAO (International Civil Aviation Organization) opublikowanego w dokumencie „Annual Report of the Council 2011” wynika, że w ubiegłym roku w 191 państwach członkowskich, w lotach rozkładowych, przewieziono 2738 mln pasażerów (praca przewozowa 5062 mld pkm) oraz 51,4 mln ton ładunków (praca przewozowa 181 mld tkm), a także około 1,1 mln ton poczty (4,6 mld tkm). Łączna praca przewozowa (uwzględniająca pasażerów i ich bagaż oraz tonaż cargo i poczty) wyniosła 647 mld tkm, a w osiągnięciu powyższego wyniku zdecydowanie największy udział miały państwa o wysokim poziomie rozwoju gospodarczego: Stany Zjednoczone – 24,7% światowych przewozów, Chiny (z Hong Kong) – 12%, Emiraty Arabskie – 4,7%, Niemcy – 4,6%, Wielka Brytania – 3,8%, Korea – 3,2%, Francja – 2,8%, Japonia – 2,6%, Rosja – 2,4% i Singapur – 2,3%. Na uwagę zasługuje fakt, że pierwsze sto państw z światowego rankingu (ze 191 państw członkowskich ICAO) wygenerowało 98,1% globalnego ruchu. Wśród państw o największych na świecie przewozach pasażerów i ładunków największą dynamikę rocznego wzrostu osiągnęły linie lotnicze: Federacji Rosyjskiej, Brazylii, Kataru, Indonezji i Turcji. Udział polskich przewoźników wynosi zaledwie 0,1% i klasyfikuje nasz kraj w światowym rankingu na 59 miejscu. Charakterystycznym jest, że w okresie ostatniej dekady następował regularny spadek pozycji naszego kraju: 2010 r. – 56 miejsce, 2009 r. – 53, 2006 r. – 52 i 2001 r. – 50 miejsce. Świadczy to jednej strony o tym, że luka między nami a krajami „starego” zachodu jest w tej materii wciąż ogromna, a drugiej – że niektóre inne państwa rozwijają się znacznie szybciej.
W ubiegłym roku samoloty komunikacyjne wykonały 30,1 mln rejsów rozkładowych pokonując trasę 38,5 mld km. Średnia długość rejsu wynosiła 1282 km, przy czym najdłuższe charakteryzowały regiony Bliskiego Wschodu – 2242 km, Azji i wysp Pacyfiku – 1405 km oraz Afryki – 1360 km. Średnia trasa wykonywana w Europie liczyła 1273 km, w Ameryce Płn. – 1179 km, a w Ameryce Płd. – 1001 km. Globalnie wskaźnik wykorzystania miejsc pasażerskich load factor wyniósł 78%, a najwyższe wartości uzyskali przewoźnicy z Ameryki Płn. – 82% i Europy – 78%. W przewozach ładunków wskaźnik ten wyniósł 65% – tu prym wiedli przewoźnicy europejscy (68%) i azjatyccy (66%).
W stosunku do roku poprzedniego, liczba pasażerów zwiększyła się o 5,6%, a wykonana praca przewozowa o 6,5%. Lotnicze przewozy ładunków utrzymywały się praktycznie na tym samym poziomie, a zmiany były bardzo niewielkie: tonaż cargo wzrósł o 1,4%, wykonana
praca przewozowa zmniejszyła się o -0,1%.
W przedziale czasowym ostatnich dziesięciu lat liczba pasażerów zwiększyła się z 1665 mln (w 2002 r.) do 2738 mln (wzrost o 64%), a tonaż ładunków z 32,8 mln ton do 51,4 mln ton (o 57%).
Oprócz rejsów rozkładowych były też realizowane loty w ruchu nieregularnym (czarterowym), z których skorzystało około 130 mln ludzi. Realizacja lotów nieregularnych nie jest jednak przedmiotem szczegółowych statystyk prowadzonych przez Organizację ICAO.
W ubiegłym roku wraz z pasażerami podróżowało około 3 mld sztuk bagaży. Każdy bagaż był odprawiany, ważony i przechodził podobną kontrolę bezpieczeństwa jak pasażerowie. Szacuje się, że waga bagażu zabieranego na pokład rejsowego samolotu wąskokadłubowego (np. typu Boeing 737, Airbus A320) wynosiła około 4 ton, średniego szerokokadłubowego (Boeing 767, Airbus A330) – 8 ton, a największych (typu Boeing 747 i Airbus A380) – 12 do 15 ton.
Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 9/2012